کتاب های فارسی - آرشیو این وبلاگ در پایین صفحه قرار دارد

stat code

stat code

۱۳۸۹ مرداد ۲۴, یکشنبه

[farsibooks] Fw: تصاويري از سهراب سپهري كه شايد كمتر ديده باشيد



----- Forwarded Message ----
From: Fooladi Fooladi <fooladi_azad@yahoo.com>
To: morteza naderi <monaderi@yahoo.com>; ali naderi moghadam <fariad46@yahoo.com>; amir hossain fooladi <amir_db07@yahoo.com>; mohammadreza navaee <mohammadreza.navaee@gmail.com>; salman javanbakht <salmanjavanbakht@yahoo.com>; shiri navaei <ice_silver_sun@yahoo.com>; najme_mosleh@yahoo.com; mohsen fooladi <MDF_BE2000@YAHOO.COM>
Sent: Sun, August 8, 2010 4:28:34 PM
Subject: Fw: تصاويري از سهراب سپهري كه شايد كمتر ديده باشيد



--- On Wed, 8/4/10, amir ghasaban <aghasaban@yahoo.com> wrote:

From: amir ghasaban <aghasaban@yahoo.com>
Subject: تصاويري از سهراب سپهري كه شايد كمتر ديده باشيد
To:
Date: Wednesday, August 4, 2010, 8:07 PM

 

 

تصاويري از سهراب سپهري كه شايد كمتر ديده باشيد!


 30 سال پيش -اول ارديبهشت سال1359 هجري شمسي: سهراب سپهري شاعر و نقاش معاصر ايران روي در نقاب خاك كشيد. سهراب در كاشان معلم بود اما روح بي قرارش او را از ادامه كار بازداشت و بعد ازسفر به تهران به طراحي و نقاشي پرداخت و پس ازچند سال در اين زمينه هاي هنري صاحب سبكي ويژه و ممتاز شد. مرگ رنگ به عنوان نخستين شعر سهراب سپهري است كه در سال1330شمسي چاپ شد. همچنين نقاشي هاي سهراب در نمايشگاههاي داخلي و خارجي جوايز ارزنده اي به دست آورده اند. از سهراب سپهري آثار ديگري چون «حجم سبز، صداي پاي آب و زندگي خوابها» نيزبه يادگار مانده است.

 

 

دستخط سهراب

 

سهراب سپهري شاعر و نقاش ايراني بود كه در ۱۵ مهر ۱۳۰۷ در كاشان متولد شد. او از مهمترين شاعران معاصر ايران است و شعرهايش به زبانهاي بسياري از جمله انگليسي، فرانسوي، اسپانيايي و ايتاليايي ترجمه شده است. وي پس از ابتلا به بيماري سرطان خون در بيمارستان پارس تهران درگذشت.

زندگينامه
دورهٔ ابتدايي را در دبستان خيام كاشان (۱۳۱۹) و متوسّطه را در دبيرستان پهلوي كاشان (خرداد۱۳۲۲)گذراند و پس از فارغ‌التحصيلي در دورهٔ دوسالهٔ دانشسراي مقدماتي پسران به استخدام ادارهٔ فرهنگ كاشان درآمد.

۱۳۲۴شمسي

در شهريور۱۳۲۷ در امتحانات ششم ادبي شركت نمود و ديپلم دورهٔ دبيرستان خود را دريافت كرد. سپس به تهران آمد و در دانشكدهٔ هنرهاي زيباي دانشگاه تهران به تحصيل پرداخت و هم زمان به استخدام شركت نفت در تهران درآمد كه پس از ۸ ماه استعفا داد.

 

كاشان ۱۳۲۵

سپهري در سال ۱۳۳۰ نخستين مجموعهٔ شعر نيمايي خود را به نام مرگ رنگ منتشر كرد. در سال ۱۳۳۲ از دانشكده هنرهاي زيبا فارغ التحصيل شد و به دريافت نشان درجهٔ اول علمي نايل آمد. در همين سال در چند نمايشگاه نقاشي در تهران شركت نمود و نيز دومين مجموعهٔ اشعار خود را با عنوان «زندگي خوابها» منتشر كرد. آنگاه به تأسيس كارگاه نقاشي همت گماشت. در آذر ۱۳۳۳ در ادارهٔ كل هنرهاي زيبا (فرهنگ و هنر) در قسمت موزه‌ها شروع به كار كرد و در هنرستانهاي هنرهاي زيبا نيز به تدريس مي‌پرداخت. در مهر ۱۳۳۴ ترجمهٔ اشعار ژاپني از وي در مجلهٔ «سخن» به چاپ رسيد.در مرداد ۱۳۳۶ از راه زميني به كشورهاي اروپايي سفر كرد و به پاريس و لندن رفت. ضمنا در مدرسهٔ هنرهاي زيباي پاريس در رشتهٔ ليتوگرافي نام نويسي كرد. وي همچنين كارهاي هنري خود را در نمايشگاهها به معرض نمايش گذاشت. حضور در نمايشگاههاي نقاشي همچنان تا پايان عمر وي ادامه داشت.

 

۱۳۴۰شمسي

سهراب سپهري مدتي در ادارهٔ كل اطلاعات وزارت كشاورزي با سمت سرپرست سازمان سمعي و بصري در سال ۱۳۳۷ مشغول به كار شد. از مهر ۱۳۴۰ نيز شروع به تدريس در هنركدهٔ هنرهاي تزئيني تهران نمود. در اسفند همين سال بود كه از كليهٔ مشاغل دولتي به كلي كناره‌گيري كرد. سهراب سپهري در غروب ۱ ارديبهشت سال۱۳۵۹ در بيمارستان پارس تهران به علت ابتلا به بيماري سرطان خون درگذشت. صحن امامزاده سلطانعلي روستاي مشهد اردهال واقع در اطراف كاشان ميزبان ابدي سهراب گرديد.

قمصر۱۳۲۷شمسي

 

آذر 1345

 

نوروز سال 1346، بابل، درحال پول ريختن بر سر بچه ها

 

مهرماه سال 1347، منزل بهمن محصص

 

كاشان، قريه برزك، تيرماه سال 1351

 

 

 

 

 

 

 



هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ