کتاب های فارسی - آرشیو این وبلاگ در پایین صفحه قرار دارد

stat code

stat code

۱۳۸۸ بهمن ۷, چهارشنبه

[farsibooks] دستخط دارالانشاء بیت العدل اعظم الهی در پاسخ به پرسشهای یک بهائی ایرانی دربارۀ حدّ و مرز فعالیتهای حقوق بشری و مطالبات مدنی [1 Attachment]

 
[Attachment(s) from Iskandar Hai, M.D. included below]


http://www.negah2.info/articles/2010-01-22-18-15-58 


دستخط دارالانشاء بیت العدل اعظم الهی در پاسخ به پرسشهای یک بهائی ایرانی دربارۀ حدّ و مرز فعالیتهای حقوق بشری و مطالبات مدنی

 

4 شهرالسّلطان 166

22 ژانویه 2010

آقای ...

توسّط آقای ...

کانادا

دوست عزیز روحانی،

نامۀ مورّخ 11 ژانویه 2010 آن یار گرامی حاوی سؤالاتی راجع به اصولی که باید در شرایط کنونی راهنمای احبّای عزیز ایران در مشارکت‌شان در امور اجتماعی باشد به بیت العدل اعظم الهی واصل گردید. ضمن ابراز قدردانی از توجّه شما به مصالح امر مبارک و عمق و وضوح سؤالات مطروحه مقرّر فرمودند چنین مرقوم گردد.

همان طور که به خوبی مستحضرید در حال حاضر در ایران، اموری اساسی راجع به عدالت اجتماعی و منافع عمومی با مسائل مربوط به سیاست‌های حزبی در هم آمیخته و انتخاب خطّ مشی مناسب را برای بهائیان که به وطن خود عشق می‌ورزند و به پیشرفت آن دل بسته‌اند مشکل ساخته است. امید چنان است که مطالب ذیل در جهت این تصمیم‌گیری مفید واقع گردد.

 

اعضای جامعۀ بهائی در سراسر عالم از اشتغال به سیاست‌های حزبی دوری می‌جویند، از مداخله در روابط سیاسی بین دولت‌ها اجتناب می‌ورزند و از تلاش برای رسیدن به قدرت پرهیز می‌نمایند. بهائیان این خطّ مشی را بر اساس تعالیم دیانت‌شان، برای ایفای نقش خود در بنای جامعه‌ای متّحد و پویا انتخاب کرده‌اند و گزینش آن انتقادی از احزاب سیاسی و روش کار دیگران نیست. در این راستا بدیهی است که هر نوع فتنه‌جویی و یا توسّل به خشونت را نیز به کلّی مردود می‌شمرند.

بهائیان در عین حال موظّفند که مجدّانه در گفتمان‌های سازنده و اقدامات وسیع اجتماعی به منظور بهبود وضع عالم و وطن خود شرکت نمایند. این فعّالیّت‌ها را با کمال خضوع و خشوع، رعایت حکمت، احترام به قانون و مقرّرات اجتماعی و با روحیّۀ یادگیری و تشریک مساعی با گروه‌ها و افراد هم‌فکر دنبال می‌کنند، زیرا به نیروی سازندۀ وحدت در کثرت و نتایج درخشان هم‌کاری و تعاون ایمان دارند.

در بارۀ شرکت در تظاهرات، به طور کلّی آحاد احبّا در هر کشوری آزادند که فرداً در اقدامات و یا فعّالیّت‌هایی از قبیل راه‌پیمایی‌های صلح‌آمیز که به منظور ترویج آرمان‌های سازنده مانند آزادی زنان، عدالت اجتماعی، حفظ محیط زیست، رفع تعصّبات و رعایت حقوق بشر برگزار می‌شود شرکت کنند. امّا اگر احیاناً چنین اقداماتی به تدریج از مقاصد اوّلیّۀ خود منحرف شده به حرکتی سیاسی و یا خشونت تبدیل گردد، البتّه در چنین شرایطی باید از مشارکت در آن دوری جست.

اشتیاق جوانان بهائی ایران برای هم‌کاری با دیگر شهروندان برای ترویج عدالت و رفاه عمومی البتّه امری طبیعی است. مؤسّسات اداری بهائی وسیله‌ای برای جهت‌بخشیدن به نیروی احبّا و سازماندهی امور دینی و اجتماعی جامعۀ بهائی است و افراد معمولاً برای تصمیم‌گیری در مورد چگونگی خدمات خود، با این مؤسّسات مشورت می‌نمایند. ولی شرایط کنونی ایران بهائیان این کشور را در وضعی استثنایی قرار داده است. تا یک سال قبل جامعۀ بهائی از اندرزها و خدمات گروه‌های غیر رسمی که با اطّلاع دولت به تمشیت امور روحانی و اجتماعی احبّا مشغول بودند بهره‌مند می‌گردید. به دنبال اظهارات دادستان کلّ کشور در فوریه 2009 و تعطیل شدن کار این هیئت‌ها، بیت العدل اعظم به احبّای ایران اطمینان دادند که با توسّل به نیروی اتّحاد و حمایت از یک‌دیگر و با توکّل به تأییدات لاریبیّۀ الهیّه، خواهند توانست راه‌های مناسبی برای ادارۀ امور روحانی و اجتماعی خود بیابند و به خدمت به وطن و هم‌وطنان خود ادامه دهند. معهد اعلی احبّا را تشویق فرمودند که با هم‌دیگر مشورت نمایند و مطمئن باشند که با رعایت اصول مشورت‌ بهائی، تصمیمات و اقدامات‌شان به زیور درایت و حکمت مزیّن خواهد گشت. حال نیز جوانان بهائی می‌توانند در بارۀ سؤالاتی که راجع به مشارکت خود در فعّالیّت‌های اجتماعی دارند با والدین، فامیل و کسانی که به قضاوت آنان اطمینان دارند مشورت نمایند.

در مشورت‌های خود در بارۀ خدمات اجتماعی، احبّا البتّه به این واقعیّت نیز واقفند که برای آنها شرکت در تظاهرات تنها راه و یا حتّی مؤثّرترین وسیله در جهت کمک به پیشرفت‌های اجتماعی نیست. انجام وظایف روحانی فردی و ترویج "اعمال طیّبۀ طاهره و اخلاق راضیۀ مرضیّه" به منظور اصلاح عالم، شرکت در گفتمان‌های هدف‌مند مانند نوشتن مقالات مناسب که شما پیشنهاد کرده‌اید و اشتغال به فعّالیّت‌های توسعۀ اقتصادی و اجتماعی از جمله اقداماتی است که بهائیان می‌توانند از آن طریق دوش به دوش هم‌وطنان عزیز خود در پیشبرد منافع عمومی کشور خویش کوشا باشند.

البتّه ممکن است برخی مرتکب اشتباهاتی نیز بشوند ولی احبّا نباید به انتقاد از یک‌دیگر پردازند و اجازه دهند که نظریّات متفاوت یا عملی که مورد موافقت دیگران نیست به اتّحادشان لطمه وارد سازد و یا آنان را از عشق و محبّت به هم‌‌دیگر محروم نماید. شایسته آنکه به کار خود ادامه دهند و از نتایج اقدامات خود درس گیرند. احبّای عزیز باید همواره این نکته را نیز به خاطر داشته باشند که بعضی از مسئولین امور از هر وسیله‌ای برای لطمه زدن به موجودیّت جامعۀ بهائی استفاده می‌نمایند. از جمله با توسّل به دروغ و افترا، جامعۀ بهائی را سازمانی سیاسی و مخالف اسلام و عامل دولت‌های بیگانه معرفی می‌نمایند و به گمان خود با بهائی خواندن دیگر ایرانیانی که برای بهبود وضع ایران ‌تلاش می‌‌کنند، مقام و موقعیّت اجتماعی آنان را خدشه‌دار می‌‌سازند. با دست‌گیری اخیر عدّه‌ای از جوانان بهائی در پی وقایع روز عاشورا، سعی دارند در رسانه‌های عمومی به دروغ بهائیان را به سازمان‌دهی تظاهرات و داشتن اسلحه و به خطر انداختن مصالح مملکت و اقدام به این قبیل امور به دستور مؤسّسات امری متّهم سازند. هدف اصلی این تلاش‌ها اشاعۀ تعصّبات در بین مردم و دل‌سرد کردن بهائیان از مشارکت در فعّالیّت‌های اجتماعی است و مسئولین امور در هر حال خواهند کوشید تا با مقاصد غرض‌آلود خود، حتّی شایسته‌ترین فعّالیّت‌های احبّا را واژگون جلوه دهند. دست‌گیری و زندانی نمودن جوانان عزیز شیراز در سال 2006 که به خدمات مورد علاقه و نیاز کودکانی از خانواده‌های بی‌بضاعت قیام کرده بودند از جمله شواهد بارز این روند است.

طیّ سی سال گذشته جامعۀ بهائی مهد امر الله از فراز و نشیب‌های دشواری عبور نموده است. مردم شریف ایران نیز به درک بیشتری در بارۀ بسیاری از مسائل اجتماعی نائل آمده‌ و تحوّلات فکری عمیقی را پشت سر گذاشته‌اند. ایرانیان منصف، حال به واهی بودن تهمت‌های وارده بر بهائیان واقفند و آنان را در مقام شهروندانی وفادار، مستحقّ کلّیّۀ حقوق انسانی می‌شمرند و بهائی خواندن ایرانیان روشن‌فکر خدشه‌ای به موقعیّت اجتماعی این افراد وارد نمی‌سازد. جوانان بهائی که عشق به وطن و تعلّق خاطر به مردم آن سرزمین مقدّس همواره محرّک آنها بوده است و طبیعتاً از انرژی و پویایی خاصّی برخوردارند، عامل مهمّی در ایجاد این تغییر بوده‌اند. بیت العدل اعظم جوانان عزیز بهائی را تحسین و تمجید می‌نمایند و مطمئن هستند که دعا و مناجات و تشویق و حمایت کلّیِ بزرگ‌سالان از آنها کمکی مهم در راه گزینش روشی خردمندانه جهت تحقّق تعهّدات‌شان نسبت به پیشرفت‌ اجتماعی و تمسّک آنها به حکمت در تمامی فعّالیّت‌هایشان خواهد بود.

مطمئن باشید که معهد اعلی شما و جوانان عزیز آن آب و خاک را در ادعیۀ خود در اعتاب مقدّسۀ علیا به یاد خواهند داشت تا به آنچه رضای الهی و سبب ترقّی و تعالی مادّی و معنوی ایرانیان است بیش از پیش موفّق و مؤیّد گردید.

با تقدیـم تحیّات

دارالانشاء بیت العدل اعظم

---------------------------------------------


__._,_.___

Attachment(s) from Iskandar Hai, M.D.

1 of 1 File(s)

This is a non-political list.
.

__,_._,___

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ