کتاب های فارسی - آرشیو این وبلاگ در پایین صفحه قرار دارد

stat code

stat code

۱۳۸۷ اسفند ۲۹, پنجشنبه

[farsibooks] نوروز مبارک

View=>Encoding=>Unicode(UTF-8)
دوستان نازنینم
طلیعۀ بهارزیبا  یعنی نوروز عزیز چندساعت دیگر فرامیرسد
آغازی بر سالی دیگر   ،باپیروزی براهریمن نیستی     همانند تولدی دیگر 
با بزرگداشت این والاترین نماد تداوم هستی با طبیعت سبز بمانید 
شادیهای نوروزیتان را در طول سال آرزودارم
 
دربارۀ نوروز عزیز بخوانید
خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه

عید نوروز، این روز نو در سال نو، جشنی باستانی است که نه تنها در ایران وافغانستان، بلکه در کشورهای تاجیکستان،ازبکستان، قرقیزستان، ترکمنستان، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، مناطق کردنشین عراق، سوریه و ترکیه و حتی در بسیاری از شهرهای روسیه نیز برگزار می شود.


در کل نوروز را صدها میلیون نفر در آسیای میانه، خاور نزدیک و خاورمیانه جشن می گیرند. گاهی به اشتباه نوروز را به اسلام مرتبط می کنند، چرا که این جشن در کشورهای اسلامی بطور گسترده برگزار می شود، اما ریشه های نوروز نه در اسلام و بلکه در کهن ترین مردمان است. کافی است بگوییم که در قرن پنجم پیش از میلاد، نوروز در ایران جشنی پر آوازه بود.

مردم کشورهای مختلف نوروز را به اشکال مختلف جشن می گیرند، در اینجا بطور کوتاه درباره سنت نوروز در چند کشور توضیح می دهیم:

ازبکستان:

در ازبکستان جشن نوروز جشنی دولتی است. ازچند روز مانده به عید، مردم این کشور خانه تکانی می کنند و خانه های خود و شهرها وروستاها را می آرایند؛ زیرا این امری طبیعی است که در لباسی زیبا و خانه ای زیبا به استقبال سال نو بروند. طبق رسوم، تا پیش از آغاز سال نو باید تمامی کارهای مربوط به آماده کردن غذا و وسایل پذیرایی پایان بیابند.

غذای فراوان و متنوع، نماد امیدواری به برداشت محصولات بسیار در این سال است. درروز نوروز سفره عید که در ازبکستان دستارخوان نامیده می شود، پهن می شود و برروی آن غذاهای متنوعی از جمله پلو، گوشت گوسفند و یا گاو آب پز شده، پیراشکی با پیازچه و سمنو (سومالیاک) قرار می گیرد.سمنوپزی از رسوم دیرینه در ازبکستان است که خانم ها به آن می پردازند و در هنگام پخت آن شعرهایی شاد می خوانند، می رقصند وافسانه تعریف می کنند، شوخی می کنند. ازبک ها تنها یک بار در سال و آن هم در نوروزسمنو می پزند که جوانه گندم آن سمبل زندگی ابدی است.

یکی از عقاید جالبی که در بین مردم ازبکستان وجود دارد، این است که می گوینداگر در سمنوی میهمان سنگ کوچکی بیفتد،نشان خوبی است و بدین معناست که تا نوروزدیگر او شاد، موفق و تندرست خواهد بود.

علاوه بر این در میدان های شهرها نیز شادی و پایکوبی آغاز می شود و چهره هایی سنتی که نماد عید نوروز هستند، "بهارخانوم"، دهقان بابا" و "ماما یر" (بمعنای زمین)پدیدار می شوند. آنها سوار بر ماشینی می شوند که با گل آراسته شده و مردم و میهمانان را به میدان اصلی شهر یا روستا دعوت می کنند و در آنجا نوروز را به همه تبریک می گویند.

تاجیکستان:

در تاجیکستان در تمامی شهرها و مناطق و حتی روستاهای دور دست کشور مراسمی باشکوه بمناسبت فرا رسیدن نوروز برپا می شود. سپس مسابقاتی در رشته های سنتی ورزشی و نیزشعرخوانی برگزار می شوند و همه مردم برای گردش و تفریح به خیابان ها می آیند.

بنا بر رسمی دیرینه، در روز جشن، مردم تمامی ناراحتی ها و کدورت هایی که از یکدیگر به دل گرفته بودند را می بخشند وآنانی که قهر بودند، آشتی می کنند. بسیاری به ملاقات فقرا، افراد تنها و ناتوان می روند، از آنها مراقبت می کنند، هدیه می دهند. جشن های نوروزی در تاجیکستان حدود یک ماه بطول می انجامد.

باید گفت که نوروز چیزی پیش از یک جشن معمولی محسوب می شود. در این روز برای مخارج نوروزی به کودکان پول هدیه می دهند،مردم به هم هدیه می دهند و به یتیمان و بینوایان کمک می کنند.

ترکمنستان:

طبق روایات ترکمن ها، جشن بهاری نوروز، بیش از 3 هزار سال پیش در خراسان، همزمان با آغاز کشاورزی ایجاد شد و به تمامی کشورهای همسایه رواج یافت.

ریشه نوروز در دین زرتشتی است. نوروزباستانی ترین جشن کشاورزان است که پدیدارشدن آن مرتبط با ایجاد تقویم کشاورزی است.فردوسی و عمر خیام که در زمان ملک شاه سلجوقی در خاک کنونی ترکمنستان خدمت می کردند، نوروز را مرتبط با پادشاهان افسانه ای ایرانی، از جمله جمشید و کیومرث میدانستند.

طبق سنت، تا پیش از فرا رسیدن سال نو مردم باید خانه و حیاط های خود را تمیز کرده وبدهی های خود را بپردازند.

ترکمن ها روی میز نوروز، نان و پیراشکی هایی از آرد گندم، ارزن، ذرت، لوبیا، لپه،عدس، برنج، کنجد و نخود می گذارند. درنوروز خوراک هایی از هفت چیز آماده می کنند که بیشتر آنها گیاهی هستند، مشهورترین خوراک نوروزی، سمنو است.

آذربایجان

در آذربایجان مردم فرا رسیدن "نوروزبایرام" را به هم تبریک می گویند و آرزوی شادی، تندرستی و خوشبختی برای هم می کنند. نوروز نه تنها نماد نو شدن طبیعت، بلکه نماد اجرای خواسته ها و امیدهای انسانهاست.

افغانستان:

در افغانستان در آستانه فرا رسیدن نوروز در استان های مختلف کشور نهال کاشتند. تنها در کابل بیش از 4 میلیون نهال کاشته شد وخیابان های کشور به سبزه آراسته شده اند.صدها هزار نفر از مردم در بازار نهال می خرند و خانه و خیابان ها را بدان می آرایند.


 
قزاقستان 

دید و بازدید از بزرگان،حضور در جشن ها در میادین مرکزی شهر وبرگزاری مراسم عروسی از برنامه های مردم قزاقستان در ایام نوروز است.
همزمان با نزديك شدن به نوروز،خيابانها و معابر عمومي جمهوري قزاقستان آذين بندي و چراغاني شده است. نظافت و تميزكردن شهر از طرف مردم از ديگر برنامه هاي آماده شدن براي نوروز است .

نورسلطان نظربايف رئيس جمهور قزاقستان سال گذشته پيشنهاد آغاز سال جديد را با آغاز فصل بهار مطرح كرد .

ديد و بازديد از بزرگان، حضور در جشن ها درميادين مركزي شهر و برگزاري مراسم عروسي از برنامه هاي مردم قزاقستان در ايام
نوروز است.

تعطيلات نوروز در قزاقستان سه روز است اما بزرگداشت آن تا يك ماه ادامه دارد.

نوريز اسم سومين ماه در تقويم قزاقي است واز اعياد بسيار مهم براي مردم قزاقستان بشمار می رود.

برگزاري مراسم عيد نوروز با مخالفت حكومت اتحاد جماهير شوروي سابق روبرو بود اما پس از استقلال اين كشورها ، اين مراسم با شكوه فراوان برگزار مي شود
.

__._,_.___
This is a non-political list.
Recent Activity
Visit Your Group
Give Back

Yahoo! for Good

Get inspired

by a good cause.

Y! Toolbar

Get it Free!

easy 1-click access

to your groups.

Yahoo! Groups

Start a group

in 3 easy steps.

Connect with others.

.

__,_._,___

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ