کتاب های فارسی - آرشیو این وبلاگ در پایین صفحه قرار دارد

stat code

stat code

۱۳۸۸ شهریور ۸, یکشنبه

[farsibooks] از رایزنی‌های جدی فراکسیون‌ها تا "هلو هلو" گفتن نمایندگان

 

دستور کار امروز نمایندگان مجلس هشتم بررسی کابینه دهم و وزرای پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد بود که حاشیه‌هایی را به همراه داشت، از جمله لیبرال خواندن احمدی‌نژاد، نظامی عنوان کردن همه ملت ایران و البته شوخی‌های لاریجانی و برخی نمایندگان برای تلطیف جلسه طولانی امروز مجلس.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، بر خلاف رویه دولت‌های گذشته احمدی‌نژاد در این دوره برنامه‌ای بعنوان برنامه کلی دولت دهم ارائه نکرده و صرفا به معرفی وزرای پیشنهادی خود آن هم در دقیقه نود به مجلس اکتفا کرده است.

این موضوع موجب شد تا برخی از اعضای فراکسیون خط امام(ره) از جمله داریوش قنبری سخنگوی این فراکسیون خواستار تعویق در جلسه بررسی کابینه و صلاحیت وزرا شود.

قنبری در تذکری گفت:«هیچ وقت سابقه نداشته در طول 9 دوره دولت برنامه نداشته باشد.»

نماینده ایلام تصریح كرد:«در واقع این بدعت می‌شود، خواهش ما این است كه بدون برنامه، بررسی نشود.لاریجانی این در خواست را نپذیرفت و از نمایندگان خواست همان برنامه وزرای پیشنهادی را برنامه دولت تلقی کنند.»

* درهنگام سخنان احمدی‌نژاد بسیاری از اعضای فراکسیون‌ها رایزنی‌های خود را در خصوص رای اعتماد یا عدم اعتماد به وزرا و سخنان وافق و مخالف کابینه شروع کردند. 

یکی از این حلقه‌های رایزنی در انتهای کریدور صحن علنی با حضور مصطفی کواکبیان، محمد رضا تابش و جمشید انصاری و برخی دیگر از اعضای فراکسیون خط امام(ره)مجلس تشکیل شد که بحث و گفتگو دراین حلقه مدت طولانی ادامه داشت.

* در اقدامی بی‌سابقه در طول نه دولت گذشته، محمود احمدی‌نژاد امروز به همراه دو محافظ خود وارد صحن علنی مجلس شده بود که این محافظان در دو امتداد صندلی احمدی‌نژاد در ردیف جلوی پارلمان مستقر شدند.این موضوع با اعتراض برخی از نمایندگان از جمله اقبال محمدی نماینده مریوان مواجه شد.نماینده مریوان در تذکر خود گفت که :« اینجا خانه ملت و منطقه امنی است و این اطمینان بین مجلس و دولت باید دو طرفه باشد.»محمدی در گفتگو با «پارلمان‌نیوز»، در مورد تذکرش تاکید کرد که پس از تذکر و اعتراض او به حضور محافظان احمدی‌نژاد در صحن علنی، رییس مجلس توسط یکی از اعضای هیات رییسه به محافظان پیغام فرستاد که صحن علنی را ترک کنند.

* در حین صحبت‌های احمدی نژاد ‌محمدرضا باهنر، ‌احمد توكلی و ‌كامران دانشجو در گوشه‌ای از مجلس با یكدیگر رایزنی می‌كردند، كه پس از آن باهنر جمع آنها را ترك كرد و به كنار صندلی روح‌الله حسینیان رفت و با او به سخن پرداخت. مدرک دکترای کامران دانشجو از سوی برخی از نمایندگان مورد سئوال قرار گرفته و برخی از سایت‌ها تاکنون اعلام کرده‌اند گرچه کامران دانشجو در معرفی خود به مجلس مدرک دکترا اعلام کرده اما در استعلام از دانشگاهی که او مدعی دکترا شده نام او وجود ندارد.

* برخی نمایندگان به سراغ وزرای پیشنهادی رفته و در كنار صندلی آنها می‌نشستند و با آنها رایزنی می‌كردند.

* در حلقه یاران احمدی‌نژاد، جای خالی غلامحسین الهام، صادق محصولی، مهرداد بذرپاش و علی اکبر جوانفکر خالی بود.

*احمدی‌نژاد در توصیف و معرفی وزرای پیشنهادی خود، همه آنها را با عبارت مومن،انقلابی، متعهد و حرفه‌ای معرفی کرد.

جملاتی که پیش از این احمدی نژاد برای معرفی وزرای دولت نهم هم استفاده کرده بود.این موضوع موجب شد تا علی اصغر یوسف‌نژاد در مخالفت خود با کابینه خطاب به احمدی‌ نژاد بگوید:«آقای احمدی‌نژاد، وزرایی که چهارسال پیش با همین القاب از آنها یاد می‌کردید امروز کجا هستند؟»

*علی اصغر یوسف نژاد که در مخالفت با برنامه‌ها و کابینه دولت صحبت می‌کرد اگرچه وقتش به پایان رسیده بود اما همچنان در حال دعا برای قبولی طاعات نمایندگان در ماه مبارک رمضان بود که لاریجانی گفت:«دعا در زمان غصبی مستجاب نمی‌شود.»

* احمدی‌نژاد در بیان دلایل معرفی وزیر زن برای وزارت بهداشت گفت:«در نسبت بیماری و آسیب‌پذیری جامعه زنان سهم بالاتری را مشاهده می‌كنیم. بسیاری از زنان جامعه ما در ابراز مریضی دچار محذوریت هستند؛ در حالی كه اگر مادران و دختران جامعه سالم باشند، جامعه سالم خواهد بود. برای آن كه توجه بیشتری به آموزش و بهداشت زنان وجود داشته باشد خانم دستجردی كه فردی متعهد و انقلابی هستند برگزیده شده‌اند.»

*نطق باهنر، ‌به عنوان مخالف با تذكرات تعدادی از نمایندگان مواجه شد كه 4 نفر از نمایندگان سخنان وی را نقد دولت نهم و مطابق با اصول كلی عنوان كردند كه لاریجانی ضمن حمایت از باهنر، هیچ كدام از آنها را وارد ندانست.بعد از صحبت‌های باهنر نیز تعداد زیادی از نمایندگان فریاد تذكر تذكر سر دادند كه لاریجانی به شوخی گفت:«تذكر یا تشكر! اما اجازه تذكر نداد.»

*پس سخنان از باهنر، بیش از ده نفر از نمایندگان كه از فراكسیون‌های اقلیت و اكثریت مجلس بوده و تابش و كوهكن از چهره‌های شاخص آن بودند در گوشه‌ای از مجلس جمع شدند كه این تعداد زیاد، توجه نمایندگان و خبرنگاران و فیلم‌برداران را به خود جلب كرد، لذا این جمع برای ادامه رایزنی و صحبت، به بیرون از صحن علنی مجلس رفتند.

* اکثر مخالان ترکیب کابینه دهم از جابجایی‌های صورت گرفته در وزارتخانه‌ها و انتقال برخی وزرا به وزارتخانه دیگری به غیر از آنچه که در دولت نهم حضور داشتند انتقاد کردند.

محمدرضا باهنر این اقدام احمدی‌نژاد را اعجاب‌آور توصیف کرد و گفت:«‌رییس‌جمهور، این روزها و ظرف این مدت طولانی یكی از سخت‌ترین كارهایشان را در انتخاب وزرا انجام دادند،اما برخی از شخصیت‌ها همزمان برای چهار یا پنج وزارتخانه‌ی كاملا متفاوت و بعضا متضاد مطرح می‌شدند. البته از این جهات افتخار می‌كنیم كه در كشور مدیرانی را پیدا كردیم كه به طور مثال همزمان می‌توانند در وزارت امور خارجه، وزارت رفاه، ‌وزارت آموزش و پرورش و غیره باشند.»(این موضوع موجب خنده برخی از نمایندگان شد)

*یکی دیگر از موضوعات مشترک در انتقادات نمایندگان از ترکیب کابینه حذف برخی از وزرای دولت نهم بود.علی مطهری علت حذف برخی از این وزرا را التزام آنها به ولایت فقیه توصیف کرد و گفت:«مطرح شده است کسانی که بر التزام خود به ولایت فقیه تاکید ورزیده‌اند به دلیل علاقه شما به مشایی از کابینه حذف شدند در این صورت در این چهار سال چگونه میان ولایت فقیه جامع‌الشرایط و ولایت مشایی جمع خواهید بست؟»

*مطهری همچنین احمدی‌نژاد را در مسایل فرهنگی فردی با نگرش لیبرال توصیف کرد که تحت تاثیر اسفندیار رحیم مشایی قرار دارد.

اما محمد رضا باهنر هم گفت:«رییس‌جمهور بارها از برخی از وزرای دولت نهم به عنوان افتخار این دولت یاد ‌كردند و ما نیز صد در صد به افتخار‌آمیز بودن عملكرد این عزیزان اعتقاد داریم كه سنبل این وزرا دكتر لنكرانی است. ضمن احترام بسیار زیاد به خانم وحید دستجردی كه ایشان را از مدت طولانی می‌شناسیم، اما از باقری لنكرانی به عنوان یك نخبه‌ جوان و موفق در دولت نهم، كجا قرار است بیشتر استفاده شود.» در این هنگام برخی از نمایندگان با خنده "هلو" "هلو" کردند، اشاره این نمایندگان به توصیف احمدی‌نژاد از لنکرانی بود که در برنامه تلویزیونی گفت:«آقای لنکرانی مثل هلو می ماند آدم دلش می‌خواهد او را بخورد.»

*پس از سخنان باهنر، بی‌غش با حضور در جایگاه با صدای بلند فریاد زد:«باهنر از اول گفت که به دستجردی رای نخواهم داد.»

*محمدرضا باهنر بارها در سخنان خود تاکید کرد رای به وزرا باید به گونه‌ای باشد که قطار دولت حتما راه بیفتد. او گفت:«بنده به اكثر وزرا حتما رای مثبت می‌دهم و تردیدی در این نیز نداشته باشید.»در این زمان اکثر نمایندگان با فریاد دو دو به گفته‌های او اعتراض کردند.

به دلیل اعتراض نمایندگان لاریجانی گفت:«آقای باهنر این اعتراض نمایندگان به شما وارد است چرا كه شما به عنوان مخالف نام نوشته‌اید، اما در اینجا اعلام برائت از مخالفت می‌كنید.»

* نسبت خویشاوندی لاریجانی با مطهری امروز دلیلی برای انتقاد به رییس مجلس و عملکرد او شد. 

بزرگواری نماینده كهگیلویه و بویراحمد در تذكری خطاب به لاریجانی گفت: «در هنگام صحبت دلخوش كه با استدلال‌های عاقلانه در حال دفاع از احمدی‌نژاد بود هیچ توجه‌ای به شلوغ بودن جلسه نداشتید.»

اما در هنگام صحبت‌های مطهری چنان جلسه را ساكت كرده بودید كه جای تعجب داشت. 

علی لاریجانی در پاسخ به این تذكر گفت:«از شما تعجب می‌كنم كه می‌خواهید تذكر بدهید و یا نطق كنید شما به آقای مطهری چه كار دارید.»

* لابی‌های گسترده نمایندگان دولت در مجلس بارها اعتراض لاریجانی را برانگیخت.

این رایزنی‌های گسترده نظم جلسه در تحت شعاع قرار داده بود به همین دلیل رییس مجلس با اسم بردن از نمایندگان دولت از آنها خواستد بر صندلی خود بنشینند.

لاریجانی گفت:« آقایان بدجوری از صندلی‌های خود به حرکت در آمدند.»

* حسین اسلامی نماینده ساوه و از موافقان کابینه دهم هنگام حضور در جایگاه برای ابراز سخنانش گفت:«من بعنوان نایب رییس کمیسیون اصل نود نموداری به شما نشان بدهم که نشان می‌دهد شکایت از وزرای دولت نهم نسبت به دولت‌های گذشته کاهش داشته است.»

این نماینده سپس برگهای را به سمت نمایندگان گرفت که چیز دقیقی مشخص نبود اما این اقدام بی‌سابقه او برخی از نمایندگان را به خنده انداخت. یکی از نمایندگان گفت:«نمودار آقای اسلامی مانند نمودارهایی بود که در جلسات مناظره از سوی احمدی‌نژاد ارائه می‌شد.»

* اسلامی همچنین در نطق خود در واکنش به مخالفان که نسبت به انتخاب مصطفی نجار وزیر دفاع پیشین برای تصدی وزارت کشور انتقاد کردند، گفت:«ما نباید دچار حربه دشمنان شویم.افتخار ما این است که همه مردم ایران نظامی هستند.»

*مجلس امروز و در روزهای دوشنبه و سه شنبه به صورت دو شیفت بررسی صلاحیت کابینه دهم را در دستور کار دارد.

* خبرنگاران امروز اجازه حضور در راهروها و لابی مجلس برای گفت‌و‌گو با نمایندگان را نیافتند.

*احمدی نژاد در جلسه بعداز ظهر و پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان کابینه دهم با لحنی که به نظر عصبانی می‌رسید شروع به پاسخگویی به انتقادات کرد.

در بخشی از این سخنان، احمدی‌نژاد با انتقاد از کسانی که به او گفته بودند در تصمیمات خود مشورت نمی‌کند، گفت:«من حتی با یک کودکه 5 ساله که با خط خودش نامه‌ای برای من نوشته بود گفت‌و‌گو کردم، چطور می‌گویید دولت من مشورت نمی‌کند. من با یک دانش آموز راهنمایی هم مشورت و گفت‌و‌گو کرده‌ام .اینکه انتظار مشورت با 70 میلیون را داشته باشیم آرزوی شدنی نیست.بعضی‌ها فقط مشورت با خودشان را می‌خواهند.»


__._,_.___
This is a non-political list.
Recent Activity
Visit Your Group
Y! Messenger

Want a quick chat?

Chat over IM with

group members.

Dog Fanatics

on Yahoo! Groups

Find people who are

crazy about dogs.

Yahoo! Groups

Small Business Group

Share experiences

with owners like you

.

__,_._,___

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ