کتاب های فارسی - آرشیو این وبلاگ در پایین صفحه قرار دارد

stat code

stat code

۱۳۸۹ خرداد ۲, یکشنبه

[farsibooks] Fwd: خبرنامه وب‌سایت رادیو فردا - 2010/05/23 07:33:18 ب.ظ

 




---------- Forwarded message ----------
From: <radiofarda@list.radiofarda.com>
Date: 2010/5/23
Subject: خبرنامه وب‌سایت رادیو فردا - 2010/05/23 07:33:18 ب.ظ



خبرنامه وب‌سایت رادیو فردا
 
خبرنامه وب‌سایت رادیو فردا
2010/05/23 07:33:22 ب.ظ
خبرهای کوتاه از ایران و جهان

تازه‌ترین فیلترشکن رادیو فردا:
mizesabz.com
 
سرخط‌ خبرها

حمله شورشیان به کاخ ریاست جمهوری سومالی ۱۴ کشته بر جای گذاشت
حمله شورشیان به کاخ ریاست جمهوری سومالی ۱۴ کشته بر جای گذاشت.نیمه شب گذشته شورشیان اسلامگرا با خمپاره به مقر شریف شیخ احمد، رییس جمهوری سودان، در شهر موگادیشو حمله کردند و باعث کشته شدن شماری غیرنظامی شدند.رییس جمهوری سودان به هنگام حمله برای شرکت در یک کنفرانس صلح در ترکیه به سر می برد.دولت او که مورد حمایت سازمان ملل است تنها بخش کوچکی از سودان را تحت کنترل دارد.


مجلس از رسانه هایی که در جریان اعتراضات پس از انتخابات پشتیبان دولت بوده اند، قدردانی کرد
مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه از رسانه هایی که در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری از دولت پشتیبانی کرده اند، قدردانی کرد.نمایندگان مجلس در این مراسم صدا و سیمای جمهوری اسلامی، خبرگزاری های فارس، ایرنا و برنا، روزنامه های کیهان، رسالت، جوان و ایران و همچنین سایت های خبری جهان نیوز و رجانیوز را رسانه های "افشا کننده جریان فتنه پس از انتخابات ریاست جمهوری" خواندند و به آنها لوح تقدیر اهدا کردند.این درحالی است که سران مخالفان دولت از جمله میرحسین موسوی رسانه های مذکور را به "وارونه جلوه دادن" وقایع پس از انتخابات متهم می کنند.


چین خواستار همکاری با آمریکا برای مقابله با پیامدهای بحران مالی در اروپا شد
شی شورِن، وزیردارایی چین، می گوید پکن و واشینگتن برای تقویت ثبات اقتصادی و مقابله با پیامدهای بحران مالی در اروپا همکاری کنند.آقای شورن این درخواست را در آستانه دیدار با یک هیات بلندپایه آمریکایی که روز دوشنبه در پکن برگزار خواهد شد، مطرح کرد.هیلری کلینتون، وزیرخارجه آمریکا، که در این دیدار حضور خواهد داشت امروز (یکشنبه) اعلام کرد، از مقام های چینی خواهد خواست که برای ایجاد شفافیت بیشتر، لغو تبعیض میان شرکت ها، دسترسی عادلانه به بازارها و اجرای دقیق تر حقوق معنوی آثار تلاش کنند.


موسوی خواستار به رسمیت شناختن حق مردم برای حاکمیت بر سرنوشت خود شد
میرحسین موسوی، از سران مخالف دولت محمود احمدی نژاد، خواستار "به رسمیت شناختن حق مردم برای حاکمیت بر سرنوشت خود" شد.به گزارش سایت کلمه، آقای موسوی در دیدار با جمعی از خانواده های فرماندهان کشته شده در جنگ ایران و عراق، با انتقاد از دولت و قوه قضائیه در سرکوب منتقدان گفت: "شما نمی توانید مسائل داخلی و خارجی را با بستن روزنامه ها و پر کردن زندان ها مهار کنید."میرحسین موسوی همچنین خبر دستگیری احمد یزدانفر، سرتیم محافظانش را تایید کرد.


فرانسه: توافقنامه تهران نشان می دهد ایران قصد ندارد از غنی سازی دست بردارد
برنار کوشنر، وزیرخارجه فرانسه، می گوید توافقنامه تهران نشان می دهد ایران قصد دارد به غنی سازی اورانیوم ادامه دهد.آقای کوشنر که به ترکیه سفر کرده است روز یکشنبه پس از دیدار با همتای ترکش گفت از جزئیات توافقنامه ایران، ترکیه و برزیل بر سربرنامه هسته ای جمهوری اسلامی مطلع شده است و این توافقنامه برای جلوگیری از تحریم ها کافی نیست.طبق توافق صورت گرفته میان ایران، ترکیه و برزیل که هفته پیش انجام شد تهران پذیرفت حدود نیمی از اورانیوم غنی شده خود را به ترکیه بفرستد تا در مقابل آن سوخت هسته ای برای رآکتور پژوهشی تهران دریافت کند.


کره جنوبی ماجرای غرق شدن ناو جنگی اش را به شورای امنیت می برد
کره جنوبی اعلام کرد ماجرای غرق شدن یکی از ناوهای جنگی اش را به شورای امنیت سازمان ملل می برد.دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی خبر داد رییس جمهوری این کشور روز دوشنبه در یک سخنرانی، ارجاع موضوع به شورای امنیت را رسما اعلام خواهد کرد.سئول هفته گذشته نتیجه تحقیقات درباره این ماجرا را منتشر کرد. در این گزارش آمده بود که ناو کره جنوبی در اثر برخورد یک اژدر شلیک شده توسط یک زیردریایی کره شمالی منهدم و ۴۶ خدمه آن کشته شده اند.کره شمالی اتهام وارد شده را تکذیب کرده است.


لاریجانی از "کنار گذاشته شدن" بیانیه تهران در صورت تصویب تحریم های جدید خبر داد
علی لاريجانى، رییس مجلس شورای اسلامی می گوید در صورت تصویب دور جدید تحریم ها علیه ایران، بیانیه تهران "کنار گذاشته" خواهد شد.آقای لاریجانی روز یکشنبه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به انتقاد از ادامه تلاش کشورهای غربی برای تشدید تحریم ها علیه ایران پرداخت و گفت:«چنانچه آمريكا چه در سطح شوراى امنيت و چه كنگره دست به ماجراجويى بزند، همه تلاش‌هاى كشورهاى تركيه و برزيل را مخدوش كرده و كلاً اين مسير به كنار خواهد رفت.»توافقنامه تهران با واکنش ‌های مختلف بين ‌المللی روبه ‌رو شده است.آمريکا اعلام کرده است که اين رويداد تأثيری بر تشديد تحريم‌ ها علیه جمهوری اسلامی نمی‌گذارد، و روسيه و چين نیز به گفته منابع غربی، با پيش نويس قطعنامه جديد در شورای امنيت موافقت کرده‌اند.


در پی انفجار یک مین در افغانستان ۵ غیرنظامی کشته شدند
در پی انفجار یک مین ضد تانک در افغانستان ۵ غیرنظامی کشته شدند.این مین به دوره اشغال افغانستان توسط نیروهای شوروی سابق تعلق داشته است.وزارت کشور افغانستان اعلام کرد انفجار روز شنبه در یکی از مناطق ایالت کاپیسا در شمال شرق افغانستان هنگامی رخ داد که چند کشاورز بر روی زمین خود کار مشغول کار بودند.


طالبان مسئولیت حمله‌ی جدید به پایگاه نظامی ناتو در قندهار را برعهده گرفت
گروه طالبان روز یکشنبه مسئولیت حمله‌ی شب گذشته به بزرگترین پایگاه نیروهای ناتو در جنوب افغانستان را بر عهده گرفت. در این حمله که با شلیک راکت و خمپاره و آتش باری سلاح‌های خودکار همراه بود، پایگاه هوایی قندهار هدف حمله قرار گرفت.این دومین حمله به یک پایگاه عمده‌ی نظامی در افغانستان در یک هفته‌ی گذشته است. در جریان این حمله چندین نظامی نیروهای ائتلاف و شماری از کارمندان غیرنظامی زخمی شدند.مقام‌های نظامی افغان گفتند حمله از ساعت ۸ شب به وقت محلی با حملات راکتی و خمپاره‌ای آغاز شد، اما حمله‌ی گسترده‌ی پس از آن با موفقیت همراه نبود.


اوباما: نظم جديد جهانی بر پايه‌های همکاری بين‌المللی استوار است
باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، در سخنرانی که از آن به عنوان مقدمه‌ای بر راهبرد جديد امنيت ملّی یاد شده است، اعلام کرد که ايالات متحده  نمی‌تواند در جهان امروز به تنهايی عمل کند.رئيس جمهوری آمريکا که در آکادمی نظامی ايالات متحده در وست پوينت سخن می‌گفت، اضافه کرد «روشن است که نسبت به کمبود‌های نظام بين‌المللی آگاهی داريم، اما آمريکا نمی‌تواند پا از دايره‌ی همکاری با جامعه‌ی بين‌المللی بيرون بگذارد».آقای اوباما که قرار است متن راهبرد امنيت ملّی امريکا را هفته‌ی آينده اعلام کند، همچنين اظهار داشت که برای مقابله با چالش‌هايی که نسل کنونی با آن روبرو است، بايد نظم جديد جهانی بر پا شود.


موسوی:به رسميت شناختن حق مردم، راه‌حل مشکلات کشور
ميرحسين موسوی روز شنبه در ديدار با جمعی از خانواده‌های سرداران جنگ ايران و عراق راه‌حل مشکلات کشور را «جلب حمايت مردم از طريق به رسميت شناختن حق مردم برای حاکميت بر سرنوشت خودشان» دانست.آقای موسوی با مقايسه‌ی سياست‌های حکومت با سياست‌های دوران قاجار، اظهار داشت «شما نمی توانيد مسائل داخلی و خارجی را با بستن روزنامه‌ها و پر کردن زندان‌ها مهار کنيد. احترام به ملت خشت اول همه‌ی اصلاحات است».اين نامزد اصلاح‌طلب انتخابات پيشين رياست جمهوری با يادآوری دوران پيش از انتخابات گفت: «کمترين بهره ای که ما از آن رويداد بايد داشته باشيم اين است که چهره دوزخی فشارها ، محدوديت‌ها و سرکوب‌ها نبايد آن سرمايه‌ی عظيم اجتماعی را مورد تهديد قرار دهد».


«حقوق بشر در ایران در اولويّت سیاست آمریکا قرار گیرد»
۱۲ تن از نمايندگان کنگره آمريکا در نامه‌ای به هيلاری کلينتون، وزير خارجه‌ی آن کشور، خواستار در اولویّت قرار گرفتن مسائل حقوق بشر در سياست ايالات متحده در قبال ايران شدند.اين نمايندگان همچنين در نامه‌ی خود خواستار همکاری با جامعه‌ی بين‌المللی شدند تا در هر فرصت ممکن از مقام‌های ايرانی خواسته شود حقوق ابتدايی زندانيان سياسی را رعايت کنند.در اين نامه با اشاره به احکام اعدام و حبس طولانی مدت در محاکم قضايی ايران، روند جاری در اين محاکم را به سخره گرفتن و ريشخند کردن امر قضا برشمرده است.درنامه‌ی نمايندگان کنگره‌ی آمريکا به خانم کلينتون آمده است که خواست دموکراسی درايران به‌رغم اقدام‌های سرکوبگرانه‌ی حاکميت، همچنان زنده است.


دفن مجدد بقايای جسد کوپرنيک، با لقب «قهرمان کليسا»
کليسای کاتوليک بقايای جسد نيکلای کوپرنيک، ستاره‌شناس قرن شانزدهم، را پس از تطهير با آب مقدس با لقب «قهرمان کليسا» مجدداً دفن کرد.کوپرنيک در زمان حيات خود به دليل نظريه‌اش در مورد چرخش زمين به دور خورشيد، از سوی کليسا متهم به بدعت و کفرگويی شده بود. نيکلای کوپرنيک که از سال ۱۴۷۳ تا ۱۵۴۳ زندگی می‌کرد، نظريه‌ی خود را بر اساس محاسبات رياضی و مشاهدات خود از آسمان با چشم غيرمسلح، تدوين کرد، چرا که در آن زمان هنوز تلسکوپ اختراع نشده بود.روز شنبه در حضور مقام‌های ارشد کليسای لهستان و در مراسمی ويژه همراه با گارد احترام بقايای جسد کوپرنيک در صحن کليسای جامع شهر فرومبورک در شمال لهستان، دفن شد.


خاتمی: آزادی زندانيان سياسی نخستين گام برای حل مشکلات کشور
محمد خاتمی، با ابراز تأسف از دستگيری‌های تازه و اعمال فشارهای بيشتر، آزادی زندانيان سياسی را نخستين گام برای حل مشکلات جاری کشور برشمرد.آقای خاتمی از آزادی تشکل‌ها، اجتماعات و مطبوعات به عنوان دومين راهکار برای حل مشکلات يک سال اخير نام برد و در عين حال خواستار از بين رفتن فضای امنيتی کنونی شد.رئيس جمهوری ايران در دوران اصلاحات، «حرکت به سوی انتخابات آزاد که خواسته‌ی ملت است» را از جمله راه‌حل‌های مورد نظر خود برای بر طرف کردن مشکلات کشور دانست.به گزارش روابط عمومی بنياد باران آقای خاتمی که روز شنبه در آستانه‌ی سالگرد دوم خرداد با جمعی از اساتيد دانشگاه‌ها ملاقات می‌کرد، پرهيز از خشونت از سوی همه به خصوص از سوی حکومت را خواستار شد.


عراق بعد از بيست سال ، سفيرى به مصر فرستاد
نخستين سفير عراق در مصر پس از از دو دهه كاهش مناسبات سياسى ، روز شنبه كار خود را در قاهره آغاز كرد.حُسام زكى Hossam Zaki، سخنگوى وزارت خارجۀ مصر گفت نزارعيسى خيرالله Neza Eissa al-Kheirallahروز شنبه استوارنامۀ خود را به وزير امور خارجۀ مصر ارايه كرد و سپس دو طرف در مورد وضعيت عراق بحث و تبادل نظر كردند. 


بر اثر حملات شورشيان در افغانستان بار ديگر در اين كشور تلفاتى به بار آمد
ناتو اعلام كرد روز شنبه بر اثر دو حملۀ جداگانۀ نيروهاى شورشى در افغانستان سه سرباز نيروهاى ائتلافى و يك شهروند افغان كشته شده اند.در بيانىۀ ناتو آمده است دو سرباز نيروهاى ائتلاف همراه يك شهروند افغان كه براى اين نيروها كار مى كرد در يك حملۀ شورشيان، و يك سرباز نيروهاى ائتلاف بر اثر يك انفجار كشته شدند.اين بيانيه به جزييات بيشترى اشاره نكرده است.بر اساس آمارى كه خبرگزارى فرانسه منتشر كرده است ، تعداد سربازان كشته شدۀ خارجى در افغانستان طى سال جارى ميلادى تا كنون ۲۱۵ نفر بوده است. 


سه وزير كابينۀ بريتانيا با رهبران افغانستان ديدار كردند
ويليام هيگ William Hague وزير امورخارجۀ جديد بريتانيا به همراه دو وزير ديگر كابينه اين كشور، روز شنبه در كابل با رهبران افغانستان ديدار كردند.ليام فاكسLiam Fox، وزير دفاع و اندرو ميچلAndrew Mitchell، وزير توسعه بين المللى بريتانيا نيز همراه با ويليام هيگ با حامد كرزى رييس جمهورى افغانستان و ساير مقام هاى ارشد اين كشور ملاقات كردند.سه وزير بريتانيايى در سفر به كابل اظهار داشتند تغييرات عمده اى در سياست بريتانيا در قبال افغانستان رخ نخواهد داد، با اين حال آقاى فاكس به خبرنگار روزنامۀ تايمز گفت مايل است سربازان بريتانيايى هرچه زودتر به خانه هاشان بازگردند.بريتانيا ۹ هزار سرباز به افغانستان اعزام كرده است. 

 


تمام حقوق بر اساس قانون کپی‌رایت برای رادیو فردا محفوظ است.



__._,_.___
Recent Activity:
This is a non-political list.
MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.


Get great advice about dogs and cats. Visit the Dog & Cat Answers Center.


Hobbies & Activities Zone: Find others who share your passions! Explore new interests.

.

__,_._,___

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ