کتاب های فارسی - آرشیو این وبلاگ در پایین صفحه قرار دارد

stat code

stat code

۱۳۸۹ مرداد ۲۰, چهارشنبه

[farsibooks] Wednesday 11 August 2010 amordAAd 20th 1389, Fwd: Best of Balatarin for 08/12/2010

 

http://us1.campaign-archive.com/?u=7fdb14e291091d23007369520&id=8b7937301a&e=457d8de126
---------- Forwarded message ----------
From: Balatarin <balatarin@sabznameh.com>
Date: 2010/8/11
Subject: Best of Balatarin for 08/12/2010


Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.




مبارز فلستینی که خودش را جلو دوربین منفجر می کند این مبارز گمنام جلو دوربین خودش را منفجر می کند ...حتما تا اخر ببینید
با ۲۲۸ امتیاز و ۵۱ نظر فرستاده شده در بخش سرگرمی
نظرات

 


« ما می خواهیم اسلام را پیاده کنیم ، پس ممکن است دیروز من یک حرفی زده باشم و امروز حرف دیگری را و فردا حرف دیگری را ، این معنا ندارد که من بگویم چون دیروز حرفی زده ام باید روی همان حرف باقی بمانم . » سحنرانی ۲۰/۹/۶۲ صحیفه نور ج ۱۸ ص ۲۴۱
با ۱۹۱ امتیاز و ۱۷ نظر فرستاده شده در بخش سیاست
نظرات

 


این روزهای بحث های زیادی توسط عده ای فرصت طلب درباره بخش هایی جدایی ناپذیر از ایران به راه افتاده است. در این یادداشت فقط قصد دارم چکیده ای از اسناد تاریخی و همچنین یک سند مهم و کمیاب مربوط به قرن 10 میلادی که توسط ابن حوقل بغدادی ، جغرافیدان عرب ترسیم شده است را بیاورم.در زمان جنگ‌های ایرانیان و تازیان ویژه جنگ‌ قادسیه، رستم فرخ زاد سپهسالار ایران و برادرش اسفندیار فرخ زاد سپهبد آتورپاتگان بود. پس از آن که رستم در جنگ با اعراب شکست خورد، سپاه تازیان به فرماندهی حذیفة بن یمان به آتورپاتگان حمله کردو...
با ۱۸۲ امتیاز و ۱۶۴ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 


در بخش زندگی نامه وبسایت رسمی رئیس جمهور ( http://www.president.ir/fa )درج شده که آقای احمدی نژاد علاوه بر تحصیلات عالیه و فعالیت های متعدد علمی و فرهنگی و سیاسی و مدیریتی و ... به زبان انگلیسی نیز آشنایی دارند . هرچند که این منبع هیچ اشاره ای به مقدار و انداره این آشنایی ندارد . اما از این لینک ( http://www.youtube.com/watch?v=WYdRBOJFUwY ) در یوتویب میتوان به صورت تقریبی حدود این آشنایی را تخمین زد .
با ۱۷۴ امتیاز و ۴۷ نظر فرستاده شده در بخش سرگرمی
نظرات

 


شرکت تویوتا روز چهارشنبه گفت که صادرات اتومبیل به ایران را برای پرهیز از هرگونه پیامدهای احتمالی بر فروش در بازار آمریکا به دلیل تحریم ها تا زمان نامعلوم معلق کرده است . به گزارش خبرگزاری فرانسه تویوتا در بیانیه ای گفت که از اوایل ماه ژوئن "با توجه به جو بین المللی" صادرات به ایران را متوقف کرده است. در این بیانیه آمده است: "شرکت ما همچنان با دقت وضعیت بین المللی را زیر نظر خواهد داشت." همچنین روزنامه اقتصادی نیکِی ژاپن گزارش داد که تویوتا گفته است که صادرات اتومبیل به ایران ناقض تحریم های آمریکا نیست اما تصمیم به توقف آن گرفته است زیرا شرکت هایی که به معامله با ایران ادامه می دهند زیر ذره بین دولت آمریکا قرار گرفته اند. باراک اوباما روز اول ژوئیه یک رشته تحریم های شدید که کنگره آمریکا در ارتباط با برنامه اتمی ایران تصویب کرده بود را امضا کرد. این تحریم ها بخش بانکداری و صنایع انرژی ایران را هدف می گیرد. به گزارش نیکِی تویوتا در سال 2008 تقریبا چهار هزار دستگاه اتومبیل از جمله لندکروزر به ایران صادر کرد اما این رقم در سال 2009 به 250 دستگاه افت کرد. بنابه این گزارش صادرات تویوتا به ایران تا پایان ماه مه به 230 دستگاه اتومبیل رسید اما از آن زمان متوقف شده است. ژاپن روز سوم اوت تحریم های تازه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران را که در ماه ژوئن اعمال شده بود به اجرا گذاشت که با افزودن نام 40 شرکت و یک فرد به فهرست سیاه انسداد دارایی ها همراه بود. مقام های ارشد آمریکایی روز چهارم اوت ژاپن را ترغیب کردند با الگو گرفتن از اروپا "تدابیر شدیدی" برای تنبیه ایران اتخاذ کند. رابرت آینهورن مشاور ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور منع اشاعه و کنترل تسلیحاتی، گفت: "ژاپن نفت زیادی از ایران وارد می کند، اما قدم هایی که از ژاپن می خواهیم بردارد به هیچ وجه تداخلی در امنیت ژاپن در زمینه انرژی و واردات نفت آن از ایران ندارد." مقام های ژاپنی گفته اند که وضع تحریم های یکجانبه در دستور کار دولت این کشور قرار دارد و مطالعاتی در این زمینه در جریان است. اتحادیه اروپا روز ۲۶ ژوئیه تحریم های جدیدی را علیه ایران تصویب کرد که گفته می شود شدید ترین تحریم هایی است که اتحادیه اروپا علیه یک کشور خارجی اعمال کرده است. منع سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز ایران و محدودیت های بیشتر برای سپاه پاسداران و بانک های ایران و بازرسی برخی کشتی هایی که مقصدشان ایران است از جمله این تحریم هاست.
با ۱۳۴ امتیاز و ۱۸ نظر فرستاده شده در بخش اقتصاد
نظرات

 


جـــرس: فاطمه رجبی با تاکید بر اینکه یکی از معضلات نظام جمهوری، همین رای گرفتن ها می باشد"، خواستار حذف پست ریاست جمهوری از کشور شد و اظهار عقیده کرد "کشوری که رهبر و به خصوص رهبری ولایت فقیه با اختیارات تام دارد، رئیس‌جمهور همیشه یک معضل است، چرا که وقتی رهبری سیاست‌ها و چهارچوب حرکت نظام را مشخص می‌کند، یک قدرت اجرایی به نام نخست‌وزیری باید این سیاست‌ها را دنبال کند." این فعال اصولگرا تصریح کرد "ما دنبال حکومت اسلامی بودیم، جمهوری اسلامی نمی دانم چطور در وسط کارزار حکومت اسلامی مطرح شد." همسر غلامحسین الهام، سخنگوی دولت نهم و عضو سابق شورای نگهبان، ضمن رویکردی به دهه شصت، پیرامون اعتراضات میرحسین موسوی به برخی مقامات ارشد نظام گفت "آخرکار یادم می‌آید مهندس موسوی، استعفایی نوشتند که امام خیلی تند و صریح به وی گفت تو لازم نیست از این مصدق‌بازی‌ها برای ملت دربیاوری."
با ۱۲۸ امتیاز و ۲۱ نظر فرستاده شده در بخش سیاست
نظرات

 


۰مرداد ۱۳۸۹ – کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز با انتشار گزارشی که با گفت وگو های مفصل با برخی خانواده های قربانیان همچون مادرنداآقاسلطان، مازیار بهاری، خانواده مرحوم چگینی، برخی از زندانیانی که وادار به اعتراف شده اند انجام داده است گزارشی را منتشر کرده است که به موجب تحقیقات یاد شده نشان می دهد که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یک بازوی دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی ایران در نقض گسترده حقوق بشر پس از انتخابات مورد مناقشه سال ۱۳۸۸ دست داشته است. تحقیقات و بررسی های کمپین در خصوص محتوای برنامه هایی که توسط صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تهیه می شوند، نمایانگر یک رابطهء کاری بسیار نزدیک مابین مقامات اطلاعاتی و قضایی ایران که مسئولیت محاکمهء دستگیرشدگان پس از انتخابات را به عهده داشته اند، از جمله مازیار بهاری، گزارشگرنیوزویک که پارسال دستگیر شد، می باشد. صدا و سیما همچنین برنامه های تخریبی متعددی را علیه شخصیت های شناخته شده سیاسی و فعالان جامعه مدنی، مانند دکتر شیرین عبادی، برندهء جایزه صلح نوبل، و دکتر فاطمه حقیقت جو، نمایندهء سابق مجلس شورای اسلامی، در قالب برنامه های به اصطلاح مستند پخش کرده است. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران همچنین فشار غیر قانونی روی خانواده های کسانی که طی اعتراضات سال گذشته کشته و یا زخمی شدند گذاشته است تا اظهارات خلاف واقعیت بیان کنند.
با ۱۲۸ امتیاز و ۹ نظر فرستاده شده در بخش سیاست
نظرات

 


در حالیکه مقامات جمهوری اسلامی، یکی از پیش شرط های شروع مجدد مذاکرات هسته ای را "حضور برزیل" و ترکیه اعلام کرده بودند، وزیر خارجه برزیل شامگاه سه شنبه ١۹ امرداد ماه اعلام کرد که کشور متبوعش، "به رغم مخالفت با تصمیم شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تشدید تحریم های بین المللی ایران، قطعنامه ۱۹۲۹ را امضا کرده است." همزمان خبرگزاری های غربی گزارش دادند که فروش بنزین ترکیه به ایران در ماه ژوئیه نسبت به ماه قبل آن ۷۳ درصد کاهش یافته است. به گزارش بی بی سی، سلسو آموریم، وزیر خارجه برزیل، روز سه شنبه خاطرنشان کرد: لولا دا سیلوا، رئیس جمهوری آن کشور، قطعنامه تحریم های جدید ایران را که خرداد ماه امسال به تصویب جامعه جهانی رسیده بود، امضا کرده است. بر اساس این گزارش، وزیر امورخارجه برزیل همچنین تصریح کرد: "رئیس جمهور برزیل قطعنامه تحریم های ایران را به این علت امضا کرده است که برزیل به طور سنتی همه مصوبات شورای امنیت را به اجرا می گذارد، حتی اگر با آن موافق نباشد." رئیس جمهور برزیل طی ماههای اخیر روابط خوبی را با محمود احمدی نژاد برقرار کرده و پس از سفر به ایران (در اردیبهشت ماه امسال) و همراهی با نخست وزیر ترکیه در انعقاد موافقتنامه تهران، از مخالفان صدور قطعنامه ۱۹۲۹علیه جمهوری اسلامی بود. برزیل هفته گذشته از احتمال پیوستن خود به باشگاه کشورهای تحریم کنندۀ جمهوری اسلامی خبر داده بود و همزمان وزرای خارجه ترکیه وبرزیل در دیدار با منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، از ایران و کشورهای غربی خواسته بودند دیدارها و گفتگوها در مورد برنامه هسته ای این کشور را هر چه سریع تر از سر بگیرند. وزرای خارجه ترکیه و برزیل در پایان دیدار فوق با منوچهر متکی، تاکید کردند که توافقنامه هایی مثل توافقنامه تهران راه حل نهایی نیستند و صرفا زمینه سازی برای گفتگوهای مستقیم بین ایران و گروه ۵+۱ هستند و تا آن گفتگوها انجام نشود، این توافقنامه ها تاثیری نخواهند داشت. همان زمان منوچهر متکی وزیر خارجه ایران، در گفت وگو با شبکه عربی سیمای جمهوری اسلامی (العالم) گفته بود: "فکر می کنیم حضور ترکیه و برزیل در نشست گروه وین مناسب است و از این امر در صورت علاقه مندی طرف های دیگر استقبال کردیم." امروز در خبری دیگر، خبرگزاری ها و منابع غربی گزارش دادند که "بنا بر آمار و داده‌های انجمن صادرکنندگان مواد شیمیایی ترکیه که روز سه‌شنبه در استامبول منتشر شد، فروش بنزین به ایران در ماه ژوئن به بیش از ۹۳ میلیون دلار بالغ می‌شد، اما این رقم در ماه ژوئیه به حدود ۲۶ میلیون دلار کاهش یافته است. کاهش شدید فروش بنزین ترکیه، همزمان با اِعمال تحریم‌های مضاعفِ آمریکا و اتحادیه‌ اروپا اتفاق می‌افتد. این تحریم‌ها با هدف سخت‌گیری بر واردات فرآورده‌های نفتی و افزایش انزوای بین‌المللی ایران، به دلیل نقض قطعنامه‌های شورای امنیت، دنبال می‌شود." ترکیه به همراه ونزوئلا و چین، از بازماندگان عمدۀ صادر کنندۀ بنزین به ایران بوده و کاهش فروش بنزین توسط شرکت های بزرگ به ایران، جایگاهی عمده برای ترکیه جهت تامین بنزین ایران گشوده بود. هنوز از واکنش مقامات ایران در برابر این موضع برزیل، خبری منتشر نشده است. مقامات جمهوری اسلامی پیش از این، موضع روسیه و چین (دو کشور نزدیک به خود) در همراهی با صدور قطعنامه تحریم های جهانی را، با تامل و انتقاد ملایم پاسخ داده بودند.
با ۱۲۱ امتیاز و ۳ نظر فرستاده شده در بخش سیاست
نظرات

 


کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، صدا و سیمای را یکی از بازوهای دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ایران دانست و خواستار محاکمه ضرغامی شد. تحقیقات کمپین نشان می‌دهد که «تهیه کنندگان صدا و سیمای با بازجویان، ماموران اطلاعاتی و ماموران قضایی دست به دست دادند تا اعترافات ساختگی تهیه و ضبط کنند.» کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران به نقل از مازیار بهاری خبرنگار نیوزویک که مدتی در بازداشت بود، افزوده که خبرنگاران پرس تی‌وی، خبرگزاری فارس و صدا و سیما در جریان بازجویی‌ها از وی با بازجو‌ها همکاری داشته‌اند.
با ۱۱۹ امتیاز و ۳۰ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 


خدايا هستند كساني كه اين روزها به تو توهين مي كنند و رسول ات را درغگو مي خوانند و به سخره چيزهايي مي‌نشيند كه من ميدانم از تو نيست كه بر تو وصله كرده اند خدايا اينان در دل صفاي باطني دارند كه شايد مومنان نداشته باشند اما چنان شلاق و تيغ دروغ و زور به نام دين خورده اند كه روح آزرده شان گاهي چنين آرام ميگيرد .مي دانم كه تو بخشاينده اي و بزرگ تر زا آنكه به چنين دشنامي آزرده شوي و مي‌دانم منزه تر از آن هستي كه گزمه‌گان و واعظان بي‌عمل و تردامن، ناطق و مجري گفته و خواست تو باشند، از تو مي خواهم در دل اين بندگان آزرده و خشمگين‌ات آرامش و صبر بياندازي و بر سر آن متقلبان كه به نام تو خون مي ريزند رنج و عذاب.
با ۱۰۲ امتیاز و ۶۹ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 


شرکت تویوتا موتور اعلام کرد صادراتش به ایران را از ژوئن متوقف کرده است. به گزارش رویترز، شیوری هاشیموتو سخنگوی تویوتا گفت این شرکت به دلیل شرایط بین المللی صادراتش به ایران را قطع کرده است و اکنون در حال رصد تحرکات سازمان ملل برای تصمیمات آینده است.
با ۱۰۱ امتیاز و ۳ نظر فرستاده شده در بخش اقتصاد
نظرات

 


همانطور که همه بدان واقفیم و قانون اساسی نیز در بند ۲۷ به آن اشاره کرده اعلام خواست ها، مطالبات و حق اجتماعات جزو حقوق روشن مردم است و کسی نمی تواند این حق را از مردم سلب کند در نتیجه هرزمان که مردم لازم ببینند از این حق استفاده خواهند کرد و منتظر پیام من و امثال من نخواهند بود.
با ۹۸ امتیاز و ۴ نظر فرستاده شده در بخش سیاست
نظرات

 


پس از انتشار مصاحبه محسن صفایی فراهانی در مورد شکایت هفت چهره اصلاح طلب از یکی از مسئولان سپاه پاسداران، مسئولان قضایی از او خواستند تا بعدازظهر امروز خود را به زندان اوین معرفی کند. عکس ها از فیسبوک دوستان
با ۹۶ امتیاز و ۱۲ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 


بنا به خبرهای رسیده کمر صنعت ژاپن در پی این حرکت از وسط دو نصف شد !
با ۹۴ امتیاز و ۱۱ نظر فرستاده شده در بخش سرگرمی
نظرات

 


"همان طور که همه بدان واقفیم و قانون اساسی نیز در بند ۲۷ به آن اشاره کرده اعلام خواست ها، مطالبات و حق اجتماعات جزو حقوق روشن مردم است و کسی نمی تواند این حق را از مردم سلب کند در نتیجه هرزمان که مردم لازم ببینند از این حق استفاده خواهند کرد و منتظر پیام من و امثال من نخواهند بود." . . . . . . . . در آستانه ماه مبارک رمضان جمعی از جوانان و دانشجویان استان های قم، خراسان رضوی و چهارمحال بختیاری با مهندس میرحسین موسوی و دکتر زهرا رهنورد دیدار و گفت وگو کردند. به گزارش خبرنگار کلمه، در این دیدار صمیمانه نمایندگان استان‌ها هر یک در سخنانی شرایط اجتماعی و سیاسی استان‌های خود را گزارش دادند. از جمله مهمترین نکاتی که توسط نمایندگان استان‌ها در این نشست مطرح شد می‌توان به مواردی چون برگزاری فعال جلسات دانشجویی به رغم امنیتی و پلیسی شدن فضای دانشگاه ها، ضرب و شتم دانشجویان در دانشگاه توسط لباس شخصی ها و در تنگنا قرار دادن شدید دفاتر احزاب و تشکل های سیاسی استان اشاره کرد. همچنین در این نشست صمیمانه جوانان عنوان کردند که علی رغم تمام تمهیدات و محدودیت هایی که در شهرستان ها وجود دارد جنبش سبز در میان اقشار مختلف جامعه نفوذ بیشتری کرده است. از طرفی دیگر، جوانان حاضر در جلسه به بیان دغدغه های خود درباره وضعیت اقتصادی و معیشت مردم، بیکاری های فزاینده و رشد اعتیاد و آسیب های اجتماعی در استان های خود پرداختند. پس از ارائه گزارش از سوی نمایندگان استان ها، مهندس موسوی و دکتر رهنورد طی سخنانی ضمن خوش آمد به بیان دیدگاه های خود پرداختند. میرحسین موسوی ابتدای این دیدار ضمن تبریک پیشاپیش فرارسیدن ماه مبارک رمضان به خبر پایان اعتصاب غذای زندانیان سیاسی اشاره کرد و گفت: "اعتصاب پر محتوا و امید بخش زندانیان به تدریج نتایج موثر خود را هویدا میکند و من به این زندانیان غیور که اعتصاب خود را شکستند و نتایج آن را هم دیدند تبریک می گویم." نخست وزیر امام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شیوع دروغ و بداخلاقی در جامعه گفت: "امروز جنبش سبز این قدرت و توان را دارد که همه نگرانی های اخلاقی را که دوستان گه گاه به آن اشاره می کنند و البته از سر دلسوزی و تعهدات ملی هم هست، سامان دهد." وی افزود: "باید در نظر داشته باشیم که انحرافات اجتماعی، محصول کژی ها و کژاندیشی ها و به ویژه شیوع دروغ و دروغ پردازی هایی است که اقتدارگرایان برای ملت به وجود آورده اند و به همین دلیل هم بر آن باورم که اهداف بلند و شرافتمندانه جنبش سبز می تواند لغزش ها را در جامعه کاهش دهد. اکنون ما شاهد آن هستیم که دلبستگان اهداف بلند جنبش سبز به شدت به اصول اخلاقی پایبند هستند." نخست وزیر هشت سال دوران دفاع مقدس در ادامه با اشاره به سخن یکی از دانشجویان در مورد ارتباط با روحانیت و مراجع گفت: "ارتباط نسل جوان با مراجع و روحانیت اهمیت بسیاری دارد و باید در کنار آن شرح ارزش ها، آرمان ها و اخبار مربوط به جنبش سبز به روحانیت و مراجع عظام برسد." موسوی همچنین با اشاره به سوال یکی از حاضران گفت: "همان طور که همه بدان واقفیم و قانون اساسی نیز در بند ۲۷ به آن اشاره کرده اعلام خواست ها، مطالبات و حق اجتماعات جزو حقوق روشن مردم است و کسی نمی تواند این حق را از مردم سلب کند در نتیجه هرزمان که مردم لازم ببینند از این حق استفاده خواهند کرد و منتظر پیام من و امثال من نخواهند بود." نخست وزیر امام افزود: "بازگشت بی کم و کاست به قانون اساسی یعنی آنکه نمی توان به یک بخش قانون اساسی اعتنا شود و بخش دیگر آن فراموش گردد. نادیده گرفتن بخش هایی از قانون اساسی به ویژه حقوق ملت بقیه اصول را هم بی معنا می کند چراکه قانون اساسی یک میثاق یکپارچه است". میرحسین موسوی در ادامه سخنانش این پرسش را مطرح کرد "کسانی که حتی حاضر نیستند یک بار از حقوق شهروندی نام ببرند یا از حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خود خود نام ببرند چگونه می توانند مدعی پیمانی باشند که بین مردم و حکومت بسته شده ؟" و در عین حال یاد آور شد: "شکستن این پیمان به عدم مشروعیت حاکمیت منتهی می شود و کافی است رفتار شورای نگهبان قانون اساسی با قانون اساسی مورد توجه قرار گیرد تا ببینیم چگونه به بیراهه رفته ایم." موسوی در پایان تاکید کرد: "امروز در وضعیتی هستیم که نه قانون اساسی که حتی آئین نامه های ساده و ناقص زندان ها توسط زندان بان ها رعایت نمی شود".
با ۹۴ امتیاز و ۲ نظر فرستاده شده در بخش سیاست
نظرات

 


خبرگزارى آسوشيتدپرس در مقاله يى به قلم على اکبر دارينى نوشت: ايران اعلام کرد، در نظر دارد در پاسخ به آخرين تحريمهاى اعمال شده در رابطه با برنامه جنجال‌برانگيز اتمى خود، از شر اندوخته‌هاى دلار و يوروى خود خلاص شود… محمدرضا رحيمى به خبرگزارى فارس گفت: ما اين پولها (دلار و يورو) را کثيف به شمار مى‌آوريم و نفت خود را به دلار و يورو نخواهيم فروخت… رحيمى گفت: تحريمها ايران را از ادامه برنامه اتميش باز نخواهد داشت و در عوض فقط به ما کمک خواهد کرد تا به خودکفايى فنى در صنايع مختلف دستيابيم. رحيمى هم‌چنين کره جنوبى را مورد حمله قرار داد و گفت: سئول بايستى بهخاطر پيوستن به ائتلاف جهانى کشورهاى تحريم کننده ايران مورد مجازات قرار گيرد. خبرگزارى فارس به نقل از او گفت: کره‌اى‌ها نيز بايستى سيلى بخورند. دولت احمدى نژاد در سالهاى اخير براى حفاظت از صنايع داخلى، قيمت مواد مصرفى را پايين نگهداشته است ولى رحيمى گفت: دولت اينک در نظر دارد تا تعرفه بر روى مواد وارداتى را افزايش دهد… رحيمى هم‌چنين استراليايى ها را دسته‌يى گاوچران خواند. استراليا در اعمال تحريمهاى اضافى عليه ايران به اتحاديه اروپا پيوسته است. در حالى‌که اقتصاددانان ايران اذعان کرده اند که تحريمها در حال گزش هستند و به ايران آسيب رسانده‌اند، محمود احمدى نژاد اين هفته تأکيد کرد که تحريمها در عوض به ريشه‌کن کردن سلطه دلار در بازارهاى جهانى کمک کرده است.
با ۹۲ امتیاز و ۵ نظر فرستاده شده در بخش سیاست
نظرات

 


در آستانه ماه مبارک رمضان جمعی از جوانان و دانشجویان استان های قم، خراسان رضوی و چهارمحال بختیاری با مهندس میرحسین موسوی و دکتر زهرا رهنورد دیدار و گفت وگو کردند. به گزارش خبرنگار کلمه، در این دیدار صمیمانه نمایندگان استان‌ها هر یک در سخنانی شرایط اجتماعی و سیاسی استان‌های خود را گزارش دادند. از جمله مهمترین نکاتی که توسط نمایندگان استان‌ها در این نشست مطرح شد می‌توان به مواردی چون برگزاری فعال جلسات دانشجویی به رغم امنیتی و پلیسی شدن فضای دانشگاه ها، ضرب و شتم دانشجویان در دانشگاه توسط لباس شخصی ها و در تنگنا قرار دادن شدید دفاتر احزاب و تشکل های سیاسی استان اشاره کرد. همچنین در این نشست صمیمانه جوانان عنوان کردند که علی رغم تمام تمهیدات و محدودیت هایی که در شهرستان ها وجود دارد جنبش سبز در میان اقشار مختلف جامعه نفوذ بیشتری کرده است. از طرفی دیگر، جوانان حاضر در جلسه به بیان دغدغه های خود درباره وضعیت اقتصادی و معیشت مردم، بیکاری های فزاینده و رشد اعتیاد و آسیب های اجتماعی در استان های خود پرداختند. پس از ارائه گزارش از سوی نمایندگان استان ها، مهندس موسوی و دکتر رهنورد طی سخنانی ضمن خوش آمد به بیان دیدگاه های خود پرداختند. میرحسین موسوی ابتدای این دیدار ضمن تبریک پیشاپیش فرارسیدن ماه مبارک رمضان به خبر پایان اعتصاب غذای زندانیان سیاسی اشاره کرد و گفت: "اعتصاب پر محتوا و امید بخش زندانیان به تدریج نتایج موثر خود را هویدا می کند و من به این زندانیان غیور که اعتصاب خود را شکستند و نتایج آن را هم دیدند تبریک می گویم." میرحسین موسوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شیوع دروغ و بداخلاقی در جامعه گفت: "امروز جنبش سبز این قدرت و توان را دارد که همه نگرانی های اخلاقی را که دوستان گه گاه به آن اشاره می کنند و البته از سر دلسوزی و تعهدات ملی هم هست، سامان دهد." وی افزود: "باید در نظر داشته باشیم که انحرافات اجتماعی، محصول کژی ها و کژاندیشی ها و به ویژه شیوع دروغ و دروغ پردازی هایی است که اقتدارگرایان برای ملت به وجود آورده اند و به همین دلیل هم بر آن باورم که اهداف بلند و شرافتمندانه جنبش سبز می تواند لغزش ها را در جامعه کاهش دهد. اکنون ما شاهد آن هستیم که دلبستگان اهداف بلند جنبش سبز به شدت به اصول اخلاقی پایبند هستند." نخست وزیر هشت سال دوران دفاع در ادامه با اشاره به سخن یکی از دانشجویان در مورد ارتباط با روحانیت و مراجع گفت: "ارتباط نسل جوان با مراجع و روحانیت اهمیت بسیاری دارد و باید در کنار آن شرح ارزش ها، آرمان ها و اخبار مربوط به جنبش سبز به روحانیت و مراجع عظام برسد." موسوی همچنین با اشاره به سوال یکی از حاضران گفت: "همان طور که همه بدان واقفیم و قانون اساسی نیز در بند ۲۷ به آن اشاره کرده اعلام خواست ها، مطالبات و حق اجتماعات جزو حقوق روشن مردم است و کسی نمی تواند این حق را از مردم سلب کند در نتیجه هرزمان که مردم لازم ببینند از این حق استفاده خواهند کرد و منتظر پیام من و امثال من نخواهند بود." وی افزود: "بازگشت بی کم و کاست به قانون اساسی یعنی آنکه نمی توان به یک بخش قانون اساسی اعتنا شود و بخش دیگر آن فراموش گردد. نادیده گرفتن بخش هایی از قانون اساسی به ویژه حقوق ملت بقیه اصول را هم بی معنا می کند چراکه قانون اساسی یک میثاق یکپارچه است". میرحسین موسوی در ادامه سخنانش این پرسش را مطرح کرد "کسانی که حتی حاضر نیستند یک بار از حقوق شهروندی نام ببرند یا از حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خود خود نام ببرند چگونه می توانند مدعی پیمانی باشند که بین مردم و حکومت بسته شده ؟" و در عین حال یاد آور شد: "شکستن این پیمان به عدم مشروعیت حاکمیت منتهی می شود و کافی است رفتار شورای نگهبان قانون اساسی با قانون اساسی مورد توجه قرار گیرد تا ببینیم چگونه به بیراهه رفته ایم." موسوی در پایان تاکید کرد: "امروز در وضعیتی هستیم که نه قانون اساسی که حتی آئین نامه های ساده و ناقص زندان ها توسط زندان بان ها رعایت نمی شود".
با ۹۱ امتیاز و ۲ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 


دیوار های اوین زندانی بودن تو را به سخره گرفته اند جرس: مادر هنگامه شهیدی در نامه ای به دخترش نوشته است: من هیچ وقت کسانی که تو را به حبس کشادند نفرین نخواهم کرد؛چراکه نفرین نشانگر اوج درماندگی است و دختر من هنوز سرفراز و فاتحانه سرش رابالا گرفته است. به گزارش تا آزادی روزنامه نگاران زندانی، متن نامه مادر هنگامه شهیدی به شرح زیر است: دراوایل شب خوابت را می دیدم که بیدار شدم. در خواب دیدم که با یک چادر سبز باز گشته ای و من با تو از ناگفته ها سخن می گفتم.دخترم تقدیر تو تقدیر همه کس نیست. اکنون که من بیدارم تو در ظلمکده اوین خفته ای .خسته و بیمار هستی. می خواهی بخوابی. آری بخواب هنگامه عزیزم که دیر است. اگر پلکهای زیبایت را بر روی هم نگذاری ظلمات این روزگار بدجوری دیدگانت را آزار خواهد داد.هنگامه جان به مادرت بگو وقتی در آن ظلمکده می خوابی چشمانت به شب نمی گوید که شب از "پارمیس" تو خالیست مادرجان ؟ عزیزکم هیچ مگذار که وجودت تسلیم شود واین تسلیم با نفرین به کسانی که ما را از هم جدا کردند آمیخته شود. شبهای ما از تو خالیست وشبهای تو هم از ما خالیست وشبهای خفاشانی که در ساعت ۲ نیمه شب طعمه هایشان را شکار می کنند از همه ما خالی تر است. عزیزکم یادم می آید که هر سال در را مشتاقانه می کوبیدی و به سمت من و پدرت می دویدی و می گفتی:"باز هم شاگرد اول شدم". امااز سال گذشته که بیگناه و به جرم "دانستن"تو را به دخمه های ۲۰۹ بردند آرزو می کردم کاش دختری بی استعداد بودی که اگر روزی می دانستم عاقبت شاگرد اول شدن در دوران تحصیل و دانشگاه یعنی ختم به زندان اوین شاید مسیر دیگری را برای زندگی ات پایه گذاری می کردم. اما من هیچ وقت کسانی که تو را به حبس کشادند نفرین نخواهم کرد؛ چراکه نفرین نشانگر اوج درماندگی است و دختر من هنوز سرفراز و فاتحانه سرش رابالا گرفته است. در روزی که تو را دستگیر کردند صدای فریاد سگها شب را در اعماق من و پدرت بیدار کرد.هنگامه!هنگامه!در آن لحظه های عذاب آفرین من و پدرت در کنارت بودیم. فقط دیواری میان ما فاصله بود دیواری بلند و خاردار اوین!دخترم همیشه ایران را سخت و بی حساب دوست داشتن محکومیت توست. باکت از دنیا نباشد که می گذرد حتی اگر بد گذرد.تو بار خفت نکشیدی و منت و ذلت.توآزادی را تکدی نکردی با اینکه سنگین ترین دردها ی اسارت را داشتی. پس سرت را بالا بگیر که دیوار های اوین هم زندانی بودن تو را به سخره گرفته اند.با رفتن به جنگهای افغانستان و عراق به عنوان تنها زن روزنامه نگار ایرانی و حرام کردن خودت برای بشر و حقوق بشر ثابت کردی مانند همیشه این بار نیز مظهراستقامت ،مقاومت، ایستادگی و شجاعت خواهی ماند.بانوی اوین!حال که ۳۵ سالگیت در" شبه جزیره اوین" جاودانه شد دومین سالروزخبرنگاردر زندان بر تو و همکارانت مبارک مادر جان!اکنون تنها تو می توانی اثبات کنی که ما دوباره بنا خواهیم کرد. زندگی یکسره صحنه بازیست اما بدان تو برای بازیهای حقیر آفریده نشده ای. تو امروز بر فرازی ایستاده ای که می توانی هزار راه را ببینی و دیدگان تو به تو امان می دهند که راهها را تا اعماقشان نظاره کنی. همه دوستانت به من گفته اند سلامشان را به تو برسانم. بیدار شو! هنگامه من و پدرت لبریز از گفتنیم. باید اینجا روبروی ما بنشینی و گوش کنی .درست است که آنجا ماندنت دل ما را می سوزاند اما بدان که غرور من و پدرت را آبیاری می کند…
با ۹۰ امتیاز و ۱ نظر فرستاده شده در بخش سیاست
نظرات

 


کلمه:پس از انتشار مصاحبه محسن صفایی فراهانی در مورد شکایت هفت تن از فعالان سیاسی از یکی از مسئولان سپاه پاسداران، مسئولان قضایی از او خواستند تا بعدازظهر امروز خود را به زندان اوین معرفی کند. به گزارش «پارلمان‌نیوز»، صفایی فراهانی با تاکید بر اینکه شکایت خود را پس نخواهد گرفت اعلام کرد که به زندان باز خواهد گشت.
با ۹۰ امتیاز و ۱۲ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 


در راستای گفتمان ملی برای آينده ايران، و ادامه جنبش آزادی‌خواهانه مردم ايران برای برقراری دمکراسی پايدار، در اين نوشتار تلاش شده است رخدادهای ممکن پيش رو به تصوير کشيده شود تا شايد با تجسم بهتر آينده به تفاهمی گسترده‌تر در سطح ملی دست يافت. سه سناريوی زير مورد بررسی قرار خواهد گرفت که هر کدام می تواند نشانگر استراتژی مطرح بين کنشگران سياسی نيز باشد: يک- سرنگونی دو- «تغيير» مرحله‌ای سه- بی ثباتی در هر سه سناريو هدف غايی مشترک فرض شده است که همان برقراری «دمکراسی پايدار» در ايران و برقراری حاکميت مطلق مردم ايران بر سرنوشت خود است که از طريق انتخابات آزاد اعمال می شود. در اين دمکراسی کليه آزادی‌ها و حقوق تک‌ تک شهروندان طبق اعلاميه جهانی حقوق بشر و ملحقات آن تضمين و تامين شده است. در تصوير زير رخدادهای ممکن و حالت های گوناگون قدرت مردم با دايره نشان داده شده است. پيکان ها احتمال گذار از يک حالت به حالت ديگر و يا گذر از يک رخداد به رخداد ديگر را نشان می دهند. هر پيکان خط چين احتمال کمتر را در مقايسه با پيکان يا پيکان های پر برآمده از همان دايره را نشان می‌دهد. برای مثال در تصوير زير وضعيت فعلی جنبش مردم (مرداد ۸۹) با دايره A و حالت مطلوب و هدف نهايی دمکراسی پايدار با دايره E نشان داده شده است. لازم به يادآوری است که زمان عبور از يک مرحله به مرحله ديگر ثابت نيست (رندم است) و به عوامل زيادی بستگی دارد. شايد برای رسيدن به دمکراسی پايدار بتوان زمان متوسط ۱۵ سال را تخمين زد. برای رسيدن به انتخابات آزاد شايد زمان متوسط ۳ سال تخمين بدی نباشد. اين تخمين فقط برای تجسم بهتر است و هيچ مبنای محاسباتی ندارد. تعريف هر حرف (دايره) در تصوير آمده است.~حال بياييد به شکل نگاهی کنيم و ببينيم هر استراتژی چگونه نشان داده است: استراتژی سرنگونی: اول بايد رژيم را سرنگون (S) کرد و پس از سرنگونی با رفراندم يا انتخابات آزاد (مثلا تشکيل مجلس موسسان) تکليف حاکميت ملت را روشن کرد (D) . در فاصله بين سرنگونی تا تشکيل نهادهای دائمی، احتمالا يک دولت موقت سرکار خواهد آمد. اين دولت موقت در خوشبينانه‌ترين حالت توسط نهادی منصوب خواهد شد که توسط اپوزيسيون پيش از سرنگونی شکل گرفته است. استراتژی «تغيير» مرحله‌ای: جنبش سبز قبل از رسيدن به توازن قوا با حاکميت برای تحميل انتخابات آزاد (D)، ممکن است (با توجه به موازنه موجود قدرت در زمان مقتضی) در سه مرحله با حاکميت وارد تعامل شود. سه دايره M۱ و M۲ و M۳ سه سطح از قدرت مردم را به شرح زير نشان می دهد: M۱: قدرت مردم به حدی رسيده است که حاکميت مجبور شده است با رهبران جنبش سبز به تعامل بپردازد. اين تعامل ممکن است غير علنی باشد. M۲: قدرت مردم به حدی رسيده است که حاکميت مجبور شده است به انتخاباتی نسبتا آزاد تن در دهد. به عبارت ديگر تن به انتخاباتی بدهد که کليه (بيشتر) گروه‌ها و شخصيت‌های داخل کشور می‌توانند در آن شرکت کنند. M۳: قدرت مردم به حدی رسيده است که نهادهای انتخابی موجود در داخل کشور می‌توانند برای تغيير قانون اساسی موجود اقدام کنند و بازگشت بدون دغدغه تک تک ايرانيان خارج کشور را تضمين و تامين کنند. بديهی است وقتی از قدرت مردم صحبت می‌کنيم، مجموع قدرت تمامی مردم ايران است چه در داخل و چه در خارج. قدرتی که تشکيلات و سازماندهی دارد و می‌تواند با انواع حرکت‌های مسالمت آميز مدنی مانند اعتصابات، تظاهرات، اعتراضات، ... به رژيم فشار وارد کند و آن را کم‌توان، ناتوان و يا فلج کند. نقش هموطنان خارج کشور می‌تواند برای حضور در مجامع بين المللی و فشارهای دولت‌های خارجی به حاکميت موثر و مکمل باشد. استراتژی بی ثباتی: با روند انحطاطی موجود در عرصه های اقتصادی، اجتماعی، سياسی، ... (و حمله احتمالی خارجی) اگر کاری صورت نگيرد، بی ترديد دستگاه اداری کشور فرو خواهد پاشيد و کشور بی ثبات خواهد شد (X). در اين حالت ممکن است کودتای نظامی اتفاق بيفتد (Z) يا احتمال دارد کشور به هرج و مرج و جنگ داخلی کشيده شود (XX). اين سناريو در گروه‌هايی از اپوزيسيون و رگه‌هايی از عناصر تجزيه‌طلب طرفدارانی دارد. کسانی که فکر می‌کنند بايد الان ساکت بود و هنگامی که رژيم با بحران عميق دست به گريبان شد به پاخاست. اين سناريو ايده آل بسياری از کشورهای منطقه هم هست: ايرانی، چون عراق و افغانستان غرقه در خون جنگ و برادرکشی، که نتواند به اين زودی‌ها در منطقه به عنوان يک قدرت سری بلند کند. تحليل ريسک در سه سناريو سرنگونی با توجه به وضيعت فعلی جنبش و سرکوبگری رژيم، احتمال اين که اپوزيسون هوادار سرنگونی بتواند بزودی کاری کند بسيار کم است. حتی اگر فرض کنيم حمله خارجی اتفاق بيفتد و به اپوزيسون برانداز کمک کند، با توجه به چند دستگی و دشمنی و کينه بين چند جريان اصلی هوادار اين استراتژی، احتمال اين که از A به X سقوط کنيم بيشتر است تا اينکه از A به S‌ يعنی سرنگونی رژيم برسيم. يعنی می افتيم در دام هواداران استراتژی سه (بی ثباتی). فراموش نشود که طرفداران اين سناريو کم نيستند؛ علاوه بر بخشی از تجزيه‌طلبان و هواداران گروه‌های سرکوب شده، متاسفانه کم نيستند شهروندان عادی هم که چشم به يک ناجی خارجی دوخته اند. شهروندانی که نه تنها هيچ اميدی به آينده ندارند، بلکه بيش از سی سال است حتی زندگی روزمره‌اشان، با انواع آزارها و تحقيرهای عوامل حاکميت، به کامشان چون زهر تلخ شده است. آن ها به اين نتيجه رسيده‌اند که بالاتر از سياهی رنگی نيست و هيچ سناريوی ديگری زندگانی‌اشان را بيش از اين ظلمانی و جهنمی نمی‌کند. بگذريم که تجربه دخالت نظامی در کشورهای همسايه هيچ نکته مثبتی در جهت دفاع از حمله نظامی ارائه نمی‌دهد. می توان گفت اگر کشورهای حمله کننده قبل از حمله قادر بودند پيش بينی کنند که جنگ چندين طولانی می‌شود، بعيد بود حمله‌ای صورت گيرد. با توجه به وضعيت کنونی اپوزيسيون برانداز اگر حمله خارجی صورت نگيرد، بعيد است اين اپوزيسيون بتواند درکمتر از سه سال اقدامی کند. بنابراين با توجه به روند قهقرا و زوال اداره کشور در تمامی عرصه‌ها، احتمال فروپاشی کشور تا سه سال آينده بسيار زيادتر است. يعنی باز هم احتمال سناريوی بی ثباتی بيشتر است در مقايسه با سرنگونی. حال بياييد فرض کنيم همه چيز به خوبی پيش رود و اپوزيسيون هوادار سرنگونی بتواند، قبل از فروپاشی، رژيم را سرنگون کند. آيا سرنگونی معادل رسيدن به انتخابات آزاد است (D)؟ آيا صد در صد مطمئن هستند که پس از سرنگونی می‌توان انتخابات آزاد برگزار کرد و حوادث پيش بينی نشده کشور را به طوفان بی‌ثباتی و هرج و مرج نمی‌کشاند؟ برای نشان دادن اين احتمال، در شکل بالا می‌بايست از نقطه S يک بردار هم به نقطه X کشيده می‌شد. به عبارت ديگر احتمال بی‌ثباتی پس از سرنگونی هم در شکل نشان داده می‌شد. اينجا برای اين که خيلی بدبين نباشيم اين اتصال کشيده نشده است. «تغيير» مرحله ای در هر دو استراتژی سرنگونی و «تغيير» مسالمت آميز مرحله‌ای، برای اين که کاری صورت گيرد بايد موازنه قوا در برابر حاکميت به نفع مردم باشد. يعنی قدرت مردم بيشتر از حاکميت باشد که بتوان يا رژيم را سرنگون کرد يا برای پذيرش بخشی يا تمام خواسته‌های مردم تحت فشار گذاشت. به عبارت ديگر در هر لحظه زمانی آينده، آن چه که می‌توان بر رژيم تحميل کرد تابعی از متغيير موازنه قواست نه آن چه هدف نهايی ما است. با اين حساب برای سرنگونی (S) نيروی بيشتری لازم است در مقايسه با نيروی لازم برای رسيدن به بخشی از خواسته‌ها در مراحل اوليه استراتژی «تغيير» مرحله ای (M۱ يا M۲). همچنين برای سرنگونی که نيروی بيشتری لازم دارد، افراد کمتری حاضر به شرکت عملی در آن هستند. اما تغييرات مرحله‌ای مسالمت‌آميز که نيروی کمتری لازم دارد، برعکس استراتژی يک، پتانسيل جذب افراد بيشتری را نيز دارد. البته استدلال برخی اين است که بنا به ماهيت رژيم همان نيرويی که برای سرنگونی لازم است برای گرفتن يک امتياز کوچک از رژيم هم لازم است. اين استدلال از اين منظر درست است. به همين دليل هم هست که می گوييم در استراتژی دوم رسيدن به نقطه M۱ چالش بزرگ است. اما نبايد فراموش کرد که همزمان با قوی تر شدن جنبش بايد «مقاومت در برابر تغيير» را هم کمتر کرد. خودتان را بگذاريد جای طرفداران رژيم و يا افراد خنثايی که به هر حال با اتکا به درآمد جاری که دارند زندگی خود را می چرخانند. اگر نيروهای حاکميت ببينند بی آينده نيستند و در آينده می‌توانند در يک جامعه دمکراتيک حرف خود ر ا بزنند و حق کانديدا شدن و انتخاب کردن دارند، بی ترديد مقاومت کمتری در برابر تغيير بروز خواهند داد. آنهايی هم که محافظه کارند و فقط از جنبه معيشتی نگران هستند، در هر مرحله استراتژی دوم اطمينان بيشتری به روند تغييرات پيدا خواهند کرد و خواهند پذيرفت که چه بسا آينده بهتری هم در انتظارشان خواهد بود. بنابراين در رسيدن به نقطه M۱ اگر همان مقدار نيرو لازم باشد که برای سرنگونی لازم است، چون مقاومت در برابر تغييرات مرحله ای کمتر است، مقدار موازنه مثبت قوا به نفع مردم بيشتر خواهد شد. همانطور که گفته شد در استراتژی دو رسيدن به نقطه M۱ چالش بزرگ است. يعنی نقطه ای که حاکميت از يک طرف خيلی ضعيف شود و جنبش از طرف ديگر آن قدر نيرومند شود که حاکميت را مجبور به تعامل کند (حتی اگر امتيازی ندهد). سابقه حاکميت و شکست اخلاقی که جنبش سبز به رژيم داده است، احتمال تعامل حاکميت را بسيار کم می کند. تا جايی که می توان گفت اين حاکميت حاضر است به غرب امتياز بدهد ولی با جنبش حتی گفتگو نکند. اگر جنبش بتواند به نقطه M۱ برسد به احتمال زياد به نقطه M۲ و M۳ هم خواهد رسيد. اينجاست که جنبش بايد برای رسيدن به نقطه حياتی و تعيين کننده M۱، در سه جبهه کار خلاق و پی‌گير انجام دهد: ۱. سياست خارجی فعال و مذاکره با غرب و قانع کردن آنها به اين که تنها برقراری دمکراسی در ايران است که می‌تواند صلح به منطقه و بلکه به جهان بياورد. بديهی است بار اين رسالت بيشتر بر دوش هموطنان خارج از کشور خواهد بود. ۲. اطمينان دادن رهبران جنبش به احزاب و گروه های خارج از جنبش سبز مبنی بر اين که در هدف برقراری دمکراسی پايدار در ايران راسخند. ۳. گفتگوی فراگير ملی در باره ريسک حمله خارجی و بی ثباتی در کشور و نقشی که جنبش سبز می تواند در پيشگيری از وقوع بی ثباتی داشته باشد. در استراتژی تغييرات مرحله‌ای، بزرگترين ريسک به مراحلB و C برمی‌گردد. يعنی در B جنبش فريب حاکميت را بخورد و بدون هيچ دستاوردی به همين حالت فعلی يا بدتر برگرديم. نقطه C علاوه بر نگرانی طرفداران استراتژی سرنگونی، نگرانی تحول خواهان هوادار استراتژی دوم هم می‌باشد. ريسک اين که در نقطه C بخشی از اصلاح طلبان از بقيه جدا شوند و راه را تا هدف تعريف شده رسيدن به دمکراسی پايدار ادامه ندهند زياد است. يعنی جمهوری اسلامی برگردد به حالت قبل از ۲۲ خرداد ۸۸ و دولت بين اصولگرايان و اصلاح طلبان دست به دست گردد. البته رهبران جنبش بارها به طور ضمنی بر لزوم تغيير قانون اساسی در زمانی که مردم قدرت داشته باشند تاکيد کرده‌اند. همچنين بر تنوع و تکثر و هدف نهايی که برقراری دمکراسی است بارها در بيانيه‌های آقای موسوی تاکيد شده است. می توان از آن ها و احزاب اصلاح طلب خواست اعلاميه جهانی حقوق بشر و ملحقات آن را بپذيرند و از بابت حقوق شهروندی به مردم اطمينان دهند. واقعيت اين است که ديگر نبايد گول گزاره های مشروط را خورد و هر گزاره را چون قانون اساسی فعلی مشروط کرد به اسلام. چرا که يک اسلام وجود ندارد و در نهايت همه چيز می افتد در دست اسلام مقتدر و جبار حاکم! اما بديهی است که به لحاظ تاکتيکی بايد برای همه قابل قبول باشد که در مراحلB و C که هنوز قدرت در دست مردم نيست رهبران جنبش سبز نمی‌توانند بر ضد قانون اساسی بطور علنی اظهار نظر عمومی کنند. اين معضل می‌تواند بين احزاب اصلاح‌طلب و کنگره ملی موقت که در خارج تشکيل خواهد شد غير علنی حل و فصل شود و مورد توافق قرار گيرد. بی ثباتی حاصل بی ثباتی (X) به احتمال زياد يا کودتای نظامی خواهد بود يا هرج و مرج داخلی. کودتای نظامی هم نمی تواند ما را به هيچکدام از مراحلB يا C يا D برساند. يا به هرج و مرج و جنگ داخلی (XX) کشيده خواهيم شد يا در بهترين حالت وضعيت فعلی. نتيجه می توان روی مدل بالا محاسبات دقيق تری انجام داد و برای سه استراتژی با فرض احتمال های گوناگون از يک رخداد به رخداد ديگر تحليل عددی دقيق‌تری انجام داد. اما با تحليل کيفی ارائه شده در اين يادداشت، باور نگارنده اين است که در استراتژی تغيير مرحله‌ای هم هدف دست يافتنی‌تر است و هم ريسک و هزينه رسيدن به هدف کمتر است. افت ظهور خيابانی يا کمی جنبش و جدال‌های کنونی در داخل جنبش در اين مرحله طبيعی است. اما فراموش نکنيم که رژيم هم از منظر اخلاقی (مشروعيت) و هم به لحاظ يک‌پارچگی و هم اقتصادی ضعيف شده و ضعيف‌تر هم خواهد شد که به نفع جنبش است. ديری نخواهد گذشت که لشکر بی‌کاران کم کم ظهور پر رنگ‌تری خواهد داشت. اما قبل از فاجعه بی‌ثباتی در کشور، جنبش بايد کاری کند. اتحاد در عمل» همه ايرانيان بر مبنای اعلاميه جهانی حقوق بشر و پذيرش داوری صندوق های رای در آينده، می تواند ما را به موازنه قدرت با حاکميت برساند. وطن دوستان ايرانی چه آنهايی که به استراتژی اول و چه آنهايی که به استراتژی دوم باور دارند بايد برای جلوگيری از سناريو سوم کاری کنند وگرنه تاريخ ما را نخواهد بخشيد. آنهايی که در کمپ استراتژی يک هستند و نگران سازش و هدر رفتن خون جان باختگان راه آزادی، بايد توجه کنند که با مديريت ريسک سازش احتمالی در کمپ اصلاح طلبان، هر پيشرفت احتمالی مرحله‌ای به نفع آنها خواهد بود و چيزی از دست نخواهند داد. پس شکيبايی و ترجيح منافع ملی بر تحليل‌های گروهی شايسته‌ترين کار است.
با ۸۶ امتیاز و ۲۵ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 


کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز گفت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یک بازوی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ایران در نقض گستردهء حقوق بشر پس از انتخابات مورد مناقشهء سال ۱۳۸۸ دست داشته است. تحقیقات و بررسی های کمپین در خصوص محتوای برنامه هایی که توسط صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تهیه می شوند، نمایانگر یک رابطهء کاری بسیار نزدیک مابین مقامات اطلاعاتی و قضایی ایران که مسئولیت محاکمهء دستگیرشدگان پس از انتخابات را به عهده داشته اند، از جمله مازیار بهاری، گزارشگرنیوزویک که پارسال دستگیر شد، می باشد. صدا و سیما همچنین برنامه های تخریبی متعددی را علیه شخصیت های شناخته شده سیاسی و فعالان جامعه مدنی، مانند دکتر شیرین عبادی، برندهء جایزه صلح نوبل، و دکتر فاطمه حقیقت جو، نمایندهء سابق مجلس شورای اسلامی، در قالب برنامه های به اصطلاح مستند پخش کرده است. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران همچنین فشار غیر قانونی روی خانواده های کسانی که طی اعتراضات سال گذشته کشته و یا زخمی شدند گذاشته است تا اظهارات خلاف واقعیت بیان کنند. کمپین خواستار برکناری و محاکمه محمد ضرغامی، رییس سازمان صدا و سیما، به دلیل نقش وی در پنهان کردن نقض گسترده حقوق بشر و نشر اتهامات کذب، افترا آمیز، و بی اساس است. هادی قائمی، سخنگوی کمپین گفت: "تلویزیون دولتی ایران با بازجویان سازمانهای اطلاعاتی و امنیتی در پایمال کردن حقوق دستگیر شدگان و شهروندان تبانی کرده است." نقش قابل توجه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان ابزاری در خدمت نقض حقوق بشر در انجام مصاحبه های اجباری متعدد با زندانیان سابق و خانواده های تظاهرکنندگانی که توسط نیروهای امنیتی کشته شده اند، توام با بررسی دقیق برنامه های تلویزیون ایران، فاش شده است. تحقیقات کمپین نشان می دهد که تهیه کنندگان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با بازجویان، ماموران اطلاعاتی، و ماموران قضایی دست به دست دادند تا اعترافات ساختگی تهیه و ضبط نمایند. در برنامه هایی که به شدت دستکاری شده اند، سناریوهای خاصی که توسط وزارت اطلاعات طراحی شده بودند دنبال شدند تا نقض حقوق بشر را پنهان کرده و اتهامات بی اساس علیه ناراضیان طرح کنند. تحت قوانین ایران، تهیه کنندگان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و کارگردانان این برنامه ها مرتکب "نشر اکاذیب"، "توهین و تهمت" ،"افترا" و "تشویش اذهان عمومی" شده اند و باید در یک دادگاه به دلیل برنامه های افتراآمیزشان محاکمه شوند. شرکت فعال در "دادگاه های نمایشی" و بازجویی‌ها مازیار بهاری روزنامه نگار ایرانی-کانادایی که پس از انتخابات بیش از سه ماه را در زندان گذراند وزیرفشارهای روحی وجسمی از اواعترافات اجباری گرفته شد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در خصوص جلسه اعترافات و هماهنگی صداوسیما وبرخی رسانه های نزدیک به دولت از جمله شبکه انگلیسی زبان پرس تی وی با ساختگی بودن این نمایش گفت: "در زندان سه تیم خبرنگاری آمدند. یکی پرس تی وی ، یکی صدا وسیما و خبرگزاری فارس....بازجو گفت یک مقداری از فیلم اعترافات را می دهیم برنامه هشت و نیم استفاده کند. درجریان اعترافات افراد تیم صداوسیما با بازجو ها صحبت می کردند.... کاملا با هم هماهنگ بودند مثلا بازجو به آنها کاغذ می دادو می گفت مثلا این را هم بپرسید." بهاری گفت که "من را یک شب به یک اتاق بازجویی جدید آوردند و یک نفر جدید من را توجیه کرد و گفت که ما شما را مظنون به این هستیم که جاسوسی می کنیم و رویه جاسوسی قضایی برخلاف دیگر رویه ها ست وتا موقعی که ثابت شود بی گناهید گناهکار شناخته می شوید مگر اینکه معامله ای کنیم و گفت مگر این من یک سری مطالب را می گویم که جلوی خبرنگاران تعریف کنید."
با ۸۵ امتیاز و ۳ نظر فرستاده شده در بخش سیاست
نظرات

 


پارلمان‌نیوز: پس از انتشار مصاحبه محسن صفایی فراهانی در مورد شکایت هفت چهره اصلاح طلب از یکی از مسئولان سپاه پاسداران، مسئولان قضایی از او خواستند تا بعدازظهر امروز خود را به زندان اوین معرفی کند. به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، صفایی فراهانی با تاکید بر اینکه شکایت خود را پس نخواهد گرفت اعلام کرد که به زندان باز خواهد گشت.
با ۸۳ امتیاز و ۶ نظر فرستاده شده در بخش سیاست
نظرات

 


جرس: منصور اسانلو که هفته گذشته در غیاب وکیل با اتهامی تازه محاکمه شد مجددا به یک سال حبس محکوم شد که اجرای آن از پایان محکومیت فعلیش آغاز می شود. بنا به گزاش های رسیده به جرس، منصور اسانلو رئیس هیات مدیره سندیکای شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه هفته گذشته در شعبه یک دادگاه انقلاب کرج مورد محاکمه قرار گرفت. اسانلو در هنگام محاکمه، از داشتن وکیل محروم بود و وکلای او از انتقال موکل‌شان به دادگاه انقلاب بی اطلاع بودند. رئیس سندیکاری اتوبوسرانی تهران و حومه، در زندان دچار ناراحتی‌های حاد مختلفی مانند ناراحتی قلبی، کمر درد و ناراحتی چشم شده است و تا به حال سه بار پزشک قانونی رای به عدم تحمل حبس او را داده که طبق قوانین موجود او باید آزاد می شد. بعد از آن کمسیون پزشکی که از پنج پزشک تشکیل شده بود او را برای چندین ساعت تحت معاینه های پزشکی قرار دادند و نهایتا در گزارش خود به صورت ضمنی رای به آزادی وی دادند. پیش از این همسر منصور اسانلو، فعال کارگری که در ده سال گذشته، بارها بازداشت شده است، درباره پرونده جدید همسرش در شعبه ۶ کرج گفته بود: می خواهند تلاش کنند برایش مدارک غیرواقعی توسط زندانی های دیگر درست کنند، مثلا بگویند ما شاهد داشته ایم که آقای اسانلو در زندان شلوغ کاری کرده است. در صورتی که آقای اسانلو آدم قانون گرایی است. با شناختی که از همسرم دارم می دانم او دنبال هرج و مرج نیست. در زندان هم طبیعتا همین طور هست ولی متاسفانه باز هم قصد دارند برایش پرونده سازی کنند تا باز هم زندانی اش کنند.
با ۷۸ امتیاز و ۴ نظر فرستاده شده در بخش اجتماعی
نظرات

 


مصاحبه کلمه با حمیدرضا جلایی پور درباره آخرین وضعیت فرزندش: دست ما به جایی نمی رسد. فقط سرگردانی و انتظار بوده است. ظاهراً مسئولین مربوطه از اینکه خانوادۀ زندانی سرگردان باشد و در انتظار و رنج به سر ببرد ابایی ندارند قبلاً به دادگاه انقلاب خیابان معلم می رفتیم، اقلاً بعد از چند ساعت یکی بود که به خانوادۀ زندانی جواب بدهد، الان شعبۀ امنیت دادگاه انقلاب را هم به زندان اوین منتقل کرده اند و دیگر دست خانواده ها به دادسرای انقلاب هم نمی رسد. این یعنی اینکه خانواده ها بی پناه تر شده اند، و ادارۀ دستگاه قضایی به جای آنکه بیاید نزدیک مردم، رفته است در زندان و دور از دسترس ارباب رجوع.
با ۷۷ امتیاز و ۲ نظر فرستاده شده در بخش سیاست
نظرات

 


محسن صفایی فراهانی تاکید کرده است که شکایت او و شش چهره دیگر اصلاح‌طلب از اظهار‌نظرهای یکی از فرماندهان سپاه به قوه قضاییه، «سرگشاده» نبوده است و یک «شکایت قانونی» است. آقای فراهانی در گفت‌وگو با وب‌سایت پارلمان‌نیوز، وابسته به نمانیدگان اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی، ضمن تاکید بر «تفاوت اقدام سیاسی و پیگیری مطالبات قانونی و فردی» گفت: طیفی که دراظهارنظرهای این مسئول سپاه پاسداران مورد اتهام قرار گرفته‌اند، همگی از حقوق قانونی برخوردارند و از همین روی می‌توانند شکایت خود را خطاب به مسئولان قضایی کشور ارائه دهند. وب‌سایت کلمه، سه روز پیش 17 مرداد نامه‌ای را از هفت فعال سیاسی اصلاح‌طلب که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد 88 بازداشت شدند، منتشر کرد. پارلمان نیوز ظهر امروز چهارشنبه 10 مرداد به وقت تهران، خبر داد که پس از انتشار این مصاحبه محسن صفایی فراهانی در مورد این شکایت، مسئولان قضایی از او خواسته‌اند که بعدازظهر امروز خود را به زندان اوین معرفی کند. به گزارش این وبسایت خبری نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس، اقای صفایی فراهانی در واکنش به این تماس تاکید کرده است که شکایت خود را پس نخواهد گرفت و خود را به زندان معرفی می‌کند. آقای صفایی فراهانی در این گفت‌وگو ضمن تاکید بر این‌که این نامه از سوی امضا‌کنندگانش منتشر نشده است، گفت: نمی‌دانیم چه افرادی و با چه قصد و نیتی آن را منتشر کرده‌اند ولی به طور حتم انتشار آن از طرف ما نبوده‌ است. این نامه که امضای محسن امین‌زاده، مصطفی تاج‌زاده، عبداله رمضان‌زاده، فیض‌الله عرب سرخی، محسن صفایی‌فراهانی، محسن میردامادی و بهزاد نبوی را پای خود دارد، سوم مرداد امسال به رئیس قوه قضاییه، کمیسیون اصل 90 مجلس و سازمان قضایی نیروهای مسلح ارائه شده ‌است. این هفت تن، خود را «تعدادی از قربانیان پرونده سازی‌ها و خلاف کاری‌های گروهی استبدادطلب ازجمله عده‌ای از نظامیان قانون شکن» معرفی کرده‌اند که براساس اقدامات این گروه دستگیر و به اقد

__._,_.___
Recent Activity:
This is a non-political list.
.

__,_._,___

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ