کتاب های فارسی - آرشیو این وبلاگ در پایین صفحه قرار دارد

stat code

stat code

۱۳۸۸ اسفند ۲۶, چهارشنبه

[farsibooks] دبیرکل سازمان ملل فرارسیدن نوروز را تبریک گفت

 

 
 
BBC Persian
به روز شده:  10:48 گرينويچ - چهارشنبه 17 مارس 2010 - 26 اسفند 1388

دبیرکل سازمان ملل فرارسیدن نوروز را تبریک گفت

دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت فرا رسیدن روز بین المللی نوروز پیامی فرستاده است.

روز چهارشنبه، 26 اسفند (17 مارس)، مرکز اطلاع رسانی سازمان ملل متحد گزارش کرد که بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی، تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل برای شناسایی 21 مارس به عنوان روز بین المللی نوروز را نشانه آگاهی جهانی از اهمیت نوروز نه تنها به عنوان یک جشن منطقه ای، بلکه یک جشن جهانی توصیف کرده است.

در پیام دبیرکل سازمان ملل آمده است که برای هزاران سال، هنگام گذر خورشید از صفحه استوا و آغاز فصل بهار در نیمکره شمالی، ساکنان شبه جزیره بالکان، حوزه دریای سیاه، منطقه قفقاز، آسیای مرکزی، خاورمیانه و مناطق دیگر مراسم سنتی خاص خود را در بزرگداشت نوروز برگذار کرده اند.

به گفته آقای بان، مراسم و مناسک نوروزی، از رنگ آمیزی خانه ها تا دید و بازدید آشنایان و تدارک خوراکی های ویژه آن، با روحیه نو شدن در آمیخته و نه تنها برای برگزار کنندگان این مراسم، که برای همگان موسمی الهام بخش بوده است.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه پیام خود گفته است که "در حالیکه ما نخستین مناسبت بین المللی نوروز را گرامی می داریم، امیدوارم کشورها و ملت ها در سرتاسر جهان با تفکر در تاریخ این جشن و سنت های این جشن، در پیشبرد هماهنگی با جهان طبیعت و گسترش صلح و وفاق جهانی بکوشند."

ماه گذشته مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه ای "نوروز" را به عنوان یک مناسبت جهانی به رسمیت شناخت و از آن با عنوان مراسمی چند هزار ساله که امروزه حدود سیصد میلیون نفر آن را جشن می گیرند یاد کرد.

در قطعنامه مجمع عمومی، نوروز به عنوان زمانی برای دعوت مردم جهان به درک متقابل و گفتگوی فرهنگ ها نام برده شده است.

همچنین، این هفته مجلس نمایندگان آمریکا با صدور قطعنامه ای "اهمیت فرهنگی و تاریخی" نوروز را به رسمیت شناخت و این مناسبت را به مردم ایران و همه کسانی که آن را جشن می گیرند تبریک گفت.

__._,_.___
Recent Activity:
This is a non-political list.
.

__,_._,___

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ