کتاب های فارسی - آرشیو این وبلاگ در پایین صفحه قرار دارد

stat code

stat code

۱۳۸۷ تیر ۶, پنجشنبه

[farsibooks] Naft sare sofre rahbari

مصادره ي ثروت ملي و تير خلاص به مردم سالاري:

 نفت سر سفره ي رهبري رفت!

خبر ساده اما تكان دهنده است: از اين به بعد بنياد مستضعفان كه خود بزرگترين كارتل اقتصادي خاورميانه تلقي مي شود و رييسش را رهبر نصب مي كند و در برابر مجلس نيز پاسخگو نيست مي تواند مجزا از وزارت نفت اقدام به فروش نفت كند. اين توافق نامه بدون انجام هيچ مناقصه اي و به دور از راي و نظر مجلس و افكار عمومي صورت گرفته است. علاوه بر تضاد اين زد وبند مالي-سياسي با اصول و روح قانون اساسي، ضربه ي جبران ناپذير حراج كردن حقوق و ثروت ملي و ريختن آن به چاه بي انتهاي بيت رهبري احتياج به عكس العمل جدي و هوشياري فراوان دارد.واقعيت اين است آنچه را كه مصدق با هزار تلاش ملي كرد دولت احمدي نژاد آن را به ولايت فقيه تقديم كرده است.

چندي پيش احمدي نژاد گفت: «در يه جلسه‌اي كه با هم داشتند اون رئيس كلشون گفته بود فلاني هر چه قدر تلاش بكنه ما مي‌زنيمش زمين! براي اينكه دو جا دست ماست. يكي نفت و يكي بانكه». گويي اكنون بعد از بركناري وزير اقتصاد و وزير نفت و حالا بردن نفت (اين ثروت ملي) سر سفره رهبري، دست منتخبان مردم (اگر هم حتي آزادانه انتخاب بشوند) از ثروت ملي كوتاه مي شود. همدستان بيت رهبري به اسم مقابله با مافياي قدرت و فساد و افشاهاي پاليزداري در حال انباشته كردن قدرت و ثروت در خانه هاي تاريك خويشند. داستان اين است كه از اين به بعد ديگر پول نفت در اختيار دولتي كه هر چهار سال مثلا با راي مردم انتخاب مي شود نخواهد بود و به خزانه ي پر نشدني رهبري سرازير خواهد شد. اين عين نقض كامل قانون اساسي و تير خلاص به تلاش مردم براي به عهده گرفتن سرنوشت خويش است. از اين به بعد فروش و هزينه كردن ثروت ملي نفت حتي نمي تواند تحت تحقيق و بررسي مجلس قرار بگيرد و نمايندگان (هر چند فرمايشي) مردم نيز نخواهند توانست از سرنوشت و حيف و ميل سرمايه و ثروت ملي با خبر شوند. اين يعني اينكه ديگر اكنون بيت رهبري و دار و دسته احمدي نژاد مستقيما با مردم و حقوقشان مبارزه مي كنند و از كنار اين به سادگي نمي توان گذشت.

خبر بي بي سي و روزنامه سرمايه " بنياد مستضعفان تاجر جديد نفت "

بنياد مستضعفان اجازه پيدا كرده كه در كنار شركت ملي نفت ايران به فروش نفت در بازارهاي بين المللي بپردازد
وزارت نفت ايران تفاهم نامه اي با بنياد مستضعفان امضا كرده كه بر اساس آن بنياد مستضعفان وارد تجارت نفت خواهد شد.

با اين كه گزارش دقيقي از فعاليت هاي بنياد در دست نيست اما برخي بنياد مستضعفان را بزرگترين غول اقتصادي خاورميانه مي دانند كه در بخش هاي مختلف اقتصادي فعاليت دارد.

تاكنون وزارت نفت از طريق شركت هاي زير مجموعه خود نفت را مي فروخت و اين اولين بار است كه نهادي غير از وزارت نفت، وارد معاملات نفتي مي شود.

در تفاهم نامه اي كه بدون برگزاري مناقصه بين سيف الله جشن ساز، مدير عامل شركت ملي نفت ايران و محمد فروزنده مدير عامل بنياد مستضعفان امضا شده، بنياد مستضعفان اجازه دارد در كنار شركت ملي نفت ايران به فروش نفت اين كشور در بازارهاي بين المللي بپردازد.

آقاي جشن ساز هدف از اين كار را متنوع كردن بازارها و فهرست خريداران نفت و فراورده هاي نفتي ايران اعلام كرده است.

به گفته مدير عامل شركت ملي نفت ايران، با امضاي اين تفاهم نامه شركت ملي نفت ايران قدرت مانور وسيع تري براي فروش نفت خودش فراهم مي كند و راهكارهاي جديدي را تجربه خواهد كرد.

آقاي فروزنده نيز در مراسم امضاي تفاهم نامه گفته است: "احساس من اين است كه وزرت نفت مي خواهد آرام آرام يكي از بخش هايي كه كاملا بسته بوده است باز كند و قصد دارد نقطه شروعي را اعلام كند و انحصاري از اين بابت در اختيار بنياد نيست."

بر اساس قانون، فروش نفت در اختيار شركت ملي نفت ايران است اما به گفته مدير عامل شركت ملي نفت ايران، اگر بنياد خريدار نفت ايران باشد نيازي به اخذ مجوز نيست ولي اگر بنياد بخواهد رقيب شركت ملي نفت باشد مجوز آن را نيز خواهيم گرفت.

در اين تفاهم نامه، بنياد به عنوان بخش خصوصي در حوزه فروش نفت خام، فراورده هاي نفتي و محصولات پتروشيمي در بازارهاي جهاني فعاليت خواهد كرد.

بزرگترين موسسه غير دولتي

بنياد مستضعفان در تابستان سال 1358 خورشيدي با اموال مصادره شده خانواده محمدرضا پهلوي شاه سابق ايران، وابستگان آنها و برخي كارخانه داران و بازرگانان ايران با هدف كمك به فقرا و نيازمندان تاسيس شد.

از نظر حقوقي، بنياد نه يك موسسه دولتي و نه يك موسسه خصوصي است بلكه يك موسسه اي عمومي است كه دولت اجازه دخالت در آن را ندارد و زير نظر مستقيم آيت الله علي خامنه اي، رهبر ايران اداره مي شود.

دارايي هاي بنياد
 در سال 1365حدود 230 شركت بازرگاني و تجاري داشته و 64 معدن نيز در اختيار بنياد مستضعفان بوده است
 

رئيس بنياد مستضعفان از سوي آيت الله خامنه اي انتخاب مي شود و اين بنياد فقط جوابگوي رهبر ايران است.

بنياد در زمينه هاي مختلفي فعاليت دارد از تجارت، كشاورزي و حمل و نقل گرفته تا ساختمان سازي و عمران، صنعت و معدن و فعاليت هاي فرهنگي و اجتماعي.

گزارش دقيقي از حجم فعاليت ها و عملكرد بنياد منتشر نشده اما برخي كارشناسان بر اين باورند كه بنياد حدود نيمي از اقتصاد ايران را در اختيار دارد.

دارايي هاي بنياد در سال 1365 خورشيدي نشان مي دهد كه اين بنياد 140 شركت صنعتي و توليدي در اختيار داشته كه در زمينه هايي مختلفي از توليد اغذيه و نوشابه و وسايل الكتريكي گرفته تا مصالح ساختماني، پارچه و منسوجات، چرم و پلاستيك و فلزات و كاغذ فعال بودند.

در همان زمان بنياد حدود 230 شركت بازرگاني و تجاري داشته و 64 معدن نيز در اختيار اين موسسه بوده است.

نزديك به سه هزار ملك ازجمله املاك كشاورزي، مستغلات و كارگاههاي ساختماني و 90 سالن سينما و تعدادي بيمارستان، شركت كشتيراني و يك موسسه بانكي نيز در اختيار بنياد بوده است.

موسسه مالي اعتباري بنياد كه اكنون به موسسه مالي و اعتبار سينا تغيير نام داده يكي از مهمترين و قديمي ترين موسسات مالي و اعتباري ايران است كه در اكثر نقاط اين كشور شعبه دارد.

گستره فعاليت بنياد

محسن رفيق دوست، رئيس سابق بنياد در سال 1376 و كوتاه زماني پيش از آنكه جايش را به آقاي فروزنده بدهد در باره بنياد گفته بود: " بنياد بزرگترين موسسه اقتصادي در ايران و خاورميانه است و از لحاظ تنوع حتي شايد بتوان گفت بزرگترين در تمام دنياست."

آقاي رفيق دوست براي اين كه نشان دهد نقش بنياد در اقتصاد ايران تا چه حد است گفت: "بنياد 400 شركت فعال دارد كه در بسياري از توليدات نقش بنياد چنان موثر است كه هر گونه نقصان يا پيشرفت در كار بنياد در كل كشور اثر گذار است."

به گفته آقاي رفيق دوست، بنياد 28 درصد نساجي كشور، 22 درصد سيمان، حدود 45 درصد نوشابه غير الكلي، 28 درصد لاستيك و 25 درصد شكر ايران را توليد مي كند..

گستره فعاليت هاي بنياد بسيار گسترده است و اين موسسه به خاطر توانايي هاي مالي همواره به عنوان رقيب بخش خصوصي مطرح بوده است.

 آقاي رفيق دوست در طول ده سالي كه رياست بنياد را در اختيار داشت با انتقادهاي تندي در زمينه نحوه فعاليت هاي اقتصادي مواجه بود
 

اين موسسه عظيم به دليل نبود حسابرسي و كنترل معمول قانوني در ايران و برخورداري از يك وضعيت فراتر از قانون، از امتيازات ويژه اي سود مي برد.

در اوايل دهه هفتاد خورشيدي بحث هايي در زمينه فساد مالي و سوء مديريت مطرح شد و تحقيق و تفحص هايي نيز در اين زمينه صورت گرفت اما نتايج روشني به دنبال نداشت.

آقاي رفيق دوست در طول ده سالي كه رياست بنياد را در اختيار داشت با انتقادهاي تندي در زمينه نحوه فعاليت هاي اقتصادي مواجه بود و همين انتقادها سر انجام زمينه را براي كنار گذاشتن وي از رياست بنياد فراهم كرد.

بعد از وي، نوبت به آقاي فروزنده رسيد كه از فرماندهان سابق سپاه بود و مدتي نيز به عنوان وزير دفاع فعاليت كرده بود. در دوره رياست آقاي فروزنده بر بنياد، آتش انتقادها كم كم فروكش كرد و بنياد بدون سر وصدا فعاليت هاي خود را پي گرفت.

بنياد در طول نزديك به سي سال اخير علاوه بر فعاليت هاي اقتصادي و تجاري، در اجراي بزرگترين پروژه هاي عمراني نظير ساخت سد، جاده، راه آهن و پروژه هاي نفت و گاز فعال بوده و اكنون نيز براي اولين بار در تاريخ ايران، پايش به معاملات نفتي باز شده است.

منبع : وبلاگ حرف حساب


__._,_.___
This is a non-political list.
MARKETPLACE
Blockbuster is giving away a free trial of Blockbuster Total Access to smart movie lovers like you.
Recent Activity
Visit Your Group
Y! Groups blog

the best source

for the latest

scoop on Groups.

Yahoo! Groups

Lawn & Garden

ideas and tips

for a green thumb.

Y! Messenger

Quick file sharing

Send up to 1GB of

files in an IM.

.

__,_._,___

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ