کتاب های فارسی - آرشیو این وبلاگ در پایین صفحه قرار دارد

stat code

stat code

۱۳۸۹ خرداد ۱, شنبه

[farsibooks] Fwd: خبرنامه وب‌سایت رادیو فردا - 2010/05/23 02:18:54 ق.ظ

 





---------- Forwarded message ----------
From: <radiofarda@list.radiofarda.com>
Date: 2010/5/22
Subject: خبرنامه وب‌سایت رادیو فردا - 2010/05/23 02:18:54 ق.ظ




خبرنامه وب‌سایت رادیو فردا
 
خبرنامه وب‌سایت رادیو فردا
2010/05/23 02:20:10 ق.ظ
خبرهای کوتاه از ایران و جهان

تازه‌ترین فیلترشکن رادیو فردا:
poravaz.com
 
سرخط‌ خبرها

عراق بعد از بيست سال ، سفيرى به مصر فرستاد
نخستين سفير عراق در مصر پس از از دو دهه كاهش مناسبات سياسى ، روز شنبه كار خود را در قاهره آغاز كرد.حُسام زكى Hossam Zaki، سخنگوى وزارت خارجۀ مصر گفت نزارعيسى خيرالله Neza Eissa al-Kheirallahروز شنبه استوارنامۀ خود را به وزير امور خارجۀ مصر ارايه كرد و سپس دو طرف در مورد وضعيت عراق بحث و تبادل نظر كردند. 


بر اثر حملات شورشيان در افغانستان بار ديگر در اين كشور تلفاتى به بار آمد
ناتو اعلام كرد روز شنبه بر اثر دو حملۀ جداگانۀ نيروهاى شورشى در افغانستان سه سرباز نيروهاى ائتلافى و يك شهروند افغان كشته شده اند.در بيانىۀ ناتو آمده است دو سرباز نيروهاى ائتلاف همراه يك شهروند افغان كه براى اين نيروها كار مى كرد در يك حملۀ شورشيان، و يك سرباز نيروهاى ائتلاف بر اثر يك انفجار كشته شدند.اين بيانيه به جزييات بيشترى اشاره نكرده است.بر اساس آمارى كه خبرگزارى فرانسه منتشر كرده است ، تعداد سربازان كشته شدۀ خارجى در افغانستان طى سال جارى ميلادى تا كنون ۲۱۵ نفر بوده است. 


سه وزير كابينۀ بريتانيا با رهبران افغانستان ديدار كردند
ويليام هيگ William Hague وزير امورخارجۀ جديد بريتانيا به همراه دو وزير ديگر كابينه اين كشور، روز شنبه در كابل با رهبران افغانستان ديدار كردند.ليام فاكسLiam Fox، وزير دفاع و اندرو ميچلAndrew Mitchell، وزير توسعه بين المللى بريتانيا نيز همراه با ويليام هيگ با حامد كرزى رييس جمهورى افغانستان و ساير مقام هاى ارشد اين كشور ملاقات كردند.سه وزير بريتانيايى در سفر به كابل اظهار داشتند تغييرات عمده اى در سياست بريتانيا در قبال افغانستان رخ نخواهد داد، با اين حال آقاى فاكس به خبرنگار روزنامۀ تايمز گفت مايل است سربازان بريتانيايى هرچه زودتر به خانه هاشان بازگردند.بريتانيا ۹ هزار سرباز به افغانستان اعزام كرده است. 


طالبان به نيروهاى ائتلافى در جنوب افغانستان حمله كردند
شبه نظاميان طالبان روز شنبه با راكت و خمپاره به پايگاه هوايى قندهار در جنوب افغانستان حمله كردند و بر اثر اين حمله تعدادى از سربازان ناتو زخمى شدند.كمى بعد از آتشباران ، نيروهاى طالبان كوشيدند به طور دسته جمعى حمله كنند كه اين اقدام آنان با مقابلۀ هليكوپتر ناتو دفع شد.پايگاه هوايى قندهار مركز ورود نيروهاى تازه نفس آمريكايى به افغانستان براى حملۀ سنگينى ست كه قرار است در تابستان عليه طالبان انجام شود. 


تركيه براى جلب حمايت بين‌المللى از توافق هسته‌اى تهران تلاش مى كند
يك هفته پس از آنكه مقام‌هاى تهران، در حضور رهبران تركيه و برزيل توافقنامه‌اى را بر سر مبادله سوخت در خارج از خاك ايران به امضا رساندند، تركيه دور تازه‌اى از تلاش‌ها را براى جلب حمايت بين‌المللى از توافق تهران آغاز كرده‌است.براساس بيانيه دفتر نخست‌وزيرى تركيه، رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير اين كشور، با ارسال نامه‌اى به رهبران ۲۶ كشور جهان خواستار حمايت از توافق تهران شده است.به گزارش خبرگزارى آسوشيتدپرس در نامه آقاى اردوغان آمده است كه موضوع مبادله سوخت مى‌تواند به حل مسئله اتمى ايران از طريق مذاكره و گفت‌وگو منجر شود.آسوشيتدپرس بدون اشاره به جزييات بيشترى از اين نامه آورده است كه تمام ۱۵ عضو دائم و غيردائم شوراى امنيت سازمان ملل از جمله مخاطبان نامۀ نخست‌وزير تركيه هستند.تركيه كه خود از اعضاى غيردائم شوراى امنيت است، تا كنون از حمايت تحريم‌هاى تازه عليه ايران خوددارى كرده است و همواره استدلال ميكند كه از نظر اين كشور موضوع هسته‌اى ايران بايد از طريق مذاكره و گفت‌وگو حل شود. 


رييس مجلس ايران اعلام كرد جمهورى اسلامى پيگير دريافت غرامت جنگ با عراق است
على لاريجانى رييس مجلس شوراى اسلامى گفت نمى توان از دريافت غرامت جنگ هشت ساله با عراق غفلت كرد.آقاى لاريجانى افزود:«البته بايد در دريافت اين غرامت، شرايط ويژه اى را كه عراق با آن رو به روست، مورد توجه قرار داد».به گزارش خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا ، على لاريجانى در ديدار با جمعى از خانواده‌هاى شهداى خرمشهر درباره خواست مردم اين شهر مبنى بر تسريع در لايروبى اروند رود گفت: مساله لايروبى اروند رود براى تردد كشتى‌هاى تجارى سنگين و رونق بخشى به بندر خرمشهر در تمامى مذاكرات با طرف عراقى مطرح مى شود زيرا طبق قرارداد الجزاير، لايروبى اروند رود بايد به طور مشترك از سوى ايران و عراق پيگيرى شود. 


ايران و گرجستان در مورد حذف صدور رواديد به توافق رسيدند
به گفتۀ يكى از مقامات رسمى جمهورى اسلامى،  ايران و گرجستان در مورد حذف مقررات مربوط به صدور ويزا به توافق رسيدند.رامين مهمانپرست سخنگوى وزارت امور خارجه جمهورى اسلامى گفت:براساس مذاكرات صورت گرفته ، رواديد سفر به گرجستان و ايران لغو خواهد شد و مراحل ادارى آن نيز طى ۲تا ۳ماه آينده نهاىى خواهد شد. به گزارش خبرگزارى كار ايران،ايلنا رامين مهمانپرست طى يك كنفرانس مطبوعاتى در گرجستان همچنين از راه اندازى كنسولگرى ايران در شهر باتومى خبر داد.سخنگوى وزارت امورخارجۀ جمهورى اسلامى همچنين گفت با برگزارى كميسيون مشترك اقتصادى دو كشور به زودى نخست وزير گرجستان به ايران سفر خواهد كرد. 


نخست وزير لبنان با حسنی مبارک در قاهره گفتگو کرد
سعد حريری، نخست وير لبنان با حسنی مبارک، رئيس جمهوری مصر در قاهره گفتگو کرد. دو طرف درباره از سرگيری مذاکرات غير مستقيم فلسطينی ها با اسرائيل و تحوالات داخلی لبنان گفتگو کردند. آقای حريری پس از اين ديدار گفت: وقت آن رسيده که جامعه بين المللی برای پيشبرد روند صلح در خاورميانه به اقداماتی جدی دست بزند. او افزود که اين موضوع را در ديدارش با باراک اوباما؛ رئيس جمهوری آمريکا در ميان خواهد گذاشت. سعد حريری روز يکشنبه به واشنگتن می رود.


معصومه سیحون، موسس گالری سیحون درگذشت
معصومه سیحون، هنرمند نقاش و موسس گالری سیحون درگذشت. او درهنگام مرگ 75 سال داشت. معصومه سیحون در سال 1345 خورشیدی، یکی از اولین گالری های نقاشی ایران را در تهران تاسیس کرد.


شماری از فیلمسازان ایرانی خواستارآزادی جعفر پناهی شدند
به گزارش خبرگزاری ايلنا، 85 فيلمسازایرانی كه بيشتر آنها فيلمسازان جوان سينما هستند؛ با امضای نامه‌ای خواستار آزادی جعفر پناهی شدند. جعفر پناهی، فیلمساز ایرانی، از یک هفته پیش در زندان اوین به اعتصاب غذا دست زده است.فریده غیرت، وکیل آقای پناهی روز پنج شنبه، همراه همسر او در جریان دیدار دادستان تهران از زندان اوین، اجازه یافتند با جعفر پناهی ملاقات کنند. خانم غیرت ابراز امیدواری کرده بود که موکلش امروز به قید وثیقه آزاد شود.


ایران: روز دوشنبه نامه الزام خود به توافق با ترکیه و برزیل را به آژانس می دهیم
ایران می گوید علی اصغر سلطانیه، نماینده دائم جمهوری اسلامی در آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه، سوم خرداد، نامه الزام ایران به توافق رسیده با ترکیه و برزیل را به مدیر کل آژانس خواهد داد. به گزارش رسانه های ایران، نمایندگان ترکیه و برزیل در آژانس نیز نماینده ایران را همراهی خواهند کرد.ایران اخیرا با ترکیه و برزیل به توافق رسید تا مطابق پیشنهاد ماه اکتبر گذشته آژانس، 1200 کیلوگرم اورانیوم 3.5 درصد غنی شده خود را در ترکیه به امانت بگذارد و یک سال بعد، 120 کیلوگرم سوخت هسته ای تحویل بگیرد. پس از اعلام این خبر، آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران خواسته بود تا هرچه سریعتر موافقت خود را بطور کتبی اعلام کند. وزیر خارجه برزیل نیز روز جمعه گفته که تصور می کند تعهد کتبی ایران به آژانس، امکان پیشرفت در مذاکرات را فراهم سازد.


اسماعیل عبدی از اعضای کانون صنفی معلمان ایران بازداشت شد
گزارش ها حاکی از بازداشت یکی دیگر از معلمان ایران است. اسماعیل عبدی، از اعضای کانون صنفی معلمان ایران روز چهارشنبه در تهران بازداشت شده است. هنوز محل نگهداری و اتهام های او روشن نیست. هاشم خواستار، رسول بُداقی، محمود بهشتی لنگرودی، علیرضا هاشمی و محمد داوری، شمار دیگری از معلمان ایر ان هستند که همچنان در بازداشت بسر می برند.


آمریکا تحریم سه شرکت روسی را لغو کرد
آمریکا تحر یم سه شرکت روسی را در ارتباط با برنامه هسته ای ایران لغو کرد. فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفته است: علت این تصمیم، انعطاف روسیه در ارتباط با برنامه هسته ای ایران و خودداری از تحویل سلاح به ایران بوده است. فیلیپ کرولی بعنوان نمونه، به خودداری روسیه از تحویل موشک های اس 300 به ایران، اشاره کرده است. شرکت روسوبورون اکسپورت، موسسه هوانوردی مسکو، و دانشگاه فناوری صنایع شیمیایی مِندِلیف، موسساتی هستند که تحریم آنها لغو شده است.


کنفرانس سومالی با حضور دبیرکل سازمان ملل در استانبول برگزار می شود
کنفرانس بررسی اوضاع سومالی با حضور بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل امروز در استانبول در ترکیه برگزار می شود. هدف این نشست بررسی چگونگی پایان دادن به هرج و مرج در سومالی و تشکیل دولتی است که قادر به اداره این کشور باشد. مسائل مربوط به امنیت، کمک به بازسازی بخش خصوصی و ایجاد اشتغال در سومالی بررسی می شود. ویرانی ناشی از سال ها جنگ ِ داخلی و از هم پاشیدن بافت اقتصادی و اجتماعی سومالی این کشور را به پایگاهی برای دزدی دریایی و حمله به کشتی های تجاری در سواحل آفریقا تبدیل کرده است.


وزیر خارجه آمریکا از نمایشگاه اکسپوی شانگهای دیدن کرد
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا از نمایشگاه جهانی اکسپو در شانگهای چین دیدن کرد. خانم کلینتون همراه هیاتی 200 نفره به چین رفته است و درباره روابط اقتصادی و استراتژیک دو کشور گفتگو می کند. آمریکا غرفه ای عظیم در این نمایشگاه برپا کرده است. دو طرف درباره نحوه واکنش به کره شمالی بخاطر غرق کردن یک ناو کره جنوبی که 46 کشته برجای گذاشت، و همچنین برنامه هسته ای ایران نیز گفتگو می کنند. وزیرخارجه آمریکا از ژاپن وارد چین شده و به کره جنوبی نیز خواهد رفت.


وزیر خارجه بریتانیا وارد کابل شد
ویلیام هِیگ، وزیر خارجه بریتانیا همراه وزیران دفاع و امور بین الملل این کشور برای دیدار با حامد کرزی، رئیس جمهوری و سایر مقام های افغانستان و بازدید از نیروهای بریتانیایی وارد کابل شدند. دولت جدید بریتانیا گفته است که در سیاست این کشور درباره افغانستان تغییر بزرگی ایجاد نخواهد شد اما ابراز امیدواری کرده است که نیروهای این کشور هرچه زودتر بتوانند افغانستان را ترک کنند. در حال حاضر 9000 سرباز بریتانیایی در افغانستان حضور دارند. وزیردفاع بریتانیا گفت که این کشور مایل نیست بر شمار نیروهایش در افغانستان بیافزاید.


یک پسربچه 13 ساله آمریکایی به قله اورست صعود کرد
یک پسربچه 13 ساله آمریکایی با صعود به قله اورست، جوانترین کوهنوردی شد که تاکنون به این قله صعود کرده است. جوردن رومرو Jordan Romero همراه تیمی از کوهنوردان به قله ی 8,850 متری رسید. رکورد قبلی به یک پسر 16 ساله از نپال تعلق داشت.


سقوط هواپيمای خطوط هوايی هند ۱۵۸ کشته برجای گذاشت
 در سقوط هواپيمای بوئينگ ۷۳۷ خطوط هوايی هند ۱۵۸ تن جان خود را از دست دادند. اين هواپيما از دوبی عازم مَنگَلُور(Mangalore) بود که به هنگام فرود در فرودگاه اين شهر درغرب هند، دچار سانحه شد. به گفته مسئولان هند ۸ تن از سرنشينان هواپيما نجات يافته اند. اين هواپيما در هوای بارانی هنگام فرود از باند فرودگاه خارج شد و پس از سقوط به تنَگه ای، آتش گرفت.


برخورد حراست دانشگاه تهران با "دانشجویان پسر بدحجاب"
مصطفی خسروی، مدیرکل حراست دانشگاه تهران، با بیان اینکه موضوع برخورد با بدحجابی مختص دانشجویان دختر نیست، می‌گوید با دانشجویان پسر بدحجاب در دانشگاه برخورد خواهد شد.مدیرکل حراست دانشگاه تهران در گفتگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به اینکه «ماه خرداد پیش از این آبستن حوادثی بوده که نمی‌خواهیم به بحث حجاب پیوند بخورد»، گفت «برخی شاید بخواهند از این فضا بهره برداری سیاسی کنند». پیش از این احمد جنتی، امام جمعه‌ی تهران خطاب به مسئولان دانشگاه‌های کشور گفته بود « دانشگاه و دانشجو در اختیار شما است، دانشجو نمره می خواهد» و برای نمره قبولی ناچار خواهد بود تا حجاب را رعایت کند.


۱۵۸ قربانی در سانحه خطوط هوایی هند
هواپيمای خطوط هواپيمای هند که از دوبی عازم مَنگَلُور شده بود، به هنگام فرود در فرودگاه اين شهر جنوبی هند، دچار سانحه شد و ۱۵۸ تن از سرنشينان آن جان باختند و هشت نفر به بیمارستان منتقل شدند.گفته می‌شود که هواپيما تا هنگام فرود با هيچ مشکلی روبرو نبوده و خلبان پيامی مبنی بر نقص فنی به مقام‌های فرودگاهی مخابره نکرده است.گوپال هُورسا، مسئول هماهنگی کننده‌ی امداد، در مورد سانحه به تلويزين هند گفت:«به ما گفته شد که ۱۶۶ نفر در هواپيما بوده‌اند و يک يا نفر دو زخمی از هواپيما بيرون افتاد‌ه‌اند. شايد يک يا دو ساعتی وقت لازم باشد که تعداد دقيق مجروحان مشخص شود».به گفته شاهدان عينی به خبرگزاری رويترز، علت اصلی سانحه آتش گرفتن هواپيما پس از فرود و خارج شدن آن از باند بوده است.


بارزانی حملات ترکیه و ایران به کردستان عراق را محکوم کرد
دولت خودمختار کردستان عراق با صدور بیانیه‌ای حملات هوایی ترکیه و گلوله‌باران این منطقه توسط نیروهای ایرانی را محکوم کرد و آن را نقض حاکمیت عراق خواند.در این بیانیه ‌آمده است که ریاست دولت خودمختار کردستان عراق، مسعود بارزانی، ضمن محکومیت این حملات خواستار توقف فوری نقض حاکمیت عراق توسط ایران و ترکیه شده است.ترکیه و ایران در سال‌های گذشته با به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود در مورد تحرکات گروه‌های کُرد حملات هماهنگی را علیه «حزب کارگران کردستان» موسوم به پ‌کا‌کا و «حزب حیات آزاد کردستان» موسوم به پژاک، در خاک کردستان عراق انجام داده‌اند.


کلینتون: حمله‌ی کره‌شمالی بی‌پاسخ نخواهد ماند
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه‌ی ایالات متحده، روز جمعه اعلام کرد آمریکا اجازه نخواهد داد که حمله‌ی مرگبار کره شمالی به کشتی جنگیِ کره جنوبی بی‌پاسخ بماند.خانم کلینتون در اظهاراتی که پس از ملاقات با کاتسویو اُوکادا، وزیر امور خارجه‌ی ژاپن، بیان داشت، تصریح کرد:«به نظرم این مهم است که به کره شمالی این پیام روشن داده شود که اقدام‌های تحریک‌آمیز بدون پیامد نخواهد بود، نمی‌توانیم اجازه دهیم که این اقدام علیه کره جنوبی، از طرف جامعه‌ی جهانی بی‌پاسخ گذاشته شود».وزیر خارجه‌ی آمریکا افزود که ژاپن و آمریکا تلاش خواهند کرد که این عمل پیونگ‌یانگ، هم در سطح منطقه‌ای و هم در سطح بین‌المللی با واکنشی درخور مواجه شود.


آموریم: اعلام موافقت کتبی ايران با مبادله‌ی سوخت لازم است
سلسو آموريم، وزير خارجه‌ی برزيل، می‌گويد نامه‌ی تهران به آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، و تأکيد بر توافق با برزيل و ترکيه بر سر مبادله‌ی اورانيوم، باعث پيشبرد مذاکرات در مورد برنامه‌ی هسته‌ای ايران خواهد شد.آقای آموريم در اين خصوص اظهار داشت «باور ما آن بود که خود توافق فی‌النفسه می‌تواند باعث کاهش تنش‌ها شود، اما اکنون فکر می‌کنم با ارسال نامه به آژانس و تأکيد بر توافق حاصله، امکان پيشرفت مذاکرات فراهم می‌آيد».روز دوشنبه از طرف آژانس بين‌المللی انرژی اتمی اعلام شد که متن توافق‌نامه‌ی برزيل، ترکيه و ايران برای آژانس ارسال شده است. با اين همه آژانس انتظار دارد متن رسمی الزام ايران به اين توافق‌نامه را هم دريافت دارد.برخی منابع در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی اظهار داشته‌اند که قرار است روز دوشنبه چنين نامه‌ای از طرف دولت جمهوری اسلامی در اختيار آژانس قرار گيرد.


در انفجار بمب در يک شهر شيعه نشين عراق ۲۳ نفر کشته شدند
در انفجار يک خودروی بمب‌گذاری شد در شهری شيعه‌نشين در شمال‌شرقی بغداد، ۲۳ نفر کشته و بيش از ۵۰ نفر زخمی شدند.به گفته‌ی مقام‌های امنيتی عراق خودروی بمب‌گذاری شده، در کنار قهوه‌خانه‌ای در مرکز يک بازارچه‌ی پرازدحام در شهر خليس، متوقف شده بود. شهر شيعه‌نشين خليس در ۸۰ کيلومتری شمال بغداد، در استان عمدتاً سنی‌نشين دياله واقع شده است. استان دياله از جمله مناطقی است که گفته می‌شود گروه‌های وابسته به القاعده در آن فعال هستند.

 


تمام حقوق بر اساس قانون کپی‌رایت برای رادیو فردا محفوظ است.



__._,_.___
Recent Activity:
This is a non-political list.
MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.


Get great advice about dogs and cats. Visit the Dog & Cat Answers Center.


Get real-time World Cup coverage on the Yahoo! Toolbar. Download now to win a signed team jersey!

.

__,_._,___

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ