کتاب های فارسی - آرشیو این وبلاگ در پایین صفحه قرار دارد

stat code

stat code

۱۳۸۹ فروردین ۱۱, چهارشنبه

[farsibooks] قائم و آخرین دین؟- بخش سوم

 


قائم و آخرین دین؟- بخش سوم

آیین قائم ناسخ اسلام

کورش koropolise@yahoo.com    

 

گرچه آنگونه که قبلا عرض کرده بودم در نظر داشتم در این نوشتار پیرامون "خاتم النبیین" در اسلام و ایین بهایی بنویسم ، ولی به دلیل پیدایش منابع اسلامی جدیدی راجع به این موضوع که یکی از همراهان بلاگ برای حقیر ارسال نموده ، بهتر این دیدم که ان ، در نوشتاری جدا و مفصلا تشریح گردد و در این سری مقالات به آیات و روایات پیرامون ظهور قائم بپردازیم.

 

روایات بسیاری وجود دارد که دال براین است که قائم دین اسلام را نسخ می کند و در واقع اجل دیانت اسلام ، ظهور قائم اسلام می باشد ، چنانچه اجل دیانت یهود ظهور مسیح بود.همانگونه که مسیح دین یهود را تایید نمود ولی خود ایین دیگری داشت ، که البته ناسخ یهودیت بود ، در مورد قائم هم چنین است.

در حدیثی که از نظر شیعی و سنی متواتر است ذکر شده که قائم اتمام دوره دین اسلام را اعلام می کند.

در آیه 6 سوره زخرف آمده است:

وَإِنَّهُ لَعِلْمٌ لِّلسَّاعَةِ فَلَا تَمْتَرُنَّ بِهَا وَاتَّبِعُونِ هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ

و همانا او(عیسی) سبب آگاهی بر روز قیامت است و زنهار شک و ریب روا مدارید و مرا پیروی کنید که راه راست است.

 

در منابع اهل سنت در تاویل و تفسیر این آیه آمده است :

قال رسول الله (ص)

المهدی منا اهل البیت یُختَمُ الدین بهِ کما فتح بِنا

مهدی از ما اهل بیت است و دین اسلام به او ختم می شود همانطور که به ما فتح شد.

صواعق محرقه- المعجم ج 1 ص 56

 

 

این حدیث به همین گونه در روایات شیعی هم امده است.

بصایر الدرجات ص 83    - کمال الدین ص 206 --- الامالی ص 654 – بحارالانوار ج 26 ص 248

در حدیث و آیه فوق که ختم دین توسط قائم نوید داده شده بود ، در آیه ذیل نزول آیات جدید بر ایشان وعده داده شده است:

إِن نَّشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِم مِّن السَّمَاء آيَةً فَظَلَّتْ أَعْنَاقُهُمْ لَهَا خَاضِعِينَ          شعرا - 4

اگر ما اراده كنيم از آسمان بر آنها آيه‏اي نازل مي‏كنيم كه گردنهايشان در برابر آن خاضع گردد!

 

امام رضا در مورد این آیه فرموده اند که ندای آسمانی است که می فرماید:

آگاه باشید که براستی حجت خدا نزد خانه خدا ظاهر شده پس پیروی کنید اورا که حق با او و برابر اوست.      کمال الدین –شیخ صدوق ص 371

لذا همان طور که قبلا هم در مقالات گذشته گفته بودیم بر قایم ایاتی نازل خواهد شد.

 

در روایت زیر علو مقام قائم مذکور است که مرتبه ایشان ارجح بر مقام حضرت محمد و سایر ائمه می باشد.و بر تجدد شریعت در ضهور ایشان دلالت دارد:

ابو حمزه ثمالی از قول امام محمد باقر می گوید:

 سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ ع يَقُولُ لَوْ قَدْ خَرَجَ قَائِمُ آلِ مُحَمَّدٍ ع لَنَصَرَهُ اللَّهُ بِالْمَلَائِكَةِ الْمُسَوِّمِينَ وَ الْمُرْدِفِينَ وَ الْمُنْزَلِينَ وَ الْكَرُوبِيِّينَ يَكُونُ جَبْرَئِيلُ أَمَامَهُ وَ مِيكَائِيلُ عَنْ يَمِينِهِ وَ إِسْرَافِيلُ عَنْ يَسَارِهِ وَ الرُّعْبُ يَسِيرُ مَسِيرَةَ شَهْرٍ أَمَامَهُ وَ خَلْفَهُ وَ عَنْ يَمِينِهِ وَ عَنْ شِمَالِهِ وَ الْمَلَائِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ حِذَاهُ أَوَّلُ مَنْ يَتْبَعُهُ مُحَمَّدٌ ص وَ عَلِيٌّ ع الثَّانِي وَ مَعَهُ سَيْفٌ‏ مُخْتَرَطٌ يَفْتَحُ اللَّهُ لَهُ الرُّومَ وَ الدَّيْلَمَ وَ السِّنْدَ وَ الْهِنْدَ وَ كَابُلَ شَاهٍ وَ الْخَزَرَ ... ثُمَّ قَالَ يَقُومُ بِأَمْرٍ جَدِيدٍ وَ سُنَّةٍ جَدِيدَةٍ وَ قَضَاءٍ جَدِيدٍ عَلَى الْعَرَبِ شَدِيد

 

از أبى حمزه ثمالىّ روايت شده كه گفت: شنيدم امام باقر عليه السّلام مى‏فرمايد:

 «هر گاه قائم آل محمّد عليهم السّلام خروج كند بدون شكّ خداوند با ملائكه مسوّمين و مردفين و منزلين و كروبيّين  او را نصرت خواهد فرمود، جبرئيل پيش روى او، ميكائيل در سمت راست او و اسرافيل در سمت چپ او قرار دارند و رعب و هيبت به فاصله يك ماهه راه پيشاپيش او و پشت سر و از راست و چپ او حركت مى‏كند (يعنى شعاع هيبتش تا بعد يك ماهه راه را زير پوشش مى‏گيرد) و فرشتگان مقرّب در برابر او خواهند بود، نخستين كسى كه متابعت کند او را  محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و دومين علىّ عليه السّلام است كه (گوئى) همراه او شمشيرى بركشيده و برهنه است، خداوند سرزمين روم و ديلم و سند و هند و كابل شاه و خزر را براى او فتح مى‏كند... سپس فرمودند قائم به دین جدید و سنت جدید و قضاوت جدید قیام می کند به گونه ای گه بر عرب دشوار می اید.

 

لذا ظهوری با این عظمت که اول متابعان ایشان ، حضرت محمد و علی هستند ، آیا می توان ایشان را وصی و نایب خواند؟ در ضمن این که قائم به دین و سنت جدید وعده داده شده است؟ در احادیث دیگری که قبلا ذکر شده ، برتری مقام قائم بر انبیا و رسولان پیشین هم متذکر شده بود.

و اینکه در این روایت گفته شده با حضرت سِیفی است که با ان روم و ترک و دیلم و سِند و ... را فتح می کند بدیهی است شمشیر یا سلاح از انگونه که در ظاهر موجود است نمی باشد. چرا که هر چقدر چنین سلاحی خوف ناک باشد باز نمی تواند دل مردمان چنین ممالکی را همراه کند.بلکه منظور شمشیر کلام الهی است که مدائن قلوب را مفتوح می کند.چنانچه در قران می فرماید:

 

وَيُرِيدُ اللّهُ أَن يُحِقَّ الحَقَّ بِكَلِمَاتِهِ وَيَقْطَعَ دَابِرَ الْكَافِرِينَ   انفال - 7

وخداوند مي‏خواهد حق را با كلمات خود تقويت و ريشه كافران را قطع كند .

 

لذا ، آنچه آنچه بر قائم نازل می شود ، آیاتی است که مخالفان وی هر چقدر نافرمانی کنند و از دجال ها پیروی کنند باز در مقابل آن سر تعظیم فرو خواهند آورد و مصداق أَعْنَاقُهُمْ لَهَا خَاضِعِينَ می شوند.

 

مجلسی در بحار الانوار ج 52 ص 367 اورده است:

قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَخْبِرْنِي عَنْ قَوْلِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع إِنَّ الْإِسْلَامَ بَدَأَ غَرِيباً وَ سَيَعُودُ كَمَا بَدَأَ فَطُوبَى لِلْغُرَبَاءِ فَقَالَ يَا بَا مُحَمَّدٍ إِذَا قَامَ الْقَائِمُ ع اسْتَأْنَفَ دُعَاءً جَدِيداً كَمَا دَعَا رَسُولُ اللَّه

ابو بصیر گفته است که از حضرت صادق پرسیدم معنی قول امیرالمومنین (ع) را که فرموده است اسلام از اول غریب (و غیر معروف و قلیل الاتباع) ظاهر شد و زود باشد که بدین غربت رجعت کند و عود ان عینا مانند آغاز ان شود . حضرت صادق فرمود یا ابا محمد چون قائم ظاهر شود دعوتی تازه از سر گیرد و امری جدید ادعا فرماید هم چنانکه رسول خدا به دعوت جدید قیام فرمود و امر جدید احداث نمود.

 

چنانچه در آیات و روایات مروی مشهود است ، آنچه قائم بر مردم عرضه می کند امری است جدید. بی هیچ شایبه ای امر قائم دستورات جدید الهی است.در روایت ذیل به وضوح می فرماید که قائم محدث و مبدع است بر امری که هیچ پیامبری و هیچ حجتی تا به حال نظیر انرا ارائه نکرده است:

 

 

كشف الغمة   -   ترجمه زواره‏اى    ج‏3    296 

 و از ابى هاشم جعفرى روايت است كه بودم نزد ابى محمد (ع) فرمود كه چون بيرون آيد قايم امر كند بكندن منار و مقصورهاى كه در مساجدست من گفتم در نفس خود كه اين چه معنى دارد روى مبارك بمن كرد و گفت اين معنى دارد كه آنها محدث و مبتدع خواهد بود كه آن نوع بنا نكرده هيچ پيغمبر و نه هيچ حجتى.

تخریب مناره های مساجد مُدِل بر این است که احکام اسلامی نسخ می شود. بدیهی است عبادتگاه مصداق و نِماد یک ایین است و تخریب ان دلالت بر نسخ است نه تخریب واقعی مناره ها.چنانچه در ادامه روایت گفته شده است که قائم مبتدع و محدث هم می باشد و شریعتی جدید را جایگزین ایین مساجد خواهد نمود.

حتی در روایت زیر مذکور است که پس از قائم هم دین خاتمه نخواهد یافت بلکه وحی الهی ادامه خواهد داشت:

قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع إِذَا مَضَى الْإِمَامُ الْقَائِمُ مِنْ أَهْلِ الْبَيْتِ فَبِأَيِّ شَيْ‏ءٍ يُعْرَفُ مَنْ يَجِي‏ءُ بَعْدَهُ قَالَ بِالْهُدَى وَ الْإِطْرَاقِ وَ إِقْرَارِ آلِ مُحَمَّدٍ لَهُ بِالْفَضْلِ وَ لَا يُسْأَلُ عَنْ شَيْ‏ءٍ بَيْنَ صَدَفَيْهَا إِلَّا أَجَاب

                                               غیبت نعمانی - ص242

ابوالجارود می گوید:

به امام محمد باقر عرض کردم هنگامی که قائم اهل بیت در گذشت کسی که پس از اوست به چه وسیله شناخته می شود؟

فرمود: با راهنمایی و کم سخنی و وقار و اقرار ال محمد به برتری او واز میان  مشرق و مغرب چیزی از او پرسیده نمی شود مگر اینکه پاسخ می گوید.  غیبت نعمانی -342 ترجمه غفاری

 

بر اساس چنین روایتی ظهور بعد از قائم ظهوری جهانی است که از شرق و غرب(کل جهان) چاره ساز بشر است و حتی خاندان حضرت محمد به برتری او اقرار می کنند.

 

مقالات مرتبط

 قائم و آخرین دین بخش   اول و دوم

برگی دیگر از اوهام انحصارگرایی خاتمیت بر زمین می ریزد

معنی امرالله به معنی دین مستقل توحیدی

تکمیل بحث تاریخی پیرامون ظهور قائم و ظهور دینی تازه و کتابی تازه

مطرح کردن چند حدیث دیگر برای تکمیل بحث تاریخی پیرامون ظهور قائم: 



__._,_.___
Recent Activity:
This is a non-political list.
MARKETPLACE

Do More for Dogs Group. Connect with other dog owners who do more.


Welcome to Mom Connection! Share stories, news and more with moms like you.


Hobbies & Activities Zone: Find others who share your passions! Explore new interests.

.

__,_._,___

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ