کتاب های فارسی - آرشیو این وبلاگ در پایین صفحه قرار دارد

stat code

stat code

۱۳۸۷ تیر ۱۰, دوشنبه

[farsibooks] سانسور احمقانه تلویزیون جمهوری اسلامی ایران و مسابقات یورو2008 -گاه و ناگـاه‌نوشتــــــه‌ها

سانسور احمقانه تلویزیون جمهوری اسلامی ایران و مسابقات یورو2008


تماشای بازی​های جام ملت​های اروپا -خصوصا مسابقه فینال و تمام مسابقات تیم ترکیه- ضمن تعمیق نفرتم از این رویه برخورد تلویزیون با مردم، به چند سوالی که درباره اهداف سانسور مسابقات فوتبال در ذهنم باقی مانده بود و برایشان جوابی منطقی نداشتم پاسخ داد.

بارها با مقایسه فیلم مسابقات فوتبالی که از طریق تلویزیون به خوردمان می دهند با یک سورس اصلی، متحیر شده بودم که چرا علاوه بر حذف تصاویر خانم​های تماشاگر، صحنه​هایی سانسور می​شود که اصلا مغایرتی با معیارهای عرفی و مذهبی کشور ایران ندارد.
حتی به طور میانگین می​توان گفت هفتاد یا هشتاد درصد صحنه​های حذف شده از زنان تماشاچی به هیچ وجه دارای موارد ممنوعه نیستند. از خودم می​پرسیدم چرا دیدن این تصاویر دارای اشکال است ولی همین خانم​های بی​حجاب را با اندام کامل و حتی دارای پوشش کم​تری از آنچه در استادیوم شاهدیم، می​توانیم در سریال​های تلویزیون و یا فیلم​های سینمایی ببینیم!

پس از دقیق​تر شدن در این مسابقات که امشب و با قهرمانی اسپانیا به پایان رسید، به علت سوالاتی که پیش​تر برایم مطرح بود پی​بردم و البته دانستم که به طرز احمقانه​ای پاسخم روشن و واضح بوده! اما اینکه چرا اینجا به این جواب رسیدم را گمان کنم افراط و جهت مشخص سیما در سانسور بازی های یورو2008 -که دارای بیشترین حجم جرح و تعدیل در میان بازی​های جهانی پخش شده از سیمای جمهوری اسلامی تا کنون بوده است- پاسخ دهد.

در ابتدا و پس از شروع سانسورهای تلویزیون که دقیقا یادم نیست بعد از بازیهای جام​جهانی چه سالی شروع شد، می اندیشیدم حتما تصویر زنانی سانسور می​شود که دارای پوشش اسلامی نیستند. با خودم می​گفتم لابد یا رکابی پوشیده​اند یا سرپا ایستاده​اند و نمایی از پاهای بیرون از دامن کوتاهشان! گرفته​شده که بر طبق معیارهای جامعه اسلامی ایران مستحق سانسور می​باشند.
یادم هست که تا چه​حدی این سانسورها مضحک و نمیدانم خنده یا گریه​دار بودند! در حین تماشای داغ​ترین مسابقات آن جام​جهانی ناگهان تصویر ثابتی از استادیوم آزادی پخش می​شد که یعنی اینجاها را شما نباید ببینید!
این قطع و وصل شدن​ها همچون مسخره​بازی​های اداره برق با لوازم برقی مردم، تا انتهای بازی روح و روان انسان را آزار میداد.

سپس این شیوه مدرن​تر و البته مضحک​تر شد! دیگر خبری از استادیوم آزادی نبود و بجای آن استایل، صحنه​هایی از تماشاگران مسابقات دیگر لابه​لای بازی پخش میشد.
تصور کنید چقدر خنده​دار است که در حین بازی آلمان و اسپانیا مرتب صحنه​های تماشاگران بازی مثلا هلند و ایتالیا پخش شود.
شوخی نمیکنم. باور کنید دقیقا به همین شکل بود.. دورنمای تماشاگران بازی، پوشیده از رنگ​های مثلا قرمز و زرد بود و ناگاه تصاویری از جایگاه تماشاگرانی با لباس​های آبی و نارنجی وسط بازی سبز میشد!
حتی از پخش صحنه نمادهای خاص تماشاگران جایگزین هم فروگزار نمیشد. آه که چقدر ابلهانه بود نمایش پرچم کشورهایی که هیچ ربطی به طرفین مسابقه ندارند توسط این قیچی​به​دستان بی​کلاس! آنها فکر می​کردند اگر خروسی که در کنار زمین می​گشته یا کبوتری که روی چمن نشانده شده را در لحظات سانسور نشان​دهند کار جالبی است و مثلا از طبیعت مایه گذاشته​اند! در حالی​که خروس نماد فرانسه و کبوتر نمادی از آلمان می​باشد و این تصاویر فقط در همان مسابقاتی که گرفته شده​اند دارای مفهوم است و نه در بازی گاوبازهای اسپانیا با مثلا گاوچران​های مکزیک!

بعدها یاد گرفتند که در حین پخش با تاخیر مسابقه، تصاویری از تماشاگران همان بازی را بگیرند و به کرّات پخش کنند. این روش هم با سپری شدن مدتی از بازی به شدت آزارنده می​شد و سانسورچی​ها کم​کم پیشرفت کردند و اسلوموشن دقایق حساس بازی را با صحنه​های مجاز! تماشاگران همان بازی مخلوط می​کردند و با کیفیتی خیلی پایین​تر از مسابقه اصلی و خیلی تابلو! به خورد خلق​الله می​دادند...
و این روش مبارک تاکنون ادامه دارد.

اما این​که چرا این​گونه است و چرا نباید زنان را در استادیوم​ها ببینیم؟!
بخش دوم این سوال همان جوابی است که نداشتم و فکر می​کردم چرا باید تصاویر بسیاری از خانم​ها صرف خاطر اینکه زن هستند سانسور شود. خب علت واضح است. حضور زنان در استادیوم​های فوتبال در جامعه ما ممنوع است و به​نظرم این سانسورها از زمانی شروع شد که کم​کم بحث احتمالی حضور خانم​ها در زمین فوتبال مطرح شد و هرچه این بحث داغ تر شد، دامنه سانسور مسابقات فوتبال و سخت​گیری روی نمایش صحنه​های حاوی این انسان ممنوعه! بیشتر شد.
البته گاه​گداری صحنه​هایی بسیار بی​خطر! از بعضی خانم​ها نشان داده می​شود که یا از دست​شان در می​رود و یا با این هدف صورت می​گیرد که علت اصلی این نوع سانسور را صرفا حذف صحنه​های مغایر با شئونات مملکت نشان دهند. اما اگر مسابقه اصلی را دیده​اید نیک آگاهید بخش بزرگ صحنه​های حذف شده ابدا تضادی با قوانین جاری و عرف اسلامی ندارد!

ضمنا خنده​دار​ترین سانسور تصاویر زنان در یورو2008 و در کل مسابقات پخش شده از تلویزیون مربوط به تماشاگران محجبه ترکیه بود که با دقت تمام بریده شدند تا مبادا باز هم فریاد اعتراض زنان گوش​های سنگین​شان را بیازارد که ببینید حتی در قلب اروپا هم میشود با حجاب کامل و با آرامش مسابقه فوتبال تماشا کرد، پس چرا نباید این اتفاق اینجا بیفتد و ما هم میخواهیم و اینها...!

بخش دیگری از جراحاتی که بر پیکر فیلم یک مسابقه فوتبال وارد می​آورند حذف صحنه​های مربوط به شادی انسان​ها و به طور کل انسان​های شاد است. شادی​هایی سوای هلهله​ها و تشویق​های جمعی.

این نوع سانسور در بازی​های یورو 2008 بیش از همیشه انجام پذیرفت و این مؤید همان حساسیت​های جامعه است که در هر زمینه​ای بالا بود، تیغ سانسور نیز در آن مورد بران​تر خواهد شد.

به همان موازاتی که خواجه حافظ شیرازی در گور به نیکی آگاه و آگاه​تر می​شود که این سالها چه بر سر این مردم ستم​کش می رود و تا چه حدی مردمان این مرز و بوم بلاخیز اسیر غم و رنج و اندوه​ند، دستورهای حذف صحنه​های شادی انسان​ها در تمام پخش​های سیما بیشتر و بیشتر به اطاق سانسور واصل میشود و اینگونه است که در مسابقات اخیر تمامی صحنه های هلهله تک​تماشاچی​های شکار شده توسط دوربین حرفه​ای میزبان حذف میشوند. این تیغ غم​بار سانسور در مسابقه فینال، حتی شادی نیمکت ذخیره​های اسپانیا را هم به کنام خود کشید و بسیاری از تصاویر انسان​های خوش​حال روی این نیمکت حذف شد که مورددار ترین آن تنها تکان​های کوچک و نامحسوسی بود که یکی از بازیکنان ذخیره به اندام خود می​داد که البته هیچ شباهتی هم به رقص نداشت اما خب... شادی بود دیگر و البته که شادی ممنوع است.
هم​چنان که بیش​تر و بیش​تر ترانه قدغن با صدای شهریار قنبری در مغزم میخواند سر و ته این پست را -که قرار بود دوخط بزند به حذف رقت​بار! (و دور از تمدن و انسانیت) صحنه دست دادن میشاییل بالاک و انگلا مرکل- را می​بندم و چند سوال اساسی از تعیین​کنندگان سیاست سانسور در سیمای جمهوری اسلامی ایران را می​گذارم برای پست بعدی.
شما نیز همواره شاد باشید. هرچه بیش​تر غمگین​تان می​خواهند بیش​تر شادی کنید. حتی اگر داغ و خون در دل دارید. اگر نمی​توانید اقلا خود را شاد نشان دهید و بخندید حتی اگر دهن کجی باشد!
روزگار ناخوش بر شما خوش!


__._,_.___
This is a non-political list.
MARKETPLACE

You rock! Blockbuster wants to give you a complimentary trial of - Blockbuster Total Access.
Recent Activity
Visit Your Group
Best of Y! Groups

Check it out

and nominate your

group to be featured.

Cat Groups

on Yahoo! Groups

Share pictures &

stories about cats.

Y! Messenger

Send pics quick

Share photos while

you IM friends.

.

__,_._,___

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ