کتاب های فارسی - آرشیو این وبلاگ در پایین صفحه قرار دارد

stat code

stat code

۱۳۸۸ بهمن ۲۵, یکشنبه

[farsibooks] بازداشت ها خانوادگی شد

 


http://www.roozonline.com/persian/news/newsitem/article/2010/february/14//-63fc9ab6cf.html 


گزارش

یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۸
اخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

بازداشت ها خانوادگی شد

در حالیکه از میزان بازداشت شدگان روز 22 بهمن خبر دقیقی در دست نیست، بازداشت، احضار و بازجویی فعالان سیاسی و مطبوعاتی در تهران و سایر شهرهای ایران همچنان ادامه دارد و براساس رویه 8 ماه گذشته، هیچ مقامی خود را ملزم به پاسخگویی درباره وضعیت این زندانیان نمیداند.

فواد صادقی، مدیر سایت آینده به همراه کلیه خبرنگاران و کارکنان این سایت بازداشت شده اند؛ با این حال سایت های حامی محمود احمدی نژاد، از سکوت این سایت در قبال وقایع 22 بهمن خبر داده است.

همزمان، بازداشت فعالان ستادهای انتخاباتی میرحسین موسوی نیز ادامه دارد. برخی گزارش ها حاکی از آن است که با بیشتر فعالان ستاد های انتخاباتی ميرحسين موسوی در تهران و يا نمايندگان این کاندیدای ریاست جمهوری بر سر صندوق های اخذ رای در انتخابات تماس گرفته و از آنها خواسته شده بود که در ساختمانی در ميدان آزادی حاضر شوند؛اما همه کسانی که در اين دفتر واقع در خيابان برادران مظفر حضور یافته اند، بازداشت و به زندان اوين منتقل شده اند. از تعداد دقيق کسانی که بازداشت شده اند اطلاعی در دست نيست. تنها چيزی که بر سر در محل احضار اين افراد قابل رويت است تابلويی با عنوان دفتر پيگيری است که مشخص نيست وابسته به کدام نهادی می باشد.

در شهر بانه هم ابراهیم شریف پور که از فعالان ستاد نخست وزیر زمان جنگ بوده بازداشت شده و از وضعیت او هیچ خبری در دست نیست. در تهران اصغر خندان که بازنشسته سپاه پاسداران و از فعالان ستاد میرحسین موسوی بوده، بعد از احضار به اداره اتباع بیگانه نیروی انتظامی، توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده است.

از سوی دیگر در تبریز، اروجعلی محمدی، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و فرماندار سابق تبریز و اردبیل در دولت اصلاحات، غفار فرزدی، استاد دانشگاه و مسئول شاخه آذربایجان نهضت آزادی، عباس پوراظهری، از فعالان ملی-مذهبی و مسئول شاخه آذربایجان جنبش مسلمانان مبارز، صدری نیا، فعال ملی-مذهبی وحید شیخ بیگلو، فعال دانشجویی دانشگاه آزاد بازداشت شده اند.

در شهرستان ورامین نیز نیروهای امنیتی درحالی که نقاب به چهره داشته و صورت های خود را پوشیده بودند، به منازل 5 نفر از فعالان سیاسی شهرستان ورامین به نام های محمد کنگرلو، زواره، اسفندیاری، ایزدی و طرقه جعفری هجوم بردند و پس از بازرسی و جمع آوری کتابها و کامپیوترها، آنها را بازداشت کردند.

تارا سپهری فر، از فعالان دانشجويی دانشگاه شريف و دبير انجمن اسلامی این دانشگاه، دیگر فعالی است که طی روزهای گذشته بازداشت شده است. از محل نگهداری و علت بازداشت اين دانشجو اطلاعی در دست نيست.

احمد شیرزاد، الهه کولایی، علی شکوری راد و علی محمد حاضری، اعضای جبهه مشارکت نیز جزو فعالانی هستند که طی روزهای گذشته، تحت بازجویی قرار گرفته اند.

 

بازداشت 7 عضو یک خانواده

صفورا تفنگچی‌ها و ابوالحسن دارالشفایی در حالی روز چهارشنبه بازداشت شده اند که هفته گذشته، بنفشه و جمیله دارالشفایی و از 14 بهمن نیز یاشار دارالشفایی بازداشت شده اند. کبیری و کاوه درالشفایی نیز که به اتفاق یاشار دارالشفایی بازداشت و یک روز بعد آزاد شده بودند، مجددا بازداشت شده اند.

بهمن دارالشفایی در وبلاگ خود نوشته است که توران کبیری و کاوه درالشفایی روز چهارشبه مجددا به وزارت اطلاعات احضار و سپس بازداشت و به زندان اوین منتقل شده‌اند.

او همچنین در وبلاگش از تماس تلفنی پدرش از زندان اوین در روز جمعه خبر داده و نوشته است که پدر وی گفته است برای او وکیل بگیرند.

 

سورنا هاشمی و علیرضا فیروزی در اوین

پس از پنجاه روز بی‌خبری مشخص شد که سورنا هاشمی و علیرضا فیروزی در اوین نگهداری می‌شوند.

به گزارش وب سایت بامدادخبر، روز چهارشنبه،  در مراجعه‌‌ پدر سورنا هاشمی به دادسرای انقلاب تهران، سرانجام معاون دادستان تهران تایید کرد که سورنا هاشمی و علیرضا فیروزی، دو دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه زنجان، در زندان اوین نگهداری می‌شوند.

این در حالی‌است که در پنجاه روز گذشته در مراجعات مکرر خانواده‌های این دو دانشجو به مراجع قضایی، انتظامی و امنیتی، هیچ نهادی مسوولیت ناپدید شدن آنها را قبول نمی‌کرد.

 

امین زاده با 700 میلیون به مرخصی آمد

محسن امین زاده، معاون وزیرخارجه دولت اصلاحات روز پنج شنبه با قرار وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی به مرخصی آمد.

این فعال سیاسی که از تاریخ ۲۵ خردادماه بازداشت و به زندان اوین و سلول انفرادی منتقل شده بود، از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب به 6 سال حبس تعزیری محکوم شده است.

 

اعلام آمادگی سعید لیلاز برای مناظره

سعید لیلاز در تماس تلفنی با خانواده خود از استقبال برای شرکت در مناظره با نمایندگان دولت خبر داد.

همسر سعید لیلاز که شوهرش بلافاصله بعد از برگزاری انتخابات بازداشت شد در گفت وگو با روزنامه اعتماد اعلام کرد لیلاز گفته حاضر است در بعد اقتصادی و سیاسی با هر نماینده ایی از سوی دولت مناظره کند.

سعید لیلاز، روزنامه نگارسرشناس ایرانی و کارشناس مسائل اقتصادی به ۹ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

 

رد اتهامات میردامادی

اولین جلسه رسیدگی به اتهامات دبیرکل حزب مشارکت در حالی  در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار شد که دبیر کل جبهه مشارکت همه اتهامات خود را رد کرد.

هوشنگ پوربابایی، وکیل محسن میردامادی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، اتهامات موکل خود را اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام اعلام کرد و گفت:‌دادستان در ادعا نامه ‌خود با استناد به مواد ۵۰۰ و ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی، خواستار مجازات موکلم شد.

وکیل میردامادی اظهارداشت:‌در ادامه جلسه میردامادی با رد اتهامات وارده به دفاع از خود پرداخت و سپس وکلای پرونده هرکدام به دفاع از موکل پرداخته و دادگاه به علت ضیق وقت و استماع بقیه دفاعیات وکلای پرونده، ادامه رسیدگی را به جلسه بعدی موکول کرد.

وی با بیان اینکه هنوز زمان جلسه بعدی مشخص نشده است، گفت:‌انتظار می‌رود در وقت فوق‌العاده جلسه رسیدگی تشکیل شود. میردامادی از ۸ ماه پیش تا کنون در زندان  به سر می برد.

 

بازداشت 21 فعال زن در هفته 22 بهمن

در هفته منتهی به 22 بهمن در پی دستگیری های گسترده، حداقل 21 زن فعال در حوزه های مختلف خبری، هنری، فمینیستی و... بازداشت شده اند.

به گزارش سایت مدرسه فمنیستی از جمله این زنان فعال : نیلوفر لاری پور، نوشین جعفری، مهسا جزینی، سمیه مومنی، مریم قنبری، زینب کاظم خواه، نازنین فرزان جو، بهار تراکمه، حمیده قاسمی، بنفشه دارالشفایی و جمیله دارالشفایی، سعیده میرزایی، ماه فرید منصوریان، پروین کهزادی، ملودی محمودی زنگنه، الهام احسنی، مریم کریمی، نازنین حسن نیا، سحر قاسمی نژاد، گلناز توسلی؛ تارا سپهری‌فر و... بازداشت شده اند. لازم به ذکر است بهار تراکمه پس از سه روز آزاد شده است.

اما پیش از آن نیز در روزهای پس از حوادث روز عاشورا، تعدادی از فعالان جنبش زنان و جنبش دانشجویی، و فعالان مدنی و نیز زنان روزنامه نگار بازداشت شده بودند، از جمله منصوره شجاعی، زهره تنکابنی، بدرالسادات مفیدی، مهین فهیمی، لیلا توسلی، نوشین عبادی، نسرین وزیری، نیلوفر هاشمی آذر، آتیه یوسفی، بهاره هدایت، نفیسه اصغری، مریم ضیاء، مهسا حکمت، پریسا کاکایی، فروغ میرزایی، سارا توسلی، پروانه راد، زویا حسنی، نگین درخشان، سولماز علیمرادی، مهرانه آتشی، سمیه عالمی، لیلی فرهادپور، فرزانه زینالی و... که از میان این زنان، آتیه یوسفی، نوشین عبادی، نسرین وزیری، زویا حسنی و ناهید کوه شکاف، سولماز علیمرادی، مهسا حکمت، منصوره شجاعی، زهره تنکابنی، مهین فهیمی، فروغ میرزایی و پروانه راد، که به تدریج از زندان آزاد شده اند.

اما در طی 8 ماه گذشته از میان زنان دستگیر شده حوادث پس از حوادث انتخابات، هنوز تعدادی از زنان در بازداشت بسر می برند از جمله می توان به شیوا نظرآهاری، آذر منصوری، سمیه رشیدی، زهرا جباری، کبری زاغه دوست، عاطفه نبوی، شبنم مددزاده، مهدیه گلرو و... اشاره کرد که برای برخی از آنان احکامی صادر شده است. از جمله می توان به شبنم مددزاده اشاره کرد که به تازگی به ۵ سال حبس تعزیری و تبعید به زندان رجایی‌شهر محکوم شده است.

 


 


__._,_.___
This is a non-political list.
.

__,_._,___

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ