کتاب های فارسی - آرشیو این وبلاگ در پایین صفحه قرار دارد

stat code

stat code

۱۳۸۷ تیر ۹, یکشنبه

[farsibooks] : مقاله اي از يثربي









 

 

 

 

 

 

 

 http://www.porsojoo .com/fa/node/ 11699

 

از سايت پرس و جو

 

استبداد، سکولاریزم و حکومت دینى / دکتر سید یحیی یثربی

 

 

مقدمه:

حکومت دینى، در ایران اسلامى، عملا"بعنوان یک رژیم سیاسى جدید مطرح گردید وسنتهاى سیاسى موجود در دنیا را در هم ریخت.هدف این مقاله، بنحو اجمال، مقایسه تطبیقى‏این حکومت‏با دو نوع حکومت دیگر یعنى‏استبدادى و دمکراتیک است. اما حکومتهاى‏دیگر، از جمله کمونیستى که سالها در تعدادزیادى از کشورها دائر بود و نیز حکومتهاى‏فاشیستى که علیرغم چهره تجددگرائى و دانش‏دوستى، یا دیندارى و مردم دوستى، بنوعى‏انحراف از اصول و مبانى عقلانى است، بعلت فرط تنوع و تغیر، از حوزه این بررسى خارج‏مى‏مانند.

اکنون براى امکان مقایسه مزبور محورهایى‏را که از اهم عناصر قوام بخش و مورد توجه حکومتهاست، مورد توجه قرار مى‏دهیم از قبیل:منشا حاکمیت، هدف حاکمیت، منشا حقوق وقوانین، رابطه حکومت و مردم، گزینش ترکیب‏حاکمیت، برخورد با مخالفان داخلى، برخورد بامخالفان خارجى، عوامل واهرمهاى کنترل‏حاکمیت، و سرانجام اقدام به تغییر حاکمیت.

مسلما" در مقام مقایسه، نکات جزئى‏بیشترى را مى‏توان مطرح کرد که در این جا به‏خاطر رعایت گنجایش مقاله، تنها به ذکر چندنکته، اکتفا مى‏کنیم.

 

1- منشا و خاستگاه حاکمیت

در یک نگرش تحلیلى مى‏توان عوامل‏پیدایش قدرت را در سه نوع حاکمیت‏یاد شده‏بررسى کرد.

1-1- حکومتهاى استبدادى: در این گونه حکومتهاتنها سرچشمه و خاستگاه قدرت، غلبه است. هرکس بر اساس توارث یا تبانى و توطئه برجامعه‏اى غلبه یابد، حاکم آن جامعه شده و«الحق لمن غلب‏»!!. چنانچه یعقوب لیث آشکارا برزبان راند. در نیشابور شایع شد که یعقوب لیث،فرمان خلیفه ندارد و حاکمیتش مشروع نیست.یعقوب، سران شهر را جمع کرده در مجلسى که ازسراپاى آن نشان غضب، هویدا بود، بر تخت‏نشست و در حالیکه شمشیر برهنه‏اى در دست‏داشت این شایعه را با حاضران در میان نهاد.مردم از بیم جان منکر شدند. یعقوب گفت من‏کارى ندارم که شما باور کنید من فرمان از خلیفه‏دارم! شما را براى این کار به اینجا نیاورده‏ام، امامى‏پرسم مگر نه اینست که خلیفه در بغداد باقدرت این شمشیر، حکومت مى‏کند؟ من هم‏شمشیر دارم پس دیگر چه جاى این سخن که ازکس دیگر فرمان دارم یا ندارم؟!

طبیعى است که در چنین حاکمیتى، حاکم‏براى بدست آوردن قدرت و حفظ غلبه خود از هروسیله‏اى نیز بهره مى‏جوید.

2-1- دولتهاى دمکراتیک: در این گونه حاکمیتهامنشا حاکمیت، ظاهرا قرارداد اجتماعى است ومجموعه‏اى از مردم براى حفظ منافع و دفع‏زیان، دولتى با رضایت اکثریت‏بر سر کارمى‏آورند و جامعه مدنى غرب در این سنت،مفهوم یافته است.

3-1- حاکمیت اسلامى: در حاکمیت دینى،خاستگاه حاکمیت، صلاحیتهاى واقعى نظرى وعملى است و این صلاحیت‏به عنوان نوعى برترى‏منطقى و صلاحیتهاى شخصیتى حاکم مطرح‏مى‏شود و تنها بر دو مبنا مى‏تواند استوار باشد:آگاهى و تقوا. در نظام حاکمیت ولائى دینى،تخت‏حاکم، یکى دو متر بلندتر از جایگاه دیگران‏نیست، بلکه شخصیت اوست که نسبت‏به دیگران‏در علم و عمل، جایگاه برترى دارد و او به این‏جایگاه بلند با بالهاى معرفت و اخلاق بالا رفته‏است نه آنکه مانند یعقوب لیث و دیگران به زورشمشیر و نیزه بر تخت نشسته باشد. از اینجاست‏که قاعدتا باید انتخاب و راى مردم به معنى‏متداول غربى آن رکن منحصر در تعیین حاکم‏نباشد براى اینکه واقعیت‏با راى و قرارداد آنان‏تغییر نمى‏کند و اگر کسى صلاحیت این کار رانداشته باشد، با راى ما، داراى صلاحیت‏نمى‏شود. در نظام دینى، باید «ولى‏» و فرد صالح راکشف وبااو بیعت نمود. در جامعه اسلامى، شخص‏ولى،نقش مهمى دارد که بدون او حتى ازوجودکتبى کتاب و سنت هم کارى ساخته نیست.

گر انگشت‏سلیمانى نباشد چه خاصیت دهد نقش نگینى

در نظام ولائى دینى، رهبرى منوط به وجودشرایط لازم است. مولوى مى‏گوید:

چونکه مردى نیست‏خنجرها چه سود چون ندارد دل، ندارد سود خود از على میراث‏دارى ذوالفقار بازوى شیر خدا هستت، بیار کشتئى سازى ز توزیع و فتوح کو یکى ملاح کشتى همچو نوح بت‏شکستى گیرم ابراهیم وار کو بت تن را فدا کردن به نار؟ چون زنا مردى دل آکنده بود ریش و سبلت موجب خنده بود!

(مثنوى دفتر 5)

 

2- منشا حقوق و قوانین حاکمیت

هر حاکمیتى بر پایه اصول و قوانینى،انتظاراتى از مردم دارد و هماهنگى آنان را طلب‏مى‏کند. این قوانین و حقوق در حکومتهاى‏مختلف، منشاهاى جداگانه دارند.

1-2- حاکمیتهاى استبدادى: در این گونه حاکمیتهامنشا همه

__._,_.___
This is a non-political list.
Recent Activity
Visit Your Group
Yahoo! Groups

Dog Zone

Connect w/others

who love dogs.

Yahoo! Groups

Balance your life

by learning how to

make smart choices.

Best of Y! Groups

Check out the best

of what Yahoo!

Groups has to offer.

.

__,_._,___

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ