کتاب های فارسی - آرشیو این وبلاگ در پایین صفحه قرار دارد

stat code

stat code

۱۳۸۹ دی ۸, چهارشنبه

[farsibooks] تعرض جهانی سرمایه به معیشت کارگران و زحمتکشان

 

تعرض جهانی سرمایه‏ به معیشت کارگران و زحمت‏کشان

27

دسامبر 2010

شباهنگ راد

 

صاحبان قدرت دنیا را به‏میدان تعرض علیه‏ی محروم‏ترین اقشار جامعه تبدیل نموده‏اند و هر روز آن خبر از در بدری و بدبختی هر چه بیشتر قربانیان نظام‏های سرمایه‏داری‏ست. دست اندازی به سفره‏ی ناچیز اکثریت آحاد جامعه برای اقلیتی مفت‏خوار، حد و حسابی ندارد. به این مملکت و آن مملکت و به این جامعه و آن جامعه خلاصه نمی‏گردد و ابعاد جهانی یافته است. دارند تمامی دستآوردهای میلیون‏ها انسان را یکی پس از دیگری – و آن‏هم با زور و چماق – باز پس می‏گیرند تا به بحران خود پاسخ دهند.

 جهان در یک کلام در تنش و التهاب شدید سیاسی‏ست و هر لحظه منتظر خبر ناگوار و تکان دهنده‏ی دیگری‏ست. سرمایه‏داران چنین دنیای نکبت‏باری را برای محرومان ساخته‏اند، تا دنیای خود را داشته باشند؛ دنیائی که نشانی از محترم شمردن به حقوق اولیه‏ی محرومان نیست و فقط و فقط بدرد ظالمان و جیره خواران ریز و درشت‏شان می‏خورد. 

در حقیقت تصویر جهان این‏روزها به دلیل سیاست‏های استثمارگرایانه‏ی ظالمان به گونه‏ای دیگر رقم خورده است و همه‏جا به صحنه‏ی تنش، جنگ و گریز و درگیری‏های خیابانی توده‏های محروم و فرزندانش‏شان با سرکوب‏گران و حافظان سرمایه تبدیل گردیده است. همه جا جدال نابرابر طبقاتی‏ست و جانیان بشریت می‏خواهند با قلدری و با توسل به سلاح، سیاست "ریاضت‏کشی" را به جامعه تحمیل و زندگی را بر کارگران و زحمت‏کشان تنگ و تنگ‏تر نمایند. از یونان و ایران گرفته تا فرانسه و انگلستان و بالاخره در همه‏جا چنین وضعیتِ ناهنجاری حاکم گردیده است و در این میان میلیاردها انسان رنج‏دیده از تأمین نیازهای اولیه‏ی زندگی خود باز مانده‏اند.

واضح است‏که با وجود سرمایه‏داران، پایانی در استثمار بی‏حد و حصر و جدال ناعادلانه متصور نیست و همه‏ی قصد و هدف‏شان به یغما بُردن تمامی امکانات و نعمات جامعه به نفع طبقه‏ی خودی‏ست. به همین دلیل است‏که وحشیانه دارند به جان مردم می‏افتند و دارند با هرگونه مخالفتی به‏مقابله‏ی خونین بر می‏خیزند. به ظاهر مدافع‏ی دمکراسی و محترم شمردن به حقوق پایه‏ای مخالفین و معنرضین‏اند و به دروغ دارند می‏گویند که مدافع‏ی آزادی بیان‏اند، و امّا در عمل، راه و سیاست خود را پیشه می‏گیرند تا مبادا "امنیت سرمایه" به خطر افتد. 

اتخاذ چنین سیاستی همگانی‏ست و شکی در آن نیست که طبقه‏ی سرمایه‏دار قادر به خلاف چنین روند و رویه‏ای نیست. همه‏جا ارگان‏های مسلح‏اش، پیش‏قدم‏اند و همه‏جا دارند مخالفت‏ها و اعتراضات مسالمت‏آمیز را به خاک و خون می‏کشند. سرکوب توده‏های محروم و مخالفین یونان، ایران، فرانسه، انگلستان و غیره توسط ارگان‏های بقای سلطه‏ی سرمایه از زمره نمونه‏های‏ست که دنیای انسانی در یکی دو ماهه‏ی اخیر شاهد آن بوده است. خیابان‏های یونان را به صحنه‏ی جنگ تبدیل نمودند و دانش آموزان انگلستان را مورد ضرب و شتم قرار دادند تا سیاست‏های ارتجاعی و منفعت‏طلبانه‏ی خود را به پیش ببرند.

براستی این چه سیاستی‏ست که دارند بر میلیاردها انسان محروم سرتاسر جهان تحمیل می‏نمایند؟ این چه سیاست و منشی‏ست که دارند در پیش می‏گیرند تا جهان کنونی را "سر زنده" نگه دارند؟ این چه تفکر و باوری‏ست که بدروغ دارد، دولت‏هایی هم‏چون انگلیس، فرانسه و غیره را به عنوان دولت‏های مدافع‏ی دموکراسی و آزادی معرفی می‏نماید؟ دولت‏ها و جوامع‏ای که وظیفه و رسالتی جز حفظ و حراست از مناسبات گندیده‏ی سرمایه‏داری و تعرض به جان و مال کارگران و زحمت‏کشان و فرزندان‏شان بر عهده ندارند. در عمل مشاهده است‏که دولت‏ها و اشکال متفاوت حکومتی جهان، با سرکوب و بگیر و به بند مخالفین و معترضین است‏که دارند حکم‏روانی می‏کنند و در چهارچوبه‏ی فکری – منفعتی آنان، مجالی برای ابزار مخالفت و طرح خواسته‏های پایه‏ای مردم نیست. به این دلیل به مردم یونان تعرض نمودند، که خواهان امنیت جانی و زندگی‏اند؛ به دانش آموزان و دانشجویان انگلیس به این دلیل حمله نمودند که مخالف سه برابر شدن شهریه‏ی دانشگاه‏ها و قطع کمک هزینه‏اند؛ اعتراضات بحق توده‏های ستم‏دیده‏ی ایران را به خاک و خون می‏کشانند به دلیل این‏که مخالف افزایش قیمت کالاها و اقلام اولیه‏ی زندگی‏اند؛ بر سر مردم فرانسه ریختند به دلیل این‏که مخالف افزایش سن باز نشستگی‏اند؛ به دانشجویان ایتالیا حمله می‏کنند به دلیل این‏که مخالف "اصلاح آموزشی" دولت برولوسکونی‏اند و خلاصه این‏که تصویر زندگانی جهان زحمت‏کشان، بیش از اندازه دردناک و وخیم است و دارد روز به روز شکل ناهنجارتری بخود می‏گیرد. 

به عبارتی حقیقی‏تر، ترمز تعرض سرمایه کاملاً بُریده شده است و دارد به تتمه‏های کارگران و زحمت‏کشان یورش می‏آورد و دارد روزانه جان هزاران نفر را می‏گیرد و هزاران تن دیگر را از خانه و کاشانه‏ی خود آوراه می‏کند. این خاصیت و ذات سرمایه است و همه‏جا دارد به گونه‏ای واحد و یکسان عمل می‏کند. همه‏جا موضوع و خواسته‏اش استثمار و چپاول هر چه بیشتر کارگران و زحمت‏کشان و به یغما بُردن امکانات جامعه به نفع طبقه‏ی خودی‏ست. همه‏جا دارد با سرکوب و با به رُخ کشیدن گله‏های مزدور و مسلح، سیاست‏های‏اش را به پیش می‏برد. گوشه‏ای از جهان سرمایه‏داری را نمی‏توان سراغ داشت که در آن از سرکوب عریان و خشن, محرومان خبری نباشد؟ علناً دارند اعلام می‏کنند که بدون کار بست زور، قادر به پیشبرد سیاست‏های ارتجاعی‏شان نیستند. این یک‏طرف قضیه است و امّا طرف دیگر آن که به مردم یعنی به قربانیان نظام‏های سرمایه‏داری مربوط می‏شود، سر از خیابان‏ها در آورده‏اند و در تقابل با یورش افسار گسیخته‏ی سرمایه‏داران جهانی به صف شده‏اند و خواهان تغییر نظام‏های کنونی و پس زدن همه‏ی استثمارگران و ظالمان از تاج و تخت‏شان می‏باشند. 

در بستر چنین واقعیاتی‏ست که هزاران تن از دانش آموزان و دانشجویان انگلیس در اعتراض به افزایش شهریه دست به اعتراض زدند و در اقدامی جسورانه دفتر حزب محافظه کار را تسخیر نمودند و از انقلاب و دگرگونی سخن گفتند. دانشجویان ایتالیا با سنگ و چوب به جان پلیس افتادند و خواهان لغو "اصلاح آموشی" دولت سرمایه‏داری‏اند و جوانان خشگمین یونان در اقدامی مشابه و در اعتراض به وحشی‏گری‏های نیروهای سرکوب‏گر یونان به بانک‏ها و مراکز پلیس حمله نمودند و هزاران تن دیگر از مردم این کشور، با تحمعی گسترده و با حمل نوشته‏هایی هم‏چون عامل بحران اقتصادی یونان کسانی جز سرمایه‏داران نیستند، خواستار ملی شدن بانک‏های یونان‏اند. 

همه‏ی این‏ها و از این‏دست موارد – که فراوان‏اند -، نمایان‏گر خشم و غضب میلیون‏ها انسان رنج‏دیده در مقابل مظالم سرمایه‏داران جهانی‏ست. همه‏ی این‏ها نمایان‏گر آن است‏که زندگی در چنین مناسبات و روابطی برای کارگران و زحمت‏کشان ناممکن گردیده است و روز به روز دارد بر میزان بیکاری، فقر و نداری می‏افزاید. همه‏ی این‏ها نمایان‏گر آن است‏که دنیای کنونی مولد تخریب هر چه بیشتر زندگانی محروم‏ترین اقشار جامعه است.

توده از تهیه‏ی مایحتاج اولیه‏ی زندگی خود ناتوان است و در عوض، عنصر کثیفی هم‏چون احمدی‏نژاد دارد از "تحول اقتصادی" سخن می‏گوید. دانشجویان از تأمین شهریه‏های سرسام آور عاجزاند و در عوض وزیر آموزش ایتالیا وقیحانه دارد می‏گوید "اصلاحات در نظر گرفته شده باعث خواهد شد این کشور میلیاردها یورو کمتر هزینه کند و نظام آموزشی خلق شود که شایسته سالار است". بزعم این جانیان و استثمارگران "تحول اقتصادی" و "نظام آموزشی شایسته سالار" چیزی جز تضمین و تأمین منافع‏ی طبقه‏ی سرمایه‏دار و بستن در, میادین آموزشی بر روی فرزندان محرومان و زحمت‏کشان نیست. 

حقیقتاً که اوضاع کنونی برای میلیاردها انسان محروم جهان تعریفی ندارد و بانی اصلی آن سرمایه‏داران‏اند و پر واضح است‏که پایدار نخواهد ماند و روزی با سلاح توده‏ای ترکیده خواهد شد. چرا که چاره، راه و روش دیگری را استثمارگران در مقابل جوانان و میلیون‏ها انسان رنج‏دیده باقی نگذاشته‏اند و مسلم است به همان میزانی که مشاهده‏ی تصویر دنیای کنونی برای آزادی‏خواهان و مدافعین راه رهائی دردناک می‏باشد به همان میزان هم بشارت دهنده و نوید بخش است. نشان دهنده‏ی آن است‏که سرمایه‏داران علی‏رغم در دست داشتن سلاح‏های گوناگون، براحتی و با خیالی آسوده قادر به تحقق سیاست‏های ارتجاعی‏شان نخواهند بود. گسترش و مخالفت‏های اعتراضی کارگران و زحمت‏کشان سرتاسر جهان در چند ماهه‏ی اخیر در حول و حوش تعرض تازه و افسار گسیخته‏ی سرمایه و آن‏هم تحت عناوین "صرفه‏جوئی"، "تحول اقتصادی"، "نظام آموزشی شایسته سالار" و غیره گویای این حقایق است‏که دنیای کنونی نیازمند تحول بنیادی‏ست؛ نشان دهنده‏ی است‏که نابودی فقر توده‏ها در چنین نظام‏های ناممکن می‏باشد و زمانی استثمار و در بدری توده‏های ستم‏دیده ریشه کن خواهد شد که پرچم کارگران و زحمت‏کشان به اهتزاز در آید. با این اوصاف دنیا و جوامع‏ی متفاوت، نیازمند علم شدن یگانه پرچم رهائی و افکار انقلابی و پیشروی سازمانده و هدایت کننده‏ی اعتراضات بحق توده‏ای علیه‏ی نیروهای مسلح و اوباشان سرمایه‏داری‏ست. مسلماً پس زدن تعرض سرمایه‏داران و بر چیدن اشکال متفاوت حکومتی در دنیای کنونی در اتخاذ سیاست‏های تعرضی کمونیست‏های راستین و رزمنده مربوط می‏باشد و تنها در چنین شرایطی‏ست که معیشت کارگران و زحمت‏کشان و فرزندان‏شان تأمین و تضمین خواهد گردید.


__._,_.___
Recent Activity:
This is a non-political list.
MARKETPLACE

Find useful articles and helpful tips on living with Fibromyalgia. Visit the Fibromyalgia Zone today!


Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.


Hobbies & Activities Zone: Find others who share your passions! Explore new interests.

.

__,_._,___

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ