کتاب های فارسی - آرشیو این وبلاگ در پایین صفحه قرار دارد

stat code

stat code

۱۳۸۹ خرداد ۱, شنبه

Re: [farsibooks] در احکام ریش

 

سلام
حاجی مسألتاٌ؟
آقا اگر کسی با ریش گذاشتن مشکل پوستی برایش ایجاد شود و یا مشکل پوستی او افزون گردد و نتواند از این نعمت الهی بهره لازم را ببرد، باید چکار کند و اصطلاحا چه غلطی بنماید؟


From: reza reza <emanalireza@yahoo.com>
To: farsibooks@yahoogroups.com; محمد مدنی <madani1351@yahoo.com>
Sent: Fri, May 21, 2010 10:25:24 PM
Subject: Re: [farsibooks] در احکام ریش

 




            در احکام ریش

 

 

 

اصول کافی – کتاب الحجه- باب مایفصل به بین دعوی المحق و المبطل فی امر الامامه

 

 

-- علی بن محمد، از پدرش علی محمد بن اسماعیل بن موسی بن جعفر، و او از احمد ین القاسم العجلی، و او از احمد بن یحیی معروف به کرد، و او از محمد ین خداهی ، و او از عبدالله ین ایوب، و او از عبدالله بن هاشم، و او از عبدالکریم بن عمروالخثعمی، و او از حبابه الوالبیه (زنی از قبیله والبه یمن) روایت کند که امیرالمومنین علیه السلام را در محل پیش قراولان لشکر دیدم که با تازیانه دوسری که همراه داشت فروشندگان ماهی جری(بی فلس) و مارماهی و ماهی زمار را میزد، و میفرمود: ای فروشندگان مسخ شده های بنی اسرائیل و لشکر بنی مروان! فرات بن احنف نزد حضرت ایستاد و پرسید: یا امیرالمومنین، لشکر بنی مروان کیانند؟ فرمود: مردمی که ریش ها را میتراشند و سبیلها را تاب میدادند، و لاجرم به امر الهی مسخ شدند و بصورت ماهی های بی فلس و حرام گوشت درآمدند.

 

 

مفاتیح الجنان و باقیات صالحات- باب ششم- احادیث در مذمت تراشیدن محاسن

 

 

-- و در روایت است که چون حاکم یمن به امر کسری کاتب خود بانویه را به اتفاق مردی که او را «خرخسک» میگفتند نزد رسول صلی الله علیه و آله به مدینه فرستاد. چون آن دو ریش ها را ترشیده و شارب را گذاشته بودند آن جناب را ناخوش آمد که بر ایشان نظر کند.

 

 

حلیۀ المتقین- باب دوم، فصل یازدهم-باب پنجم، فصول چهارم و پنجم و یازدهم- باب ششم، فصل دهم

 

-- از حضرت رسول (ص) منقول است که چون حقتعالی توبه حضرت آدم(ع) را قبول فرمود، آدم سر به سجده گذاشت و چون سر برداشت رو به آسمان کرد و گفت: پروردگارا، حسن و جمال مرا زیاده گردان. پس بعد از آن ریش بسیار سیاهی بر رویش روئید، و پیشتر ریش نداشت. گفت پروردگارا این چیست؟ به او وحی رسید که این زینت تو و زینت مردان فرزندان توست تا روز قیامت.

 

-- حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود که بهترین تحفه ای که برای مرد روزه دار آورند آن است که ریشش را روغن بمالند.

 

-- و فرمود که: خضاب کردن ریش نور است و اسلام است و ایمان است، و محبوب میگرداند مرد را نزد زنان، و خوف میافکند در دل کافران.

 

-- و فرمود که شارب را از ته بگیرید و ریش را بلند بگذارید و خود را به یهودان و گبران شبیه مگردانید، که گبران ریشهای خود را چیدند و سبیلان خود را زیاد کردند، ولی ما شارب خود را میچینیم و ریش را میگذاریم.

 

-- حضرت امیرالمومنین(ع) فرمود که هر جمعه ریش خود را اصلاح کنید که امان میدهد از مرض خوره.

 

-- و فرمود که در زمان پیش گروهی بودند که ریش را میتراشیدند و شارب رامیتابیدند، و حقتعالی ایشان را مسخ کرد و از صورت آدمیان بیرون آورد.

 

-- حضرت امام محمد باقر(ع) فرمود که اگر خواهید بلغم از بدنتان برود، ریش را بسیار شانه کنید.

 

-- حضرت امام جعفر صادق (ع) فرمود که آنچه از ریش زیاده بر یک قبضه است در آتش است، و تاکید فرمود که دست بر ریش بگیر و آنچه زیاده از یک قبضه باشد ببُر.

 

-- و فرمود که: ریش را شانه کردن دندانها را محکم میکند و فقر را بر طرف میکند و پشت را محکم میکند و بلغم را قطع میکند، و قوت جماع را زیاد میکند.

 

-- و فرمود که شانه کردن پائین ریش طاعون را از این کس دور میگرداند.

 

-- و فرمود: هر که ریش خود را هفتاد نوبت شانه کند و یکی یکی را بشمارد، شیطان تا چهل روز بنزدیک او نیاید. بشرطی که ریش را از پائین بطرف بالا شانه کند.

 

-- علی بن جعفر از حضرت امام موسی کاظم (ع) پرسید که از روی ریش میتوان برید؟ فرمود که از دو پهلوی آن بلی، ولی از پیش رو نه.

 

-- حضرت امام رضا(ع) فرمود که در خضاب کردن ریش اجر عظیم است، و بدرستی که گروهی از زنان دست از عقت برداشتند بدان جهت که شوهرانشان ریش خود را خضاب نمیکردند.

 

 

 



__._,_.___
Recent Activity:
This is a non-political list.
MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.


Get great advice about dogs and cats. Visit the Dog & Cat Answers Center.


Hobbies & Activities Zone: Find others who share your passions! Explore new interests.

.

__,_._,___

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ