کتاب های فارسی - آرشیو این وبلاگ در پایین صفحه قرار دارد

stat code

stat code

۱۳۸۷ مهر ۳, چهارشنبه

[farsibooks] دمكراسي چيزي شبيه به پول

دمكراسي ، چيزي شبيه پول 

 

دمكراسي راهي است براي كنترل قدرت و مانعي است براي جلو گيري از استبداد طلبي حاكم، كه بدون آن راهي براي كنترل قدرت وجود نخواهد داشت و به طبه ضمانتي براي اصول ديگر نيز نمي ماند.

همين مساله روي ديگري دارد و آن اينست كه دمكراسي را نمي توان از جنس شعارهاي ديگري همچون حقوق بشر آزادي بيان وآزادي مذهب و مواردي از اين قبيل دانست.

در اينجا به مساله اي اشاره مي شود كه درك اين امر را براي ما ساده خواهد كرد.

پول و نقش آن در ارتباط با مردم و بازار تا حدودي روشن است . في الواقع اين پول نقش كالاي واسطه را در اين ميان بازي مي كند كه بدون آن مبادلات بسيار دشوار و پر دردسر خواهد بود كه تصور آن چندان مشكل به نظر نمي رسد . هر چند داشتن پول براي هر فردي آرامش بخش و موجب لذت است و رسيدن به آن در زندگي به هدفي مهم تبديل شده است اما واضح است كه اين پول به خودي خود نه هدف است و نه منشا لذت.

آنچه ما را نسبت به اين تكه كاغذ علاقمند مي سازد تنها به اين دليل است كه راه ما را براي رسيدن به كالاي مطلوبمان و خدمات مورد نيازمان هموار مي سازد و اين كالا و خدمات است كه موجب آرامش و لذت ما خواهد شد ونه خود پول كه البته نقش مهم و حياتي را در اين ميان بازي مي كند.

در جامعه امروز نيز مسائلي از جمله حقوق بشر، حقوق كودكان، حقوق زنان، آزادي بيان، آزادي هاي اجتماعي و مواردي از اين قبيل بسيار مطرح و مورد تاكيد برخي گروهها و فعالين سياسي و صنفي است و بي ترديد اين ها مسالي هستند كه خود منشا لذت و آرامش افراد خواهد بود.

همه اينها را مي توان كالايي دانست كه انسانها براي راحتي و آرامش خود به دنبال آن هستند و البته هر كس به تناسب جايگاه و طرز فكري كه دارد كالايي را به بقيه ترجيح مي دهد. روزنامه نگاران آزادي بيان را خواهانند و زنان برابري حقوق زن و مرد را پيگيري مي كنند و كارگران نيز آزادي تشكيل سنديكا وبرگزاري بدون دردسر تجمعات را مي خواهند.

اما جايگاه دمكراسي در اين ميان كجاست و كدام قشر از مردم هستند كه دمكراسي براي ايشان في نفسه و به خودي خود موجب لذت است؟ پاسخ روشن است دمكراسي را نمي توان در زمره اين اجناس به حساب آورد .

در دمكراسي ممكن است بيشتر حقوق كارگران مورد توجه قرار گيرد و يا محتمل استكه در برخي موارد خواسته كارفرمايان مورد توجه واقع شود. ممكن است آزادي مذهب مورد توجه واقع شود و يا اينكه حتي قدرت را وادار سازد تا نقشي ضد مذهبي را بازي كند ( مانند كه كشور فرانسه كه در آن در پوشش بانوان نيز دخالت ميكند در صورتي كه اين مورد جز حقوق طبيعي و مسلم افراد به حساب مي آيد).

واقعيت امر اين است كه نقش دمكراسي در اين ميان چيزي شبيه نقش پول در جامعه است. دمكراسي راه ما را براي رسيدن به مطلوب هموار تر مي سازد كالايي كه رسيده به آن تا پيش از اين ناممكن  به نظر ميرسيد . و به طبع امكان آرامش را در ما فراهم مي سازد.

پذيرش اين معني از دمكراسي ما را نسبت به روشها آگاهتر خواهد ساخت.

اينكه ما احساس كنيم كالايي وجود دارد در فروشگاه دولت و خدماتي بايد به ما عرضه شود كه وظيفه دولت و بخشي برعهده شهروندان است ما را براي رسيدن به آن ترغيب خواهد كرد و البته شايد بتوان با تلاش و هزينه بسيار به اين مقصود نائل گشت اما اينگونه نيست كه هر كسي مايل باشد براي كالايي كه وجود آنرا براي زندگي اش ضروري مي پندارد  هر هزينه را تقبل كند هزينه اي كه گاهي اوقات با تمام هستي فرد برابري ميكند . چنين انتظاري نه معقول است نه محتمل.

اگربشر براي مبادلات كالا در حوزه اقتصاد نائل به كشف پول شد و اين امر را براي خود ساده كرد در عرصه سياست و كالا هاي ارزشمند اين عرصه نيز دمكراسي بوجود آمد كه بايد دانست اين همان پولي است كه گرچه به خودي خود فاقد ارزش است و منشا هيچ گونه لذتي براي افراد نيست اما رسيد ه به مطلوب را براي ما بسيار ساده خواهد كرد .

دمكراسي پولي است كه مي توان با آن به بازار سياست رفت و كالايي را پسنديد و آنرا خريد و از داشتن آن لذت برد و لازم نيست براي آن هزينه اي بپردازيم كه كه ميزان آن از ارزش خود كالا بيشتر باشد.

لذا بايد دقت كرد كه همجواري دمكراسي با ديگر اصول ( حقوق بشر، ليبراليسم و يا حتي دين) براي هميشه امكان پذير نيست بلكه اين امر تا زماني ممكن وميسر است كه اراده مردم بر آن تعلق گرفته باشد و لذا تاكيد بر دمكراسي توام با حقوق بشر يا ليبراليسم يا دين بي معني است بلكه هدف را بايد تنها دمكراسي قرار داد و اگر به اين هدف رسيديم مي توانيم ديگر خواسته ها را در فضاي آرامتري بدون خشونت پيگيري كنيم.


__._,_.___
This is a non-political list.
Recent Activity
Visit Your Group
Yahoo! Groups

Stay healthy

and discover other

people who can help.

Discover Tips

on healthy living

and healthy eating

on Yahoo! Groups.

Yahoo! Groups

Balance your life

by learning how to

make smart choices.

.

__,_._,___

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ