کتاب های فارسی - آرشیو این وبلاگ در پایین صفحه قرار دارد

stat code

stat code

۱۳۸۸ آذر ۶, جمعه

[farsibooks] آزادی -عدالت

 

دولت ايران جايزه نوبل صلح شيرين عبادي را مصادره كرد

 

دولت ايران جايزۀ نوبل صلح شيرين عبادي را كه در سال ٢٠٠٣ به او اعطا شد ضبط كرده است. وزير خارجۀ نروژ ضمن تأئيد اين خبر به نشانۀ اعتراض كاردار جمهوري اسلامي در اُسلو را احضار و مراتب اعتراض خود را به اين اقدام و نيز نگراني كشورش را نسبت به سرنوشت شيرين عبادي و نزديكانش در ايران به اطلاع مقامات دولت تهران رسانده است.

 

وزير خارجۀ نروژ از اين اقدام دولت ايران ابراز حيرت كرده و افزوده است : اين اولين بار است كه مقامات يك كشور جايز نوبل كسي را ضبط مي كنند.

 

در اين حال، طي ماه هاي گذشته شماري از همكاران و نيز همسر خانم شيرين عبادي در ايران دستگير و مورد بدرفتاري قرار گرفته اند.

 

 وزير خارجۀ نروژ در ادامۀ افزوده است كه اين داده ها همه گوياي نقض آزادي بيان در ايران است.

 

همزمان دبير كميتۀ نوبل نيز گفته است كه به ياد ندارد كه در گذشته كسي از برندگان جايزه نوبل صلح تا اين حد مورد بدرفتاري قرار گرفته باشد. 

 

دويچه وله: فعاليت‌هاي حقوق بشري و قانوني شيرين عبادي‌، برنده‌ جايزه‌ نوبل صلح باعث شده است كه حكومت جمهوري اسلامي اعضاي خانواده‌ي وي را تحت فشار بگذارد. اين خبر را شيرين عبادي به اطلاع رسانه‌‌هاي آلماني‌زبان رساند. خانم عبادي در گفت‌وگو با دويچه وله در اين زمينه توضيحات بيشتري داد.

 

دويچه وله: خانم عبادي، در گفت‌وگويي كه شما با بخش فرهنگي "راديو دويچلند" داشتيد، اعلام كرديد كه تهديدها عليه شما از سوي مسئولان حكومتي ايران كماكان ادامه دارد. ممكن است در اين رابطه توضيح بيشتري به ما بدهيد؟

 

شيرين عبادي: دولت ايران از يكسال و نيم قبل تهديدات عليه من و عليه امنيت من و جان من را افزايش داد و همچنين سعي كرد كه كار من را محدود كند. ازجمله برخلاف قانون، دفتر كانون مدافعان را بستند. عده‌اي بسيجي، يعني در حقيقت تحت نام بسيجي، به دفتر من حمله كردند. پليس را صدا كردم. فقط مي‌خنديد و نظاره‌گر حمله به دفتر من بود و بسياري محدوديت‌هاي ديگر. اخيراً هم دولت ادعا كرده است كه بابت جايزه‌ي صلح نوبل كه پنج سال قبل دريافت كردم، امسال بايستي بيش از ۴۰۰ هزار دلار ماليات به دولت بدهم. در حالي كه طبق قانون ماليات ايران جوايز از ماليات معاف هستند.

 

آنها همچنين خواهر، برادر و همسر من را به شدت تحت فشار و تهديد قرار داده‌اند كه البته از اين اعمال آن‌ها شكايت كرده‌‌اند و حق نداشتند كه بستگان من را صرفاً به خاطر وابستگي به من مورد فشار و تهديد قرار دهند. و از همه جالب‌تر اين كه وزارت اطلاعات دو نفر كارمند فرستاده بود كه با خواهر من صحبت كنند و او را قانع و در نهايت تهديد كنند كه بايستي از ساختماني كه من هم در آن ساختمان سكونت دارم، منزلش را عوض كند. و حتي به او گفته بودند كه اگر منزلش را عوض نكند، براي فرزندان او كه دانشجو هستند، توليد اشكال خواهد كرد و حكم اخراج او را از وزير بهداشت گرفته‌اند، به خاطر اين كه با من در يك ساختمان سكونت دارد.

 

خانم عبادي گفته مي‌شود كه حساب بانكي شما را در ايران مسدود كرده‌اند و حتي بر اساس خبري كه از سوي خبرگزاري فرانسه منتشر شده، اسناد و جوايزي كه از سوي نهادهاي بين‌المللي به شما داده شده، توسط مأموران دولتي ضبط شده‌اند. حالا پرسش اين است كه آيا جايزه‌ي صلح نوبل شما هم در بين اين اموالي بوده كه از طرف دولت ضبط شده است؟

 

اخيراً مطلع شدم كه دولت جمهوري اسلامي ايران كليه‌ي حسابهاي بانكي من را، كه شخصي بوده، مسدود كرده است. حتي حقوق بازنشستگي كه من از وزارت دادگستري بابت ۱۵ سال قضاوت دريافت مي‌كردم، آن را هم مسدود كرده‌ است. از همه مهم‌تر حسابهاي شخصي همسر من و حتي حقوق بازنشستگي همسر من را هم ضبط كرده‌اند. و اين خيلي جالب است كه همسر من هرگز در فعاليت‌هاي من دخالت نداشته و شغلش چيز ديگري است و حقوق بازنشستگي را هم طبق قانون، تحت هيچ شرايط نمي‌توان ضبط كرد.

 

همچنين همسر من را ممنو‌ع‌الخروج كرده‌اند و تمامي اين‌ها به اين دليل است كه من فعاليت‌هاي حقوق بشري خودم را متوقف كنم كه البته خيالي است باطل. زيرا كليه ‌كارهايي كه من مي‌كنم در محدوده‌ي قوانين ايران است و هرگز از آن دست برنخواهم داشت. در عين حال مايل هستم توضيح دهم كه در صندوق امانات بانكي همسرم، من چند شيئي خصوصي مربوط به جوايز خودم را گذاشته بودم، از جمله جايزه‌ي صلح نوبل و مدال لژيون دونور، انگشتر آزادي بيان كه از اتحاديه خبرنگاران آلماني گرفته بودم و چند جايزه‌ي ديگر و با اين ترتيب دفتر كانون مدافعان حقوق بشر كه از پول نوبل خريداري شده بود، به وسيله‌ي دولت ايران توقيف شد و مدال نوبل هم به وسيله‌ي دولت ايران توقيف شد. و بايستي به اين كارهاي فراقانوني دولت ايران كه جوايز بين‌المللي را مصادره مي‌كند، آفرين گفت.

 

احضار سفير ايران در نروژ به خاطر مصادره جايزه نوبل

 

وزارت خارجه نروژ با احضار سفير جمهوري اسلامي نسبت به مصادره مدال و سند جايز نوبل صلح شيرين عبادي توسط دولت ايران اعتراض كرد. وزيرخارجه نروژ گفت كه اين عمل ما را در بهت و ناباوري فرو برده است.

 

وزارت خارجه نروژ روز پنجشنبه ۲۶ نوامبر در وبگاه اينترنتي خود خبر اعتراض شديد دولت نروژ در مورد مصادره جايزه نوبل خانم شيرين عبادي توسط دولت جمهوري اسلامي را انتشار داد.

 

 

يوناس گار استور، وزيرخارجه نروژ در اين زمينه گفت: «اين نخستين بار است كه حكومتي جايزه نوبل را توقيف مي‌كند». وي افزود: «مدال و سند جايزه و نيز ديگر اجزاي شخصي دكتر عبادي از صندوق بانكي وي برداشته شده و اين امر حسي از بهت و ناباوري در ما بر جاي گذارده است».

 

 

 

نروژ نگران امنيت خانواده عبادي

 

 

 

شيرين عبادي روز دوشنبه ۱۶ نوامبر در گفت‌وگو با دويچه‌وله از تخليه صندوق امانات بانكي خود به وسيله ماموران دولت خبر داده بود.

 

 

 

گري لارسن، دبير وزارت خارجه‌ي نروژ روز چهارشنبه (۲۵ نوامبر) ضمن ملاقات با سفير جمهوري اسلامي ايران در اسلو اعتراض دولت متبوع خود را نسبت به اين توقيف و مصادره جايزه خانم عبادي اعلام داشت.

 

 

 

در اطلاعيه‌ي مطبوعاتي وزارت خارجه نروژ به نقل از خانم عبادي آمده است كه او نسبت وضعيت همسرش نگران است، زيرا كه همسر او مدام مورد تهديد قرار مي‌گيرد.

 

 

 

اين اطلاعيه مي‌افزايد كه كه وزارت خارجه نروژ طي سال‌هاي گذشته بارها اعتراض و نگراني خود را در مورد تهديدهاي مقامات ايران عليه خانم عبادي ابراز داشته است. آخرين مرتبه در مورد بستن دفتر كانون مدافعان حقوق بشر در تهران بوده است.

 

 

 

تهديد به مرگ

 

 

 

خانم عبادي در مصاحبه شانزدهم نوامبر خود با دويچه‌وله اعلام كرده بود كه مراكز امنيتي و اطلاعاتي جمهوري اسلامي او را به صورت جدي تهديد به مرگ كرده‌اند. به گفته برنده نوبل صلح، ماموران به همسر وي كه در ايران به سر مي‌برد گفته‌اند كه اگر او به فعاليت‌هاي حقوق‌بشري خود در خارج از كشور ادامه دهد، هرجا باشد او را خواهند يافت.

 

 

 

شيرين عبادي، در سال ۲۰۰۳ به خاطر تلاش‌هايش در دفاع از حقوق‌بشر و دموكراسي جايزه نوبل را دريافت كرد. وي در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري در ۲۲ خرداد امسال براي شركت در چند كنفرانس بين‌المللي به اروپا سفر كرد و هنوز به ايران باز نگشته است.

 

 

 

فشار بر خانواده

 

 

 

در غياب عبادي، مراكز امنيتي و اطلاعاتي جمهوري اسلامي بارها اعضاي خانواده و همكاران وي را در ايران زير فشار قرار داده‌اند. خبرگزاري فرانسه با اشاره به بازداشت همكاران و همسر خانم عبادي، به نقل از وزارت خارجه نروژ نوشته است: «اين اقدامات نشان‌دهنده برخورد خشن حكومت ايران با آزادي عقيده است».

 

 

 

وزارت خارجه نروژ در بيانيه‌اي كه روز پنجشنبه (۲۶ نوامبر، ۵ آذر) به همين مناسبت انتشار داد، تاكيد كرد كه دولت نروژ سال گذشته نيز به محدود ساختن فعاليت‌هاي خانم عبادي از سوي دولت ايران اعتراض كرده است. بر اساس اين بيانيه، اسلو خواهان تامين امنيت خانم عبادي و اعضاي خانواده وي است و از فعاليت‌هاي بين‌المللي وي براي دفاع از حقوق بشر پشتيباني مي‌كند.

 

 


__._,_.___
This is a non-political list.
.

__,_._,___

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ