کتاب های فارسی - آرشیو این وبلاگ در پایین صفحه قرار دارد

stat code

stat code

۱۳۸۹ اسفند ۲۴, سه‌شنبه

[farsibooks] مارکس متعلق به همه ی زمانه هاست: شباهنگ راد

 

مارکس متعلق به همه‏ی زمانه‏هاست

 

 Karl Marx

 

شباهنگ راد

دنیا را بدون اندیشه‏ی مارکس نمی‏توان شناخت و تغییر داد. جایگاه و افکار مارکس در دنیای کنونی ثبت شده است و مجالی برای بازسازی و پس زدن ایده‏های دگرگونه‏ساز وی نیست. مارکس پرچم جهان‏بینی نوینی را به اهتزاز در آورده و در عمل نشان داده است‏که دنیائی فراتر و مقبول‏تر از دنیای زورمداران است؛ نشان داده است‏که در یک‏سوی آن حاکمان و سرمایه‏داران به صف شده‏اند و در سوی دیگر آن، کمونیست‏ها و میلیون‏ها کارگر و زحمت‏کش قرار گرفته‏اند.

در حقیقت تاریخ انسانیت و بشریت را نمی‏توان ورق زد و در آن رد پا و افکار مارکس را نیافت. اگر سرمایه در توشه و اندوخته‏ی خود، استثمار و به بدبختی کشاندن میلیاردها انسان محروم را دارد، در عوض مارکس حامل افکار بهروزی و رهائی کارگران و زحمت‏کشان از مظالم سرمایه در سرتاسر دنیاست. زندگانی مارکس سرشار از تحرک و بازسازی افکار تحول‏گراست و تحت هیچ شرایطی به تفسیر نظام‏های استثمارگر و ظالم قناعت نمی‏کرد و با تمام وجود در جهت تغییر آن بر می‏آمد. همواره نقدش در خدمت به مبارزه‏ی طبقاتی و یگانگی هر چه بیشتر وفاداران انقلاب کارگری بود. کمونیستی که دنیا هرگز بخود ندیده است.

 

چهاردهم مارس، صد و بیست و هشت‏مین سال‏روز در گذشت این انسان بی‏نظیر است. انسانی که منش و نگاه‏اش به جهان سرمایه‏داری، نگاهِ سازش‏ناپذیری و نابود کننده بود؛ نگاهی که تحریف و تخریب شدنی نیست و فراتر از آن نمی‏توان دنیا را بدون عملی نمودن ایده‏های وی تکان داد و پرچم جامعه‏ی کمونیستی را بر افراشت. به جرأت می‏توان گفت که مارکس هیچ عرصه‏ای را بی‏پاسخ نگذاشته است و جنبش کمونیستی جهان، سرشار از منابع و داده‏های گرانبهای وی می‏باشد. به عبارتی دقیق‏تر انجام وظایف و پیشبرد انقلابِ میلیون‏ها انسان محروم، بدون پای‏بندی عملی به ایده‏های وی ناممکن می‏باشد.

مارکس مخالف سرسخت هرگونه مماشات و چانه‏زنی با دم و دستگاه‏های وابسته به نظام‏های جهل و سرمایه‏داری بود و انقلاب و زیر و رو کردن نهادها و ارگان‏های حافظ بقای سلطه‏ی حاکمان را به‏عنوان یگانه راهِ رهائی بشریت می‏پنداشت. بی دلیل هم نیست که سرمایه‏داران و استثمارگران با واژه‏ی انقلاب سرسازگاری ندارند و به انحای گوناگون می‏کوشند تا مانع‏ی رشد و نضج افکار مارکسیستی در سرتاسر دنیا گردند؛ چرا که می‏دانند آن ایدئولوژی‏ای بساط بناحق‏شان را بر خواهد چید که مارکس پایه‏گذار آن بود. به انقلابات بوقوع پیوسته‏ی جهانِ بعد از مارکس نظری بی‏افکنیم تا کمی بیش از این به تأثیرات شگرف نقش و نظرات‏اش پی بیریم. آن انقلابات به اثبات رساندند که بدون باوری عمیق به اندیشه‏های بنیادی وی کارگران و زحمت‏کشان قادر به پس زدن حاکمان و سرمایه‏داران نبودند.

 

براستی که با هیچ نوشتار و گفتاری نمی‏توان جایگاه این کمونیست بی‏نظیر را توضیح داد. نوشته‏های وی هم‏چنان و بعد از گذشت دهه‏ها، راه‏گشای مبارزات کارگران و زحمت‏کشان است. آثار ارزش‏مند "مانیفست کمونیست" و "سرمایه"ی این اندیشمند، نه تنها کهنه نشده و از قلم نی‏افتاده است بلکه هم‏چنان راهنمای عمل میلیون‏ها کمونیست و پیروان انقلاب کارگری در سرتاسر جهان می‏باشد. مارکس در این دو اثر راهِ چگونگی برون رفت طبقه‏ی کارگر از نظام استثمارگرایانه و هم‏چنین طفیلی‏گری سرمایه را بر شمرد و اعلان نمود که دنیا از آن کارگران است و سرمایه‏داران بدلیل اشتهای بی پایان و سیاست‏های منفعت‏جویانه‏ی‏شان با بحران عظیمی مواجه خواهند گردید و مرگ‏شان قطعی‏ست.

 

این‏روزها نمود و نتایج افکار مارکس را در دنیا می‏توان به عینه دید. میلیون‏ها انسان محروم در سرتاسر جهان در اثر سیاست‏های ظالمانانه‏ی حاکمان مفت‏خوار به صف شده‏اند و چرخش سرمایه را مختل نموده‏اند. همه‏جا را اعتراضات کارگری – توده‏ای فرا گرفته است و همه‏جا سرمایه‏داران دارند بمنظور علاجی بحران دائم‏التزایدشان از یک‏طرف به جان هم می‏افتند و از طرف‏دیگر زندگی را بر کارگران و زحمت‏کشان تنگ و تنگ‏تر می‏نمایند. لشکرکشی به دیگر جوامع بمنظور خلاصی از بحران گریبان‏گیر، نشان‏دهنده‏ی تحلیل داهیانه‏ی مارکس از طبقه‏ی سودجوی سرمایه‏داری‏ست.

 

پر واضح است‏که اشراف مارکس در یک حوزه خلاصه نمی‏گردد و تک‏بُعدی نیست و پیرامون مسائل اجتماعی – انسانی، علوم و فلسفه از خود، آثار گرانیهائی بر جای گذاشته است. توضیح جامع‏ی زیربنا و روبنا، ماتریالیسم تاریخی، ماتریالیسم دیالکتیک و  .... از جمله سرمایه‏های ارزش‏مندی‏ست که از مارکس، برای نسل‏های بعدی، به جا مانده است. در پرتوی چنین حقایق و نقش‏آفرینی‏های نظری، سیاسی، اجتماعی و فلسفی‏ست که تاکید می‏گردد، مارکس به همه‏ی زمانه‏ها تعلق دارد و افکار وی هم‏چنان مشعل راهنمای انقلابات کارگری – توده‏ای سرتاسر دنیاست. بر اساس آموزه‏های مارکس است‏که می‏توان تاکید ورزید، هیچ انقلابی بدون در هم شکستن مناسبات سرمایه‏داری به سر انجام نخواهد رسید و طبقه‏ی کارگر و محرومان از شر حاکمان زورگو و مظالم امپریالیستی رهائی نخواهند یافت؛ بر اساس آموزه‏های مارکس است‏که می‏توان و باید بانگ بر آورد که سرمایه از خیزش‏های وسیع و گسترده‏ی طبقه‏ی کارگر و انقلاب کمونیستی وحشت دارد؛ چرا که بنابه گفته‏ی وی: "پرولترها در این میان چیزی جز زنجیرهای خود را از دست نمی‏دهند، ولی جهانی را بدست می‏آورند".

 

13 مارس 2011

22 اسفند 1389

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بازگشت


__._,_.___
Recent Activity:
This is a non-political list.
MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.


Get great advice about dogs and cats. Visit the Dog & Cat Answers Center.

.

__,_._,___

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ