کتاب های فارسی - آرشیو این وبلاگ در پایین صفحه قرار دارد

stat code

stat code

۱۳۸۹ فروردین ۲۰, جمعه

[farsibooks] Fw: قرقیزستان - تایلند - ایران

 




درقرقیزستان،حکومتی که با انقلاب مخملی وبا کمک آمریکا روی کارآمده بود،سقوط کرد
پیام مردم قرقیزستان به مردم ایران : این گونه کار را تمام می کنند! 
بنا به گفته روزنامه لوموند رئیس نیروهای اپوزیسیون قرقیزستان، تمیر ساریوو اعلام کرده است که تظاهر کنندگان پس از زدو خوردهای شدید با پلیس کنترل کاخ ریاست جمهوری را در بیشکک پایتخت این کشور به دست گرفته اند و «حکومت خود» را تشکیل داده اند. به گفته اپوزیسیون دولت حاکم استعفاء داده و ریس جمهور کورمانبگ باکیوف پایتخت را ترک کرده است.
 

روز چهارشنه 3 تا 5 هزار تظاهر کننده در مقابل کاخ ریاست جمهوری تجمع کرده و با نیروهای سرکوبگر دولتی درگیر شدند. آنها خواهان استعفای ریس جمهور قرقیزستان بودند. تظاهر کنندگان به نیروهای سرکوبگری درگیر شده و آنها را وادار به عقب نشینی کردند. مردم سپس مجلس را به تصرف خود درآوردند و بخشی از ساختمان دادگستری را به آتش کشیدند.
گزارش ها حکایت از کشته شدن چهل نفر در جریان درگیری ها دارد. هم چنین 225 زخمی گزارش شده است. نیروهای سرکوبگر که از نارنجک های صوتی و گاز اشک آور بهره می بردند تلاش داشتند که تظاهر کنندگان را مهار کنند اما در مقابل مقاومت مردم مجبور شدند به درون ساختمان های دولتی که به محاصره ی تظاهر کنندگان درآمده بود فرار کنند. شب چهارشنبه مردم خانه ی ریس جمهور کشور را مورد حمله قرار داده و تصرف کردند. در شهر برزکر دیگری به نام نارین مردم ساختمان فرمانداری را تصرف کردند. در شهر دیگری به نام تالاس در نزدیکی مرز قزاقستان مردم وزیر کشور را به گروگان گرفته و او را تنبیه کردند. برخی خبر از مرگ وی می دهند.
در همین حال رهبران اپوزیسیون با نخست وزیر دیدار کرده و خواستار آن شدند که قدرت را به نمایندگان مردم واگذار کرده و قدرت دولتی را ترک کنند. یکی از رهبران اپوزیسیون این مطلب را در مطلبی که از تلویزیون دولتی - که به تصرف دولت در آمده است- اعلام کرد.



آخرین خبرهای تایید نشده حکایت از تسلیم دولت در مقابل مخالفان دارد. دولت آمریکا در آخرین تلاش برای حمایت از دولت ضد مردمی قرقیزستان اعلام کرد که باور دارد حکومت قرقیزستان هنوز پابرجاست.
دولت آمریکا در این کشور پایگاه نظامی دارد و از این وحشت دارد که دولت مردمی این کشور آمریکایی ها را از قرقیزستان بیرون کند. سفیر آمریکا در این کشور از تظاهر کنندگان خواسته است که قانون را رعایت کنند و با روش های مسالمت آمیز برای حل اختلافات با دولت این کشور وارد مذاکره باشد. سخنگوی وزارت خارجه ی روسیه نیز خواهان پرهیز دو طرف از خونریزی شد. روسیه نیز در خاک قرقیزستان پایگاه نظامی دارد.

به نظر می رسد که حرکت اعتراضی مخالفان دولت قرقیزستان که روز چهارشنبه کار حکومت استبدادی را یک سره کرد بتواند برای ما درس های مفیدی داشته باشد.
بی شک نمی توان شرایط عمومی جامعه ی ایران و قرقیزستان را یکی دانست. بسیاری از وجوه آن غیر قابل مقایسه است. در این جا وارد این جزییات نمی شویم. به خود قیام چهارشنبه بر می گردیم. در این روز مردم دو کار کردند: 1) تجمع کردند و با نیروهای رژیم درگیر شدند و از سد آنها عبور کردند 2) به طور هدفمند مراکز دولتی را تصرف کردند.


در این روز مردم اسلحه را از دست نیروهای سرکوبگر بیرون آوردند و با استفاده از آن نیروهای رژیم استبدادی و متقلب را کنار زدند. ساختمان های وزارت دادگستری، رادیو و تلویزیون، مجلس و کاخ ریاست جمهوری را تصرف کردند و دولت را وادار به واگذاری قدرت کردند.
علت موفقیت قیام مردم قرقیزستان را می توان در عوامل گوناگونی جست. لیکن مهم ترین آن وجود قاطعیت در نیروهای مردمی برای تمام کردن کار بود. این قاطعیت ترکیبی است از شجاعت و پذیرش خطر از یکسو و فهم این واقعیت ساده که انتخاب دیگری وجود ندارد. این قاطعیت در بخش مهمی از تظاهرکنندگان ایرانی و یا در کسانی که آنها را رهبری می کردند وجود نداشت. آنها هنوز به این باور نرسیده بودند و شاید هنوز هم نرسیده اند که راه دیگری جز داشتن قاطعیت عملی در مقابل رژیم هایی مثل جمهوری اسلامی ایران و یا جمهوری قرقیزستان وجود ندارد. مردم قرقیزستان و رهبران اپوزیسیون آنها دریافتند که دیگر جای بازی و شوخی «مبارزه ی مسالمت آمیز» نیست و باید وارد عمل جدی شد. وارد عمل شدند، بهای آن را پرداختند و موفق شدند.



مردم سلاح های نیروهای سرکوبگر را از چنگشان درآورده و بر علیه آنها به کار گرفتند
این درس به سان سایر موارد مشابه ای که تا به حال وجود داشته است نشان می دهد که یا باید این گزینه اجباری را بپذیریم و یا این که هم چنان خود را مضحکه ی دست تئوریسین های فکاهی نویس در مورد اسب تروا کنیم. انتخاب با ماست.



فقط جای رفیقامون که نیستند خالیه
http://forum.iranproud.com/pyam-mrdm-ghrghyzstan-bh-mrdm-ayran-ayn-t343411.html

قرقیزستان در کانون طرح های ابرقدرتها

جمعه, ۲۰ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۹ آوریل ۲۰۱۰ - ۰۸:۳۵

altگزارش هایی که حاکی از بروز خشونت در پایتخت قرقیزستان است، باعث ابراز نگرانی عمیق سفارت آمریکا در آنجا و درخواست دولت روسیه از طرفین برای خویشتن داری شده است. این واکنش ها مؤید اهمیت استراتژیک قرقیزستان و منطقه ای است که این کشور در آن قرار دارد. قرقیزستان ناگهان خود را در کابین خلبان آنچه که "بازی بزرگ" در منطقه لقب گرفته است می بیند؛ "بازی بزرگ" به این دلیل که قدرت های بزرگ امروز جهان که برای نفوذ در تقلا می کنند ظاهرا یادآور رقابت قرن نوزدهم میان امپراتوری های بریتانیا و روسیه بر سر دسترسی به هند هستند.

این یک رقابت برای دسترسی به انرژی و سایر منابع طبیعی، مسیرهای تجاری و اخیرا راه تدارکات غرب برای عملیات در افغانستان است. برای قرقیزستان که یکی از فقیرترین کشورهای این منطقه است، تمرکز اصلی بین المللی بر دسترسی به پایگاه های نظامی بوده است. پایگاه هوایی ماناس به خصوص پس از بسته شدن پایگاه هوایی "کی ۲" در ازبکستان، به یک مقر استراتژیک در عملیات ارتش آمریکا در افغانستان بدل شده است. بسته شدن آن پایگاه پس از کدورت در روابط آمریکا و ازبکستان در سال ۲۰۰۵ و زمانی بود که مقام های ازبک با خشونت به سرکوب آنچه تهدید ناشی از پیکارجویان اسلامی می دانستند پرداختند.

اما با طولانی شدن عملیات تحت رهبری آمریکا در افغانستان و در نتیجه ادامه منافع نظامی واشنگتن در منطقه، حساسیت ها از جمله از طرف مسکو در حال افزایش بوده است. مقام های قرقیزستان برای پیشبرد منافع خود، واشنگتن و مسکو را مقابل هم قرار داده اند. قربان بیک باقی اف رئیس جمهور این کشور اکنون مدتی است برای افزایش قابل توجه مبلغی که واشنگتن بابت اجاره پایگاه هوایی ماناس می پردازد به آمریکا فشار می آورد. اوایل سال ۲۰۰۹، در پی قول روسیه برای افزایش شدید کمک ها به قرقیزستان، او اعلام کرد که این پایگاه بسته خواهد شد. بالاخره با دخالت شخصی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا درهای این پایگاه به روی نیروهای آمریکایی باز ماند. حتی آن توافق هم بر مبنای سازش بود به طوری که قرار است پایگاه ماناس یک "مرکز ترانزیت" نامیده شود. اما ماهیت پر دست انداز روابط در منطقه به این بحث دامن زده است که غرب و به ویژه آمریکا باید در دراز مدت چقدر تعهد در منطقه داشته باشند، به خصوص اگر عملیات در افغانستان نهایتا رو به پایان رود. غرب نگرانی های گسترده تری در مورد ثبات، کشورداری، دسترسی به انرژی و نگرانی هایی درباره گسترش ستیزه جویی از سوی اسلام گرایان در آنجا دارد. اما اینکه این نگرانی ها چگونه باید در قالب سیاست های بلندمدت ریخته شود - آن هم در برابر حساسیت های روسیه، چین و محلی - مساله ای است که هنوز حل نشده است.

«مخالفان در قرقیزستان دولت موقت تشکیل دادند»
رزا اوتونبایوا، رهبر مخالفان قرقیزستان، می گوید مخالفان قدرت را در این کشور به دست گرفته اند، این در حالی است که حوادث روز چهارشنبه باعث شد تا قربان بیک باقی یف، رییس جمهوری قرقیزستان از بیشکک، پایتخت فرار کند. رزا اوتونبایوا خواستار استعفای قربان بیک باقی یف شده است. خانم اوتونبایوا در گفت وگوی تلفنی با خبرگزاری رویترز تصریح کرد:« هم اکنون ما یک دولت موقت داریم و من رییس آن هستم. »
به گفته رزا اوتونبایوا دولت موقت به مدت شش ماه زمام امور را در دست خواهد داشت و طی این مدت پیش نویس قانون اساسی را تهیه کرده و شرایط را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری «آزاد و سالم» آماده می کند. در همین حال، برپایه گزارش‌ خبرگزاری‌ها وبه نقل از شاهدان عینی، در پی ناآرامی‌های خشونت‌بار در بیشکک، قربان بیک  باقی یف، رئیس جمهوری قرقیزستان، از این شهر با هواپیما فرار کرده است و همزمان مخالفان دولت اعلام کرد‌ند که با اشغال کاخ ریاست جمهوری «دولت مردمی» تشکیل داده‌اند. یک کارمند فرودگاه بیشکک به خبرگزاری فرانسه گفته است قربان بیک  باقی یف به همراه چندین نفر با یک هواپیمای کوچک بیشکک را ترک کرده است. از سوی دیگر، تامیر سری‌یف، یک رهبر عمده مخالفان اعلام کرد: «رهبران مخالفان هم‌اکنون در کاخ دولت هستند جایی که دولت مردمی جدید تشکیل شده است.»
به گفته تامیر سری‌یف، رزا اتونبایوا، به رهبری دولت جدید منصوب شده است. روز چهارشنبه، پلیس ضد شورش، با تیراندازی و شلیک گاز اشک‌آور تلاش کرد هزاران نفر از معترضان را که در گرداگرد کاخ ریاست جمهوری تجمع کرده بودند، متفرق کنند که به گفته مقام‌های دولتی،  ۱۷ نفر نیز در این زد و خوردها کشته شدند. رهبران مخالفان با این حال رقم کشته‌شتدگان را تا ۱۰۰ نفر اعلام کرده‌اند اما این ارقام از سوی منابع مستقل به تایید نرسیده است. قرقیزستان، یکی از دوستان آمریکا در آسیای مرکزی است و یک پایگاه هوایی آمریکا که عملیات در افغانستان را پوشش می‌دهد در این کشور قرار دارد.
مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که تا شامگاه چهارشنبه این پایگاه به طور عادی به فعالیت خود مشغول بوده است. گروه‌های حقوق بشری دولت قربان بیک  باقی یف را به اعمال هر چه بیشتر سیاست‌های سرکوبگرانه متهم می‌کنند؛ با این حال به گفته ناظران، افزایش بهای خدمات رفاهی یک عامل عمده در برافروختن آتش اعتراض‌ها بوده است. برپایه گزارش‌های منتشر شده، زد و خورد‌ها تا شامگاه چهارشنبه در خیابان‌های بیشکک و دیگر شهرهای عمده این کشور ادامه داشته است. همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که معترضان به مراکز دولتی و تلویزیون دولتی در شهر بیشکک وارد شده‌اند. در همین حال فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وقایع قرقیزستان گفت: «ما همچنان فکر می‌کنیم که دولت (قرقیزستان) همچنان بر سر قدرت است.» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که واشینگتن هنوز نمی‌تواند تایید کند که مخالفان کنترل قدرت را به دست گرفته‌اند.

آیا قیام مسلحانه مردم قرقیزستان،مانند قیام مسلحانه مردم ایران

در22بهمن1357و22خرداد1388توسط امپریالیسم وارتجاع به

انحراف کشیده خواهد شد؟

 

هزاران نفر از مخالفان دولت تایلند، در تلاش برای به کار انداختن مجدد کانال تلویزیونی خود که مقامات دولتی آن را تعطیل کرده بودند، یک ایستگاه رله ماهواره ای را اشغال کردند.

اشغال این ایستگاه علیرغم مقاومت نیروهای امنیتی بود.
پیشتر، سخنگوی ارتش تایلند در یک بیانیه تلویزیونی هشدار داده بود که آماده است برای مقابله با تظاهرکنندگان از هر وسیله ای استفاده کند.
پلیس و سربازانی که از ساختمان محافظت می کردند، برای متفرق کردن معترضین به گاز اشک آور متوسل شدند ولی تظاهرکنندگان دوباره تجمع کرده و پلیس را به عقب راندند.
ریچل هاروی، خبرنگار بی بی سی که شاهد این درگیری ها در شمال بانکوک پایتخت تایلند بود، می گوید وضعیت اکنون آرام است و ماموران امنیتی و سربازان در محل دیده نمی‌شوند.
روز گذشته 8 آوریل، نخست وزیر تایلند در واکنش به تظاهرات روز افزون مخالفان دولت، در بانکوک و مناطق اطراف پایتخت وضعیت اضطراری اعلام کرده بود.
آبهیسیت وجاجیوا، نخست وزیر تایلند با حضور در شبکه رسمی این کشور ضمن اعلام وضعیت فوق العاده گفت که این امر به مقامات کمک خواهد کرد تا رهبران مخالف دولت را بازداشت کنند.
در یک حرکت اعتراضی دیگر، هزاران نفر از مخالفان دولت تایلند در ادامه تجمع های اعتراضی خود، یک نشست پارلمان این کشور را مختل کردند.
تظاهرکنندگان که نزدیک به یک ماه است در بانکوک، پایتخت تجمع کرده اند، محوطه پارلمان را اشغال کرده و بعضی از آنها توانستند برای مدت کمی به داخل ساختمان راه یابند.
نخست وزیر تایلند به علت وخامت اوضاع در این کشور، سفر خود به آمریکا را لغو کرده است.
معترضان که به پیراهن قرمزها معروف هستند، خواهان منحل شدن پارلمان و برگزاری انتخابات جدید هستند.
در حالی که بیش از سه سال از برکنار کردن تاکسین شیناواترا توسط نظامیان تایلند می گذرد، این کشور همچنان دستخوش ناآرامی است
http://www.bbc.co.uk/persian/world/2010/04/100409_l04_thailand_protests.shtml?s هر روز هزاران نفر در زندان های رژیم مورد بدترین رفتارها ، رذیلانه ترین آزارها و پست ترین شکنجه ها قرار می گیرند و باز ما می رویم سرکار و می آییم و خوشحالیم که امروز هم به خیر گذشت.

به راستی چه چیزی از من و شمای ایرانی این گونه افراد بی تفاوت و بی احساس و بی مسولیتی ساخته است؟ صحبت کردن از غیرت و شرف و آبرو را کنار بگذاریم، کجاست راز قدرتی تا این حد بالا در دانستن همه واقعیت های سیاهی که در انتطار ماست و بعد بی خیال نشستن و انتظار کشیدن تا چه روزی نوبت ضرب و شتم و شکنجه و اهانت و تجاوز و اعدام ما یا نزدیکانمان فرا رسد؟


سال 89 سال کنار گذاشتن تعارف هاست؛ سال آینه گرفتن در مقابل خود، سال خود را شناختن و پی بردن به راز این درجه از پذیرش ظلم و ستم و تحقیر و دم بربستن و ساکت ماندن تا بیا از بیماری و دق و روان پریشی بمیریم و یا بر سر دار و در دخمه های رژیم. به راستی چه چیزی سبب می شود که 99 درصد جامعه در چنگ 1 درصد این گونه اسیر و ناتوان باشد؟
در یک تحلیل نهایی این فقط به خاطر پشت کردن ما به ارزش های انسانی مان است که این بلا بر سر ما آمده و این گونه در مرداب ستم و تحقیر فرو می رویم و دم نمی زنیم.

 

 
سازمان خودرهاگران بر این باورست تا این واقعیت ها به دور از تعارفات بیان نشود، تکرار نشود و تبدیل یه موضوع اصلی ما ایرانیان نشود حرکت های مثل جنبش خرداد 88 با گل های پرپر شده ای چون ندا و سهراب و ترانه سبب تغیر نخواهد شد. زیرا اکثریت چنان غرق در بی تفاوتی است که رژیم اندک نیروهای فداکار و آگاه جامعه را شناسایی و تار و مار می کند.

به همین دلیل ما از تمامی هموطتان خود می خواهیم که تعارف ها را در قبال خود و. دیگران کنار بگذارند و سال 89 را به سال خودنگری و بازسازی دستگاه ارزشی خویش اختصاص دهند. باشد که از نوزایش اخلاق در انسان ایرانی مسیر رهایی که نه مسیر خودرهایی هموار شود
.

ارسال به: Balatarin :: Donbaleh :: Twitter :: Facebook :: Subscribe to Feed

منبع : وبلاگ نویسان علیه اعدام
مردم ! از"جنبش سبزاسلامی" به رهبری سید میرحسین موسوی فاصله بگیرید
این جنبش یک حرکت ارتجاعی است
تکثیراز: جهانگیر محبی
 



__._,_.___
Recent Activity:
This is a non-political list.
.

__,_._,___

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ