کتاب های فارسی - آرشیو این وبلاگ در پایین صفحه قرار دارد

stat code

stat code

۱۳۸۸ آبان ۷, پنجشنبه

[farsibooks] مظلوم

 

http://negah2.info/articles/2009-10-28-17-05-12  





نوشته شده توسط hasti ۰۶ آبان ۱۳۸۸

حكایت مظلوم نمائی!؟

نگارش: آنتـــی وار

Antiwar.a@gmail.comاین آدرس ایمیل در مقابل هرزنامه ها محافظت می شود. برای مشاهده آن ابتدا باید جاوا اسکریپت را فعال کنید.

دنیای عجیبی است! در دنیایی زندگی می كنیم، كه دهكده جهانی ديگر یك رویا نیست. در این دهكده، سرعت نقل و انتقال خبر سرسام آور است. آنچه كه دنیای امروز را در نوع خود جالب توجه می كند، توجه تودهء مردم به اخباری است كه از اقصی نقاط دنیا مخابره می شود. رادیو، تلویزیون، اینترنت، شبكه های اجتماعی و ... در این میان این وظیفه را انجام میدهند.


 

اما آنچه كه دنیای امروز ما را با دنیای دیروز متفاوت میكند، نه انفجار اطلاعات است ونه سرعت انتقال آن؛ بلكه درستی اخبار است. به این معنی كه امروزه با گسترش تمام مواردی كه در بالا ذكر شد و وسائل ارتباط جمعی دیگر، خوانندگان و شنوندگان اخبار، یك سویه به اخبار نگاه نمی كنند. در واقع امروزه اكثریت مردم اخبار خود را از منابع مختلف جمع آوری كرده و در این میان خود به قضاوت دربارهء صحت و سقم آن می نشینند. عده ای بحث اخلاق خبرنگاری واخلاق خبر رسانی را مطرح می كنند و معتقدند كه پایبندی به اصول اخلاقی در این حیطه میتواند به ایجاد جوی از اعتماد متقابل كمك كند.

بهمن کشاورز، رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری، در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی ایسنا درباره تعریف رسانه اخلاق‌گرا افزود: رسانه اخلاق‌گرا رسانه‌ای است كه دروغ نگوید و ننویسد و موضع سیاسی و اجتماعی‌اش مشخص باشد؛ یعنی اگر بی‌طرف نیست ادعای بی‌طرفی نكند (كه این خود مصداقی از دروغگویی است)، قلم به مزد نباشد و در نقل قول‌ها، تبلیغات، خبررسانی‌ها و تحلیل‌ها بر مبنای منافع مادی عمل نکند. شجاع و دلاور باشد و از بیان حقایق باكی نداشته باشد و بالاخره معیار نوشته‌ها، گفته‌ها و اقداماتش اصول اخلاقی شناخته‌شده بر مبنای بنای عقلای عالم باشد.1

اما آنچه كه ما امروز در جامعه ایران شاهد آن هستیم، فی الواقع خلاف این مطلب است. شاید یكی از عمده دلایل را بتوان در تحولات پس از انتخابات اخیر جستجوكرد. شاید قابل توجیه باشد، البته از طرف نزدیكان به دولت، كه با این كار بخواهند اوضاع را كنترل كرده، مخالفان را از صحنه بدر كنند. زیرا حكومت سركوبگر از خود آگاهی استقبال نمی كند. برای همین است كه سخت می پاید پنهان عیان نشود.2 با چنین توجیهی، دروغ پراكنی وتهمت، امری عادی تلقی خواهد شد. اما نكته ای كه باید بسیار به آن اهیمت داد، اشاعه دروغ و تهمت به دیگر اقوام و اقلیتهای ایرانی است. اقلیتهایی كه بعضی از آنها بعضا مخالف ورود به سیاست نیز هستند.

یكی از این اقلیتها پیروان دین بهائی می باشند. با وجود گذشت بیش از 160 سال از ظهور این دین، و تاكید همواره رهبران وپیروان آن بر عدم مداخله آنان در امور سیاسی و پرهیز از جنگ و جدال، باز هم رسانه های دولتی و حامیان آنان، بر این نكته اصرار دارند كه این اقلیت مظلوم وتحت فشار را به این اتهامات متهم كنند. اما تهمت ها تنها به همین دو مورد ختم نمی شود. جهان نیوز خبری تحت عنوان «شگرد جدید بهائیت برای مظلوم‌نمایی»3 منتشر كرده است كه در نوع خود جای بررسی دارد.

در این خبر آمده است: «این فرقه ضاله همانند برخی سازمان‌ها و نهادهای مدافع حقوق بشر به صورت مرتب گزارشی از مجموعه وقایع و موارد به اصطلاح نقض حقوق شهروندان بهایی در ایران تهیه و تحت عنوان "روزشمار نقض حقوق شهروندان بهایی" ‌منتشر می‌نماید... یک منبع مطلع در گفت‌وگو با "جوان" هدف از این اقدام فرقه ضاله بهائیت را تمرکز افکار عمومی و مجامع بین‌المللی به روند نقض به اصطلاح حقوق اقلیت‌های مذهبی در ایران عنوان کرد و گفت:‌ آنها تصمیم دارند با این مظلوم‌نمایی کاذب، ضمن ترسیم چهره‌ای غیر واقعی از نظام اسلامی فشارهای بین‌المللی علیه ایران را تشدید نمایند.»

در همین یك پاراگراف چندین غلط فاحش والبته تهمت بی اساس وجود دارد كه واقعا با توجه به كوتاه بودن خبر این تعداد اشتباه نمیتواند سهوی باشد وحتما عمدی دركار بوده، برفرض سهوی بودن نیز، این خطاها اعتبار یك خبرگزاری را زیر سوال می برد.

ابتدا، اطلاق كلمه های "فرقه" و "ضاله" را باید عنوان كرد. پیروان دین بهائی بارها و بارها تاكید كرده اند كه یك دین هستند و نه فرقه. بنابه تعریف، دین یا کیش یا طریقت یا شریعت، مجموعه‌ای از معارف، عقاید، باورها و قانون‌ها و دستورهایی برای راهنمایی و پرورش انسان و پیشبرد او به سوی تکامل و رستگاری است۴. كسانی كه معتقد به آفریننده ای برای جهان هستند هر چند عقاید و مراسم دینی آن ها، توام با انحرافات و خرافات باشد "با دین" [دیندار] شمرده می شوند5 .با توجه به تعاریف بالا وملاحظه در آداب و طریقت بهائیان متوجه می شویم كه نه تنها فرقه نیستند، بلكه اطلاق لفظ ضاله، نیز بر آنان بسیار ناپسند است.

اما اشاره به این موضوع كه مانند بسیاری از نهادهای حقوق بشری... خود حكایتی دیگر دارد. از آنجا كه این موضوع درست بعد عبارت این فرقه ضاله كه همان بهائیان هستند آمده و هردو گروه را در این نكته كه تهیه گزارش حقوق بشری است جمع بسته، پس میتوان نتیجه گرفت كه از نظر نویسنده، مدافعان حقوق بشر نیز ضاله هستند! با توجه به این موضوع باید یادآوری كنم كه گزارشات مربوط به حقوق بشر، توسط بهاییان چاپ نمی شود بلكه از طرف یك نهاد حقوق بشری به نام "مجموعه فعالان حقوق بشر" تهیه و انتشار می یابد. اشتباه نویسنده این است كه نمیداند در این مجموعه از همكیشان خودشان نیز  كسانی حضور دارند. همكیشانی كه بنابر صحبت آقای كشاورز كه در ابتدای مقاله نقل شد، قلم به مزد نیستند. اگر بنظر شما حقوق بشر و فعالیت در آن ضاله می باشد و امریست كه تنها برای فشار بر ایران كاربرد دارد، چرا آقای احمدی نژاد در تاریخ دوشنبه، سی و یکم فروردین‌ماه ۱۳۸۸، در کنفرانس ضد نژاد پرستی سازمان ملل در شهر ژنو، پایتخت سوییس، اعلام كردند، که برای پیشرفت حقوق بشر در جهان، پیشنهاداتی دارند؟ لطفا به مردم ایران بگویید كه "دم خروس را باور كنند یا قسم حضرت عباس" را.

اما منظور از مظلوم نمائی كاذب چیست؟ مگر مظلوم نمائی غیر كاذب هم وجود دارد؟ آیا اگر بركسی ظلمی رفته، باید آرام بنشیند؟ یا اینكه از راههای قانونی حق خود را مطالبه كند؟ گویا جهان نیوزیان سخن مولای خویش را نیز فراموش كرده اندكه میفرمایند: «ولایدرک الحق الابالجد». بهائیان نه تنها مظلوم نمائی نمی كنند بلكه سعی دارند با بیان حقایقی كه وجود دارد هموطنان و جهانیان را نسبت به ظلمهائی كه به آنان می رود آگاه كنند. اگر كتابهای بهایئان را مرور كنید، خواهید دید كه از "نالیدن" منع شده اند و مشكلات را به "بحر رحمت" تشبیه كرده اند. با این تفاسیر اتهام مظلوم نمائی نیز كذب محض است.

در واقع جهان نیوز، میخواهد توپ رابه زمین بهائیان بیاندازد، و مسئولیت فشارهای بین‌المللی علیه ایران را، متوجه بهائیان كند. تا از این رهگذر تخم كینه و دشمنی را بین بهائیان و دیگر هموطنان غیر بهائی كاشته، سبب ساز دوری غیر بهائیان از بهائیان گردد. عملی كه این روزها عكس آن، آن هم با سرعتی قابل ملاحظه در حال وقوع است.

منابع:

1- http://isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1423868&Lang=P

2- استبداد واقتدارگرائی/ مسعود تهرانی – تهران، نشر همراه، 1382

3- http://www.jahannews.com/vdchm-nq.23ni6dftt2.html

4- ویكیپدیا، دانشنامهء آزاد

5- http://sheikholslam.blogfa.com/post-2.aspx 




--------------------------------------------------------------------------------------------------



مظلوم نمایی جهان نیوز / نوشتاری از لواء متحد

یكی دو روز پیش در گشت اینترنتی به مطلبی در سایت جهان نیوز تحت عنوان " شگرد جدید بهائیت برای مظلوم نمایی " برخورد كردم  كه پس از خواندن آن متوجه كذب و جعلی بودن آن شدم ابتدا خبر را با هم مرور كنیم تا بعد در مورد نادرستی آن صحبت كنیم :

http://www.jahannews.com/vdchm-nq.23ni6dftt2.html


" شگرد جدید بهائیت برای مظلوم‌نمایی

فرقه ضاله بهائیت که از سوی منابع صهیونیستی حمایت می‌شود، اخیراً برای مظلوم‌نمایی پیروان خود در ایران دست به شگرد تازه‌ای زده است.


این فرقه ضاله همانند برخی سازمان‌ها و نهادهای مدافع حقوق بشر به صورت مرتب گزارشی از مجموعه وقایع و موارد به اصطلاح نقض حقوق شهروندان بهایی در ایران تهیه و تحت عنوان «روزشمار نقض حقوق شهروندان بهایی»‌منتشر می‌نماید.


یک منبع مطلع در گفت‌وگو با «جوان» هدف از این اقدام فرقه ضاله بهائیت را تمرکز افکار عمومی و مجامع بین‌المللی به روند نقض به اصطلاح حقوق اقلیت‌های مذهبی در ایران عنوان کرد و گفت:‌ آنها تصمیم دارند با این مظلوم‌نمایی کاذب، ضمن ترسیم چهره‌ای غیرواقعی از نظام اسلامی فشارهای بین‌المللی علیه ایران را تشدید نمایند."


خبر فوق اساسا مطلبی جعلی و نادرست است زیرا بر این پایه نوشته شده كه جامعه بهایی ایران برای مظلوم نمایی همانند برخی نهادهای مدافع حقوق بشر ، گزارشاتی تحت عنوان روز شمار نقض حقوق بشر چاپ می كند تا نظر جهانیان را به خود جلب كند . اما اینكه چرا این مطلب از اساس غلط است بدین دلیل می باشد كه این گزارشات را اصلا جامعه بهایی تهیه نمی كند و بر خلاف ادعای جهان نیوز این گزارشات دقیقا توسط یكی از نهادهای حقوق بشری به نام " مجموعه فعالان حقوق بشر " تهیه می شود و در همان ابتدا ، در سایت مجموعه  نصب می شود حال اگر بعضی وبلاگها یا سایتهای بهایی با ارائه آدرس و لینك فعالان حقوق بشر آنها را چاپ می كنند دلیلی بر تهیه آنها توسط بهاییان نمی باشد چرا كه چندین برابر سایتها ی بهایی ، وبلاگها و سایتهای غیر بهایی هم این گزارشات را چاپ می كنند (چرا گفته نمی شود غیر بهاییان روزشمار نقض حقوق بشر بهاییان ایران را چاپ كرده اند ؟ ) پس اینكه بهاییان این گزارشات را برای مظلوم نمایی تهیه می كنند سخنی بی پشتوانه و نادرستی است .

از طرف دیگر بكار بردن اصطلاح مظلوم نمایی برای  بهاییان ایران - مطابق با گزارشات  مذكور- هم سخنی بیشتر یاوه و گزافست تا درست و معتبر ، چرا كه تك تك خبرهای مذكور در این گزارشات واقعیت داشته و از منابع معتبر خبری مانند كمیته گزارشگران حقوق بشر یا فعالان حقوق بشر اخذ شده است  به نظر میاید سایت جهان نیوز به جای تهمت زدن دروغ ( تهمت زدن به دروغ ،گناه نابخشودنی در اسلامست شاید نگارنده خبر فوق از این موضوع مطلع نیست یا شاید اصلا مسلمان نیست كه برایش تهمت دروغ زدن اهمیتی داشته باشد ؟ خدا میداند ) بهتر بود حداقل یكی از این صدها خبر مندرج در گزارشات مذكور را كه جعلی می داند را ذكر می كرد تا صحت گفتارش بر خوانندگانش هم معلوم می شد ( البته خود این آقایان بهتر از هر كسی می دانند قادر به انجام چنین كاری نیستند ) و بیش از این از ارزش و اعتبار سایت خود نمی كاست اما مفهوم "مظلوم نمایی" بیشترشایسته سایت  جهان نیوزمی باشد تا بهاییان ایران زیرا مظلوم نمایی  بدین معناست كه شخصی یا گروهی به دروغ خود را تحت فشار وظلم نشان دهد – در حالیكه چنین امری اتفاق نیفتاده است – تا از این طریق حس ترحم فرد یا گروه دیگری را نسبت به خود برانگیزد و از این راه سود یا امتیازی بگیرد . خبرهای مذكور در چند گزارش تاكنون چاپ شده در مورد نقض حقوق بشر بهاییان همانطور كه پیش از این هم ذكر شد چون از منابع خبری اصلی و مورد تایید خبرگزاریها ی جهان تهیه شد ه و در ضمن همه بهاییانی كه مورد ظلمی قرار گرفته و در این گزارشات نامشان آمده است حی و حاضر به تائید خبرهای مذكورند نمی توان آنها را دروغی دانست كه برای مظلوم نمایی چاپ شده اند اما بالعكس آن ، این جهان نیوز است كه با درج خبر دروغ سعی دارد چهره متجاوزان به حقوق شهروندان بهایی ساكن ایران را خوب نشان دهد و از این طریق توجه جامعه بین الملل را به خود جلب كند . آیا این عمل را نمی توان مصداق كامل مظلوم نمایی سایت جهان نیوز دانست ؟

سپس از گفتار یك منبع مطلع ولی بی نام ونشان كه در قطعه ای از كره زمین زندگی می كند برای تایید خبرش شاهد می آورد ( حال معلوم نیست این چه جور منبع مطلعی است كه فقط از وجودش سایت جهان نیوز و جوان اطلاع دارند !) اینجور خبرها با شاهدان مجهول الهویه در سایتی كه خود را منبعی موثق برای درج خبرها می داند نه تنها بعید بلكه بسیار عجیب هم می باشد چرا كه هر فردی می تواند یك حرف دروغین بگوید سپس برای اثبات مدعایش بگوید آن را منبع مطلعی تایید كرده است !!! – این هم روش جدید سایت جهان نیوز برای اثبات  خبرهایش می باشد – جالب تر آنكه این منبع مطلع ، آنقدر اطلاعات ندارد كه متوجه شود این گزارشات را جامعه بهایی چاپ نكرده است بلكه فعالان حقوق بشر آن را چاپ كرده اند پس آیا شایسته است به منبعی كه از جزئی ترین یا سهل الوصول ترین مورد این گزارشات یعنی سایت اصلی چاپ كننده این گزارشات ، اطلاعی ندارد نام " مطلع " نهاد و آنوقت در مورد این گزارشات از وی نظر هم خواست ؟

البته بكار بردن كلمه فرقه ضاله در مورد بهاییان در ابتدا مطلب بهترین منبع " مطلعی " است كه در همان شروع ، غرض و هدف  نگارنده این خبر را نشان می دهد  سایت جهان نیوز بر همان راهی گام برمی دارد كه اندكی دیگر هم در آن مسیرند و اینان بر این اعتقاد دارند كه هر كس در راه آنان نباشد گمراه و ضاله است و این دایره گمراهان آنقدر وسیع است  كه نه فقط بهاییان بلكه اكثریت مسلمانان دنیا و حتی بسیاری از شیعیان ایران را هم كه مانند این آقایان نمی اندیشند را در برمی گیرد وگمراه می پندارند شان  البته بهاییان ایران بیشتر مایلند تا گمراه محسوب شوند بجای آنكه در زندانهای ایران در بندهای مجرمین ، متجاوزین به عنف ، لواطكاران و دزدان ایام را  بگذرانند یعنی در كنار همان اشخاصی كه توسط این آقایان تربیت یافته اند . انتساب صهیونیست بودن بهاییان هم آنقدر تهمت دروغ و نخ نمایی شده است كه همه مردم از كذب بودن آن مطلعند فقط این نكته را جهت یادآوری  لازم می دانم كه این چه جور حمایتی است كه در همان كشور اسرائیل ، بهاییان حتی  یك نماینده در مجلسش ندارند  ولی مسلمانان چندین نماینده دارند .

آقایان سایت جهان نیوز ، بنظرم بهتر بود بجای جعل خبر واقعیات را می دیدند و از مسئولان ذی ربط می پرسیدند چرا فلان جوان بهایی كه در گزارش نقض حقوق بشر آمده از دانشگاه اخراج گردیده یا چرا مغازه فرد بهایی دیگری طبق گزارشات بسته شده و یا چرا چندین بار شیشه های منزل و اتومبیل بهاییان سمنان شكسته می شود و هیچ نیرویی حاضر به پیگیری این متجاوزان نیست ؟ عقل سلیم چنین پیگیریهایی را بیشتر مطابق با رفتار انسانی ( یعنی همان اشرف مخلوقات ) می داند تا تهمت و دروغپردازی برای قلب واقعیات .

به امید روزهای بهتر و برطرف شدن ابرهای كینه و بغض بین همه ایرانیان .در خاتمه لینك دو نمونه از گزارشهای روزشمار نقض حقوق بشر را جهت اطلاع هموطنان عزیزم میاورم :

http://hrairan.org/index.php?option=com_content&view=article&id=1127:-1388&catid=84:502&Itemid=219


http://hra-news.org/news/7808.aspx


لواء متحد

 

توضیح : مقاله فوق در بردارنده نظر و مواضع نگارنده است، مواضع مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تنها از طریق اطلاعیه ها یا سخنگوی آن اعلام میشود. 

__._,_.___
This is a non-political list.
Recent Activity
Visit Your Group
Y! Messenger

PC-to-PC calls

Call your friends

worldwide - free!

Weight Loss Group

on Yahoo! Groups

Get support and

make friends online.

Yahoo! Groups

Mental Health Zone

Schizophrenia groups

Find support

.

__,_._,___

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ