کتاب های فارسی - آرشیو این وبلاگ در پایین صفحه قرار دارد

stat code

stat code

۱۳۸۸ آذر ۹, دوشنبه

[farsibooks] همشهری هم، همشهری های قدیم

 


نوشته شده توسط Administrator
۰۹ آذر ۱۳۸۸

این جوابیه برای روزنامهء همشهری ارسال شده است، امید چنان است که مسئولین محترم نسبت به درج آن اقدام نمایند.

الهه حقیقت

همشهری هم، همشهری های قدیم!

چندی پیش روزنامهء همشهری به دلیل درج یك آگهی گردشگری كه در تصویر مندرج آن، عكس یكی از مراکز دیانت بهایی در کشور هند به چشم می خورد، توقیف موقت شد.(1) توقیف یکی از پربازدیدترین روزنامه های سراسری کشور، صرفاً به دلیل چاپ اشتباهی عکسی از مراکز بهائیان، معنای صریح و صحیح " اسارتِ آزادی بیان"! در ایران می باشد. بهائیان که علی رغم فشارهای روز افزون حکومت، مورد تبعیض سیستماتیک و هدفمند قرار می گیرند، نه تنها هیچگونه تریبون مشخصی جهت رساندن صدای خود به دیگران نداشته، بلکه اندک سایت های اینترنتی ایشان نیز هر چند مدت یکبار فیلتر می شود! با این وجود، آثار دموکراسی و ترویج آزادی بیان در همین سایت ها و وبلاگ های معدود نیز واضح و مبرهن می باشد.(2)

سوالی که در اینجا مطرح می گردد، چنین است: به راستی علّت این تصمیم گیری سریع و مشکوک دولتمردان در قبال توقیف روزنامهء همشهری چه می باشد؟ و آیا در تقابل میان دولت و شهرداری تهران، باز هم این بهائیان هستند که قربانیان بی چون و چرای جنگ ها و حتی عروسی های درون خانوادگی مسئولین نظام می باشند؟

 

اگر چه قصد ورود به حوزهء علل شناسی سیاسی موضوع را نداشته و ندارم، ولی جهت تنویر افکار عمومی، باید اشاره نمود که توقیف روزنامه ای که وابسته به شهرداری تهران محسوب می گردد، آن هم توسّط مسئولین دولتی، مساله ای بو دار و قابل تامّل می باشد.(3) بیش از سی سال است که بهائیان طعمهء هدف های سیاسی نظام جمهوری اسلامی قرار گرفته اند. هر کجا که بین چند نهاد و یا سازمان داخلی اختلافی پیش آید، قربانیان از پیش مشخّص شدهء آن، یعنی بهائیان، به عنوان عاملان و خاطیان شناخته شده و دو طرف دعوا، اکاذیب، کژ رفتاری ها و اعمال مغایر انسانی را نسبت به این اقلّیّت بی پناه، روا می دارند.

متاسفانه این مساله یک بار دیگر تکرار شد و روزنامهء همشهری در متنی تحت عنوان "توضیح و پوزش" ضمن توهین به مقدّسات پیروان دیانت بهایی، از انتشار کتابی "رایگان" با عنوان "جایگاه بهائیت در پایگاه نژادپرستان" خبر داد. از یک طرف، یکی از دلایل رایگان بودن این کتاب آن است که رشد آگاهی مردم عزیز کشورمان باعث شده تا هیچ گونه هزینه ای جهت مطالعهء اکاذیب و سیاه نمائی های بهائی ستیزان پرداخت ننمایند. از این حیث، مسئولین با اعطای رایگان آن، سیاستی پوپولیستی را محور فعالیت های خود قرار داده و سعی نموده تا افکار پوسیده و مسموم خویش را به هر طریق ممکن به خورد اذهان روشنفکر و سپید اندیش مردم کشورمان دهند. از طرف دیگر، رفتار دوگانه و تناقض نمای مسئولین روزنامهء همشهری، که ازیک سو اجازهء توهین به مقدّسات، اعتقادات و باورهای بهائیان را به خود داده و از سوی دیگر حتی با چاپ اشتباهی عکسی صامت از مرکز بهائیان در هند، آشفته حال و پریشان روی شده و چه رسد به چاپ جوابیه ای از جانب بهائیان!، به صراحت تمام، آزادی مطبوعات در ایران را به زیر سوال برده و سلطهء دیکتاتوریسم و هدایت هدفمند افکار عمومی به سمت مقاصد نهایی خویش را وجههء کار خود قرار داده اند.

مسئولین روزنامهء همشهری مدّعی هستند که در این کتاب به طور مستدل به اثبات ارتباط دیانت بهایی با اسرائیل و به طور کلّی امپریالیسم پرداخته اند. اگر چه در این مختصر، قصد پاسخگویی چندهزار باره به ادّعای کذایی ارتباط دیانت بهایی با پدیدهء استعمار را نداشته، ولیکن جهت تنویر افکار عمومی، آدرس های ذیل را معرفی می نمایم:

http://www.velvelehdarshahr89.info/content/view/107/

http://www.velvelehdarshahr89.info/content/view/108/

ضمن آنکه نیک می دانم تا به قسمتی از نقطه نظرگاه های دكترجمیل ضیاب یكی ازعلمای برجستۀ "فلسطینی" در ارتباط با اتّهاماتی اینگونه نسبت به دیانت بهایی، اشاره نمایم.

دركتاب باغبانان بهشت خدا، از دو خبرنگارفرانسوی غیربهائی به نام های فیلیپ گوویون وكولت ژوویون، صص 169تا 172 به نقل از ایشان آمده است که :

..."وقتی بعضی از این روزنامه هائی را كه مسلمان ها می نویسند می خوانم، خیلی تعجّب می كنم. این ها می گویند بهائیان جاسوس اسرائیل هستند وعلّتش را هم چنین توجیه می كنند كه معابد خود را درخاك اسرائیل بنا كرده اند. آنها این حقیقت را ندیده می گیرند كه عبادتگاه های بهائی درزمانی كه فلسطین تحت حكومت امپراطوری عثمانی و بعد ازآن تحت الحمایۀ دولت انگلیس بود، در این كشور بنا وتأسیس شده بود. وقتی اسرائیلی ها آمدند، آنها برخلاف دیگران خانه وكاشانۀ خود را ترك نكردند واكثریّت شان درآنجا ماندند. اگربخواهیم جانب انصاف را رعایت كنیم می بینیم كه درعكّا وحیفا مسجد و كلیسا هم هست، امّا نمی توانیم به این خاطرمسیحیان ومسلمان ها را متّهم كنیم وآنها را جاسوسان وعمّال اسرائیل بنامیم. خودمن مسلمان هستم نه بهائی، ولی باید جانب انصاف را گرفت وقتی مسلمان ها چنین اتّهامّاتی به بهائیان وارد می كنند، احساس می كنم وظیفه دارم به آنها جواب بدهم. دین بهائی نزدیك ترین دیانت به اسلام است زیرا هدف غائی اسلام رامبنی بر وحدانیّت خدای یكتا قبول دارد وبا ما دراین اعتقاد سهیم است"(4).

آری، آدمی با مطالعهء نظرات این عالم ارجمند فلسطینی، و برخورد دوگانهء روزنامه ای که ادّعای "همشهری" بودن با بازدیدکنندهء خود را در سر می پروراند(5)، جز تاسّف راه دیگری در پی ندارد. گویی انسان منصف و آگاهی که در آن سوی مرزها زندگی می کند، بیش از ادّعای مسئولین روزنامه ، تو را همشهری خود می داند. و این گونه است تفاوت آنهایی که مدّعی هستند و در عمل، سیاه کاری می کنند و آنها که بدون هیچ گونه ادّعایی، افکار سپیدشان را، بی ریا نثارت می نمایند. آن یکی توقیف میگردد و این یکی تکریم...

ضمن آنکه امیدوارم مسئولین محترم روزنامهء همشهری، با تمسّک به قوانین مطبوعات آزاد به درج جوابیهء بنده اقدام نمایند، به عنوان کلام - وگلایهء- آخر، تنها می توانم به این عزیزان بگویم که:

" همشهری هم، همشهری های قدیم!"

شاد باشید

منابع و توضیحات:

1)

http://www.asriran.com/fa/pages/?cid=91614

2) فی المثل می توان به وبلاگ جناب دکتر صادق زاده میلانی اشاره نمود که حجم مشخصی از مطالب خود را به آثار بهائی ستیزان و ارائهء دیدگاه های ایشان اختصاص داده اند.

http://negahedigar1.blogfa.com/

3)جهت بررسی ریشه های اختلاف میان شهرداری تهران و دولت، می توان از لینک های ذیل استفاده نمود:

http://open.gooya.com/politics/archives/2009/05/087416.php

http://www.aftabnews.ir/vdcg7w93.ak9yq4prra.html

4)

http://www.velvelehdarshahr89.info/content/view/133/

5) متن مربوط به روزنامهء همشهری در باب مطب فوق را می توان در آدرس ذیل ملاحظه نمود.

http://www.hamshahrionline.ir/News/?id=102273


__._,_.___
This is a non-political list.
.

__,_._,___

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ